Ik denk dat jullie er een beetje langs zitten. Ik zou je adviseren om te controleren of je beginstanden kloppen. Ook wil ik je vragen of je een compleet jaar gehad hebt of een gedeelte van het jaar? of misschien een langere periode als een jaar ? Als er veel verbruikt wordt denken mensen direct aan aftappen maar dat gebeurd vrijwel nooit meer. Ik heb zelf bij een energiebedrijf gewerkt dus deze verhalen hoor je dan vaak. Als ik jou was zou ik alles even controleren op de rekening.
ow een boiler vreet energie, die kan er natuurlijk ook mee te maken hebben, maar dan staat mijn advies van hierboven nog steeds
22 graden is wel teveel, maar advies 19 graden. 2 jaar geleden, ik had ook tussen 20 en 22 graden. Blijkt is wel duur energie. Energie geeft ons advies om beter 19 graden is minder betalen dan tussen 20 en 22 graden.
We hebben alles al 10 x gecontroleerd en de beginstanden kloppen echt en de eindstand klopt ook. Het is van augustus 2011 tot augustus 2012.. We hebben ook eneco gebeld en met hun nog een keer de standen na gekeken wat ze in de computer hebben staan.. maar dat klopt ook allemaal.. Echt het lijkt me zooo raar als het klopt..
Ik heb hem hier ook altijd op 20.4 staan en toch heb ik maar een verbruik van 2700.. Zou je door een boiler echt zoveel verbruik kunnen hebben?
Misschien kunnen ze een tijdje per dag bijhouden hoeveel ze verbruiken en ook bijhouden wanneer de wasdroger etc aan staat. Verder zou je ook eens alles uit kunen zetten en dan kijken hoeveel er nog verbruikt wordt. Misschien is er een apparaat wat ook uit nog verbruikt oid?
De verwarming gaat voornamelijk op gas, alleen de boiler heeft wat elektriciteit nodig om te verwarmen. Maar of je 19 graden of 22 graden stookt maakt vooral verschil in je gasverbruik. Idem met douchen. De grootste elektriciteitsvreters: - Droger - Wasmachine - Koelkast -vriezer Ze moet nakijken of deze niet kapot zijn, of heel erg oud en daardoor veel elketriciteit verbruiken. Maar zelfs dan vind ik het enorm hoog. Wij hebben een vrijstaand groot huis, een gezin van 4 met een droger, 2 koelkasten, 2 vriezers, 2 televisies en 2 PC's en wij verrbuiken maar zo'n 4000 KW per jaar. Ik zou de meter laten ijken. Daarvoor moet ze weten wie eigenaar is van de meter. Wij hebben hem bijvoorbeeld zelf geplaatst en zijn dus ook eigenaar, en moeten de ijking zelf betalen. Maar vaak huur je je meter van de netbeheerder (dat kun je zien op je jaarafrekening) dan moet je zus de netbeheerder vragen de meter te ijken. Als hij afwijkt betaalt de eigenaar de ijking, als hij klopt betaal je zelf de ijking. Maar vooral als het een oude analoge meter is zou ik hem na laten kijken, die kunnen snel afwijken. En dan denkt de netbeheerder natuurlijk ook dat je veel verbruikt.
