hoe neem je kindje mee op fiets?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Linda1979, 1 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Ik heb een vraagje over fietskinderzitjes.
    Ik kan voor niks mijn moeders fiets overnemen omdat de mijne een loodzwaar ding is. Daar kan alleen geen zitje voorop op, wel achterop.

Nu is het zo dat ik het toch niet fijn vind om voor op de fiets veel te sjouwen, ook vind ik de opstap vervelend, je hebt zo weinig ruimte voor je benen. Dus ik wil toch eigenlijk liever geen zitje aan het stuur.

Achterop vind ik veel fijner, en dat kan wel op die fiets.
    Hoe oud moet je kindje zijn voor het achterop kan? Als je een goed stevig kinderzitje koopt, en als het kindje goed zelf kan zitten, mag je het dan meteen achterop meenemen? Of ben je verplicht het de eerste (?) jaren voorop mee te nemen?

En weet iemand of je en een kinderzitje, en fietstassen, en buggydrager mee op je fiets kan nemen?

Ik heb geen flauw idee. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

O ja: ik weet dat je van die moederfietsen hebt, maar dat is meteen zo'n grote uitgave, dat lijkt me nu ook weer niet nodig.

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Buddydrager kan onder de fietstassen vast gemaakt worden en daaroverheen kan dan het stoeltje weer, dus dat is geen punt.
    Maar verder heb ik geen antwoorden op je vragen, je zou eens kunnen informeren bij een fietshandel ofzo.
    Ik heb trouwens geen last van gebrek aan beenruimte met een stoeltej voorop, dus hoe je dat voor je ziet, geen idee.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ligt volgens mij ook aan wat voor fiets je hebt. Als je stuur heel dicht bij je staat is het lastig denk ik om een stoeltje voorop te hebben.

Verder is het volgens mij een keuze die je zelf maakt over wanneer je dat vertrouwd. Achterop zijn de stoeltjes veel groter en daarbij kun je je kindje niet zien. Ik zou het zelf veel fijner vinden om juist die eerste keren op de fiets (hoe oud je kindje ook is) mijn kindje te kunnen zien om goed in te schatten hoe hij/zij het vindt. Daarbij lijkt het me ook goed als je kindje er even aan kan wennen, en dan is voorop misschien ook fijner.

Wat officieel de regel is hoe oud je kindje moet zijn voor achterop, dat weet ik niet. Voorop is 9 maanden geloof ik.

4. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik heb net een achterzitje van bobike gekocht en daar mogen ze ook op vanaf 9 maanden.
    Het lijkt mezelf niet prettig om de kleine meteen achterop te zetten omdat je de kleine niet in de gaten kan houden.
    Stijn is nu ruim 2 en zit sinds een maand achterop en vind er helemaal niks aan :(

5. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Vanaf de dag dat hij in het zitje kon gewoon achterop, ik vind het veel te eng een zitje aan het stuur. Achterop vond ik ook niets, dus nu hebben we een fietskar.

6. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Misschien een tip,

Ik heb wel eens gelezen over een speciale standaard voor de maxicosi voor achterop de fiets!

http://fietsenmetkinderen.info/index.ph ... &Itemid=17

Geen idee of t wat is maar daar kan een kleintje natuurlijk wel eerder in en lijkt me veiliger/fijner gevoel als een fietsstoeltje als ze nog zo klein zijn..

7. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    Zo'n bevestiging voor de maxi cosi eb ik eens gezien. Het zag er wel goed uit, het wiebelde wel behoorlijk.
    Wij hebben een fietskar. Via marktplaats gekocht dus de kleuren zijn wat vaal geworden maar zo hebben we wel een kwalitatief goed ding voor een stuk minder geld. Voordeel daarvan is dat hij niet loeizwaar fietst en we hadden er een "babyschelp" in waar hij in kon liggen.
    Zo ligt/zit je kind ook droog als het onverwacht gaat regenen, dat vind ik ook fijn. We hebben inmiddels ook een zitje aan het stuur, dat vind ik gezellig maar hij vind het ook erg leuk!

8. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Ik heb ooit begrepen dat het beter is je kindje niet per fiets te vervoeren voordat hij 9 maanden is. Dus niet voor- of achterop, in een fietskar of met een maxi-cosi houder. De reden is dat, hoewel hij misschien wel al goed kan zitten, de schokken op een fiets veel harder zijn dan met de auto. Het nekje is nog niet getraind genoeg om die schokken goed op te kunnen vangen.

Volgend jaar gaan wij dus pas Ruben op de fiets vervoeren, en dan voorop. Dan kun je 'm goed in de gaten houden en je hebt veel beter contact als je alle leuke dingen onderweg tegen 'm gaat vertellen ;)

Mijn oude fiets was ook niet geschikt voor een kinderstoeltje, ruimte tussen stuur en zadel was echt te klein. Nu heb ik een mama fiets gekocht, maar ik kan me voorstellen dat je daar geen geld voor hebt, die dingen zijn best duur (fiets-privé-plan scheelt een hoop geld).

9. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Wat jij verteld miepje klinkt ook wel heel logisch.. en dan is de maxi cosi houder idd niks..

En ik moet zeggen dat mama fietsen tegenwoordig ook niet zo heel duur meer zijn.. ik bedoel, mn schoonzusje gaat er nu een halen voor 300 euro, gloedje nieuw! in een aanbieding ergens.. hoewel t veel geld blijft.. dat vond ik echt heel erg meevallen..

10. lief649

lief649 Actief lid

3 okt 2007
    449
    0
    0
    kinderen mogen in een zitje op de fiets zodra ze zelfstandig kunnen zitten, voor die tijd zou ik het niet doen omdat hun rug/nek dan niet sterk genoeg is

groetjes lief

11. She

She Lid

16 jan 2007
    49
    0
    0
    Wij hebben vorige week de moederstuur gekocht. Je haalt je eigen stuur eraf en monteerd het moederstuur. Ideaal. Gisteren het zitje opgehaald bij mijn nicht. Hebben erverder nog niet mee gefietst, maar je hebt super veel ruimte tussen je benen, gewoon al een normaal stuur.

http://www.moederstuur.nl/

12. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0

Dat lijkt me een goed idee! Ik ga eens rondvragen of dat een veilig systeem is. Dat scheelt nogal met de prijs van de mamafiets (zo'n goedkope van de HEMA van 299 lijkt me nu niet echt veilig - ik heb gehoord dat hemafietsen, en die van halfords en zo roesten waar je bij staat).

Ik heb zelf inderdaad niet veel ruimte tussen het stuur en het zadel, dat verandert ook niet als ik de fiets van mijn moeder overneem. Dan zou je een opoefiets moeten hebben of zo, die hebben wel veel ruimte.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga verder zoeken (alle tijd: voorlopig zit het kleintje nog veilig in mijn buik - nog geen zitje nodig :) ).

13. Kity

Kity Actief lid

9 mrt 2007
    325
    0
    0
    Ik heb vorige week een voor zitje gehaald... mijn dochter vond het prachtig...
    achterop lijkt mij zo onveilig omdat ik haar dus niet in de gaten kan houden..
    enne past eigenlijk best wel goed op mijn kleine fiets met 26" banden...

14. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland

Ik heb een baby-mee van Steco (http://www.steco.nl)
    We hebben hem vorige week voor het eerst uitgeprobeerd! en vind het wel ideaal.
    In het begin een beetje een raar idee, maar het ging prima.
    Alleen denk ik, heb het nog niet helemaal uitgetest, dat een buggydrager er dan niet bij kan achterop. Dat was wel de bedoeling bij mij, heb daarom de Quinny Zapp aangeschaft omdat hierop een maxicosi kan.

15. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
  16. ElsbethM

ElsbethM Actief lid

1 mrt 2009
    107
    0
    0
    Hier een filmpje over het moederstuur.
    Het is nl. een keer getest bij een ondernemers programma.

http://www.maximaalondernemen.nl/max/video/product-demonstraties?NewsID=53867

Ik ga het stuur ook aanschaffen, komend voorjaar, als het kleintje wat nu nog in mijn buik zit groot genoeg is om op de fiets mee te kunnen.
    Door mijn lengte heb ik een hogere fiets dan normaal en met een zitje aan het stuur kan ik mijn benen niet meer kwijt! Dit is dus de ideale oplossing!! (een mama-fiets is geen oplossing want die zijn allemaal te laag).

17. Kity

Kity Actief lid

9 mrt 2007
    325
    0
    0
    Ik heb van het weekend die maxicosi standaard gezien, maar volgens mij is ie niet zo fijn... :s Hij lijkt mij zo groot achter op....

18. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    zon maxi cosi ding vor achterop lijkt mi jdus echt gevaarlijk maar goed zou wel gestest zijn ed zou hem alleen zelf nooit halen.

wij hebben een fietskar echt ideaal en je kunt er ook nog je boodschappen in kwijt.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het is wel oke hoor. Je moet alleen niet geschept worden door een auto, maar dat wil je ook niet als je kind straks in een fietszitje kan.
    Het ding zit goed vast, de maxicosi ook en het veert enorm. Schokken vallen dus erg mee en zijn denk ik vergelijkbaar met die van de auto.

Wij hebben hetzelfde systeem in de bakfiets.

20. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    De baby-autozitjes Maxi-Cosi Citi en Maxi-Cosi Cabrio(Fix) zijn ontwikkeld voor gebruik in de auto, als een veilig autozitje voor een baby in het verkeer. De aanpassingen voor gebruik op een fiets zijn niet door maxi cosi ontwikkeld, getest of op de markt gebracht. Ze garanderen niet dat het gebruik ervan, op een fiets veilig is. In sommige van deze producten, direct op de bagagedrager van een fiets, zou dat te veel trillingen voor een baby’tje kunnen geven. Ze staan hier niet achter en raden dit gebruik daarom af. Mocht er iets gebeuren dan ben je daar niet voor verzekerd en is de aanschaf voor een nieuwe MC voor eigen rekening.

Deel Deze Pagina