Geachte Helaas ben ik (door een ongeval) 80 tot 100 % arbeidsongeschikt verklaard. Ik mag en kan dus niet werken. Nu is het zo dat de weersomstandigheden in Nederland een nadelig invloed hebben op mijn gezondheid. Ik heb begrepen van een ex collega dat je met behoud van je wajong danwel wao mag emigreren naar een land met gunstige weersomstandig heden ten behoeve van je gezondheid. Kunt u mij hier meer over vertellen? Alvast mijn dank.
Beste mommy1979, Als je een Wajong-uitkering hebt dan stopt deze als je naar het buitenland vertrekt. In een aantal gevallen kan je de uitkering wel houden. Bijvoorbeeld als je medische behandeling nodig hebt in het buitenland. UWV beoordeelt je individuele situatie om te bepalen of je de uitkering mee kunt nemen. Heb je een WAO-uitkering? Dan is het in bepaalde situaties mogelijk om je WAO-uitkering te behouden als je naar het buitenland verhuist. Ook hier beoordeelt UWV je individuele situatie. Het is niet mogelijk om de uitkering mee te nemen naar elk willekeurig land. Dit kan alleen naar landen waarmee Nederland afspraken heeft gemaakt. Wil je toestemming om je Wajong- of WAO-uitkering te behouden in het buitenland? Stuur dan een brief naar het UWV-kantoor waarmee je contact hebt. Geef duidelijk aan waarom je de uitkering wilt behouden. UWV beoordeelt dan of je de uitkering mee kunt nemen. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je sterkte, Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare