Goedemorgen Dames, Nou ja, eigenlijk hier al 4 weken lang een slechte morgen.. Ik ben 8 weken zwanger en al bijna 4 weken ziek. Eerste weken vooral heel extreme moeheid en naar voelen. Laatste week ook steeds meer misselijkheid erbij. 's Ochtends vaak diverse malen kokhalzen; na het opstaan, bij het openen van de koelkast of de prullenbak etc. Gisteren had ik mijn slechtste dag tot nu toe en daardoor eigenlijk ook te weinig gegeten en gedronken. Tot vanochtend echter alleen wat slijm uitgespuugd tijdens het kokhalzen en niet daadwerkelijk overgegeven. Vanochtend direct na het opstaan, moest ik plassen en op de toilet meteen overgeven. Dit keer kwam er gal uit én helder bloed vermengd met slijm.. Toch vreemd? Want het kan nou niet bepaald zijn van een ernstig geïrriteerde slokdarm, omdat ik tot nu toe nog niet daadwerkelijk had overgegeven. Heb de verloskundige geprobeerd te bellen, maar die zit mogelijk in een bevalling ofzo, want is nu alleen met spoed bereikbaar. Is het zorgelijk of valt het wel mee?
Je kunt ook contact opnemen met je huisarts. Zou het niet zomaar wegwuiven. En anders de verloskundige tijdens spreekuren bellen.
Ik zou het even bespreken met de vk inderdaad, maar als het helder bloed is, is het waarschijnlijk toch van een recent wondje door bv het spugen. Even bespreken is denk ik wel verstandig Ik dronk zelf 's ochtends een beetje appelsap, ik moest namelijk toch altijd overgeven en appelsap beviel me dan het beste (het spuugt prettiger dan enkel gal)...
Het vele kokhalzen kan best een adertje hebben laten knappen in je maag/slokdarm. Als het niet heel veel bloed was zou ik even afwachten. Was het wel veel bloed zou ik even bellen. Zou sowieso vragen om medicatie tegen de misselijkheid. Sterkte!
Ik heb de eerste paar weken ook overgegeven en had ook af en toe (alleen) maar bloed 's ochtends. Denk dat het echt een irritatie is of een klein wondje. Volgens mij niets ernstigs maar als je het niet vertrouwd gewoon dokter of vk (nog een keer) bellen
Ik heb de verloskundige net te pakken gekregen. Zij adviseerde Emesafene te gaan aanvragen bij mijn huisarts. Maar ik lees veel berichten dat het vaak niet goed werkt en ik wil zelf sowieso altijd al zo min mogelijk medicatie gebruiken en nu tijdens zwangerschap hou ik er al helemaal niet van. En gezien ik niet elke dag aan het braken ben en pas kort steeds zo misselijk ben, had ik er eigenlijk nog niet aan gewild.
Ik heb het toch voor de zekerheid ook even aan de assistente van de huisarts voorgelegd en zij ging het bespreken met de huisarts. Ik moet na 11.15 uur terug bellen om te horen wat die ervan zei en ermee wil. Wat vinden jullie overigens van Emesafene? Ik lees veel wisselende ervaringen. En vraag me af of het überhaupt zin heeft bij mij, omdat ik wel heel erg misselijk ben maar weinig daadwerkelijk overgeef (vanochtend dus voor het eerst, meteen met bloed).
Met emesafene moet je op tijd beginnen. Hier heeft het wel geholpen. In de zin van niet meer overgeven, was nog wel misselijk maar hoefde geen sondevoeding gelukkig. Niet alleen nemen als je misselijk bent maar de spiegel in je bloed hoog houden. Eerste week zal je suf zijn maar dat trekt na die week weg. Ik denk dat je er nog wel baat bij kunt hebben omdat je niet 24/7 braakt nog. En het kan écht geen kwaad voor de baby.