Mijn broer heeft ook zoiets gehad. het probleem lag eht bij hun toch aan het dag en nacht stoken op 22 graden. nu heeft hun huis ook nog het grootste deel enkel glas dus dat was wel te verklaren. nu doen ze braaf snachts de kachel naar beneden. wij gooien de kachel altijd naar 18 graden voor we naar bed gaan en dan s'ochtends weer aan. dit scheelt best veel. (edit :hun kunnen dus ook een hoge gas rekening gehad hebben. dat weet ik niet meer)
wij verbuiken ongeveer tussen de 3300 en 3700 kwh per jaar. heel de dag tv aan, alles op standby (tja krijg het niet afgeleert) pc minimaal 8 uur per dag aan voor downlauden) wasmachine 1x topt 2x per dag en de droger ook verwarming op 20 vanaf oktober tot ongeveer maart. rest van het jaar uit en snachts gewoon op 15. als we apparatuur kopen nemen we wel zuinige labels. wasmachine en koelkast bijv A label. licht aan alleen als het nodig is. partner savonds 3 a 4 uur op de playstation en ik boven voor de tv. (soms gaat partner heel de nacht door ivm wisselende diensten en dan draait de tv overuren. wel lcd en geen plasma. (plasma zuip minimaal 2x zoveel energie) wij leven dus totaal niet zuinig met stroom en gebruiken da niet eens. hebben nog een bejaarde ketel (15 jaar oud) en die is ook niet echt zuinig en huis is zeer slecht geissoleerd. (houten vloer, geen isolatie op zolder etc) vind het dus wel erg extreem. toch denk ik met 2 pubers en neem aan bijde tv op de kamer en eigen pc/laptop en of spelcomputer dat het al snel oploopt. pubers zijn niet tevrede met 5 min douchen wat ook veel kost mijn ouders betaalde toen ik ze nog met 5e waren thuis 220 pm aan energie. (daarvoor 270 pm met 7) praat over 5 jaar terug. das ook een flink verbruik. ik heb trouwens wel is gehoort dat elke graat minder op de verwarming 7% scheelt met de eindafrekening. zetten ze hem op 20 ipv 22 dan bespaart dat 14% wat echt wel veel is. bij een verbruik van 3000 per jaar bespaart dat al snel 420 kwh per jaar. bij een verbruik van 7000 per jaar zou dat uitkomen op 980kwh
Ik vind 22 graden dag en nacht ook erg hoog. Hier heb ik m meestal maar op 17, soms 18 en s nachts op 15. 't Is hier slecht geisoleerd en ben niet van plan me scheel te betalen aan stookkosten.
19 graden is het hier standaard zonder verwarming, maar dan vriezen mijn tenen er echt af haha. hier altijd op 21,5 en dan na een paar uurtjes draai ik hem terug naar 17, zodat hij 's nachts aanspringt als het onder de 17 graden komt, maar dat alleen als het vriest als je bijv om 22.00 naar bed gaat moet je eigelijk altijd enkele uren eerder de verwarming uitzetten. veel mensen zetten dan pas om 22.00 de verwarming uit, dat is niet zo slim, want als je hem bijv om 20.00 uit zet, is het sowieso om 22.00 nog even warm, maar bespaar je wel een hoop als je dat iedere avond doet
Wij hebben dit jaar verbruikt aan energie: 5418 kwh 2 volwassenen en 1 baby, grote 2 onder 1 kap woning en veel elektriciteit gebruik ( lees: wasmachien/droger/vaatwasser/pc hele dag aan/groot aquarium , een terrarium)
Ze hebben geen droger en de koelkast is een paar maanden oud.. Het probleem is vooral dat ze de ijking niet kunnen betalen.. Dus dat is teveel risico om te laten doen.. Die link van die boiler krijg ik alleen maar een plaatje van een cv ketel Hier bij mijzelf staat de kachel ook de hele dag en nacht aan omdat mijn man om 02.30 uit zijn werk komt en dan vaak nog 2 uurtjes zit beneden.. En 2 uur later ben ik dan weer uit bed dus hier ook de hele tijd aan..
van 2011 t/m 2012 verbruikt: 3.987 kWh elektriciteit 848 m3 Gas Hier ben ik ook alle dagen thuis en we hebben 2 kinderen. Overdag hebben we alleen de verwarming aan en de laptop staat de hele dag aan. Ook de tv staat vrij veel aan. Ik denk persoonlijk dat je schoonzus niet heel zuinig is. ( de hele nacht verwarming reken er maar op dat dat vreet)
Sorry maar dat snap ik niet zo goed. Los van of die 8000 KW uur klopt zijn ze hoe dan ook absoluut niet zuinig qua verbruik, maar dan de ijking niet kunnen betalen? Een jaartje de verwarming 2 graden lager en die ijking is weer terugverdiend hoor. Maar als ze het risico niet willen lopen moeten ze een installatiebedrijf belen, een prijs afspreken en volgens mij kun je al laten ijken voor rond de 60 euro. Die langs laten komen en als het dan blijkt dat de meter kapot is de netbeheerder bellen en zeggen dat ze ofwel de 60 euro terugbetalen, ofwel het zelf nog een keertje doen. Maar misschien is een ijking bij de netbeheerder helemaal niet duur? In ieder geval niet zo duur als 8000 KW per jaar betalen, geloof me. En geen energieleverancier heeft bopodschap aan de mededeling "maar dit kan niet kloppen want het verbruik is veel te hoog". Dan moeten zij aantonen waardoor dat komt.