Bij mij hielp het redelijk bij de zwangerschap van Finley. Ik had zelfs HG (extreme zwangerschapsmisselijkheid) en kon alleen maar liggen en overgeven van week 6 tot en met week 22. Ik moest wel consequent een spiegel opbouwen met de Emefasene, om de zoveel uur inbrengen dus. Maar wat nog beter werkt, is Primperan (als ik het goed schrijf). Dat heb ik een paar jaar geleden gekregen toen ik een zeer zware griep had en niet meer kon stoppen met overgeven. Dat spul is veel beter dan Emefasene. Ik lees op dit forum ook vaak dat Primperan beter werkt dan Emefasene. En ik denk dat het wel goed is voor jou hoor, mede gezien je toch erge misselijkheid. Dan zakt het wat af. Hoef je in elk geval ook geen bloed meer te spugen en kan alles beter genezen (hetgeen het bloeden dus veroorzaakt). Kun je weer wat beter eten en drinken en wordt je ook wat minder gauw misselijk (hoop ik)!
Bedankt voor jullie tips, adviezen en ervaringen dames! Ik ga het dadelijk allemaal voorleggen aan mijn huisarts en horen wat zijn conclusie/advies is. Ik baal er inmiddels als een stekker van dat ik al bijna 4 weken zo ziek ben. Ik kan bijna helemaal niks, heb me volledig ziek moeten melden en kan zelfs het huishouden niet doen. Ik ben zo blij zwanger te zijn, maar zo kan ik er eigenlijk niet eens van genieten.
Hier hielp de Emesafene alletwee de laatste zwangerschappen niet. Primperan (metoclopramide) daarentegen wel. Alleen wisten ze hier bij de apotheek de eerste keer niet dat het tijdens de zwangerschap ingenomen kon worden, terwijl het al een paar jaar voor zwangerschapsmisselijkheid wordt voorgeschreven. De laatste keer gaven ze aan dat het niet langer dan 5 dagen achter elkaar ingenomen mocht worden maar ze wist niet waarom. Nu ben ik verpleegkundige en weet er wel het een en ander van dus ik wist ook dat je het in principe veilig kunt gebruiken. Alleen als je problemen hebt met je hartritme is het raadzaam even te overleggen. Het middel kan als bijwerking hebben dat het je ritme wat veranderd.
Hier bij de vorige zwangerschappen emesafene gebruikt. Hielp redelijk. Inderdaad wel een spiegel opbouwen en de eerste paar dagen ben je wel duf. Deze zwangerschap hielp het niet en ben ik aan de primperan gegaan. Is wel een heftiger middel dan emesafene. Ik kon er bv echt niet mee autorijden omdat ik zo duf was. Gelukkig hielp het goed genoeg en sinds 19 weken zwangerschap ben ik ermee gestopt.
Hier kon ik na 1 week Emesafene 2x per dag (spiegel opbouwen) weer functioneren, daarna nog een week of 20 blijven gebruiken. Bij mij werkte het dus wel, maar niet vanaf de eerste dosis.
Primperam mag sinds kort echt nog maar 5 dagen gebruikt worden achter elkaar omdat het kans geeft op hersenoedeem! Volgens mijn gyns iig
Nou hier op advies van zowel huisarts als verloskundige, eind van de middag Emesafene opgehaald bij de apotheek. Advies van verloskundige is alleen wel om het niet standaard 2x per dag in te nemen, maar alleen zo nodig. Om 16.50 uur het eerste tabletje ingenomen. Voel me nog net zo misselijk, maarrr toeval of niet; ik heb dan wel weer 2 tosti's (4 boterhammen) met ham en kaas en curry best smakelijk weg kunnen krijgen.
Dat vind ik vreemd, hier werd juist gezegd dat je bij Emesafene een spiegel moet opbouwen en dat ik het dus júiat dagelijks moest slikken.
Raar dat je geen zetpillen hebt gekregen maar ook raar dat je zo nodig moet nemen. Hier hamerde de gyn erop dat de spiegel belangrijk was om op peil te houden. Anders zou het onvoldoende werken.
Ik weet het ook niet. Ik lees op diverse forums idd over het opbouwen van een spiegel bij Emesafene. Echter in de bijsluiter bij de medicatie én in de uitdraai van de apotheek staat dat het gaat werken na ongeveer 2 uur en het na ongeveer 8 uur uitgewerkt is. Vandaar denk ik ook dat mijn verloskundige zegt; alleen indien nodig. Want ja, ik wil idd ook geen medicatie onnodig gebruiken.