8wk: maar 4 of 5 voedingen...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sunine, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunine

Sunine Lid

13 mei 2014
    30
    1
    0
    Midden
    Mijn schatje is nu 8 weken en 1 dag en geboren met 40 weken en 5 dagen. Sinds een week slaapt ze 's nachts royaal door. Slaapt van 11 of 12 uur 's avonds tot de volgende morgen 7 of 8 uur respectievelijk gezien. 8 uur slaap aan een stuk door dus.

Nu geef ik borstvoeding op verzoek. Dit functioneert al vanaf dag 1 super goed. In het begin deed ik 20 min eerste borst voeden, boeren, luier verschonen, andere borst voeden. Hier ben ik vanaf gestapt doordat ik hierdoor hyperlactatie kreeg. Nu voed ik eerst de ene en als ze zich weer meldt (3,5 tot 4,5 uur later, incidenteel 5 uur later) de andere. Vandaag bijv. om 7.15, 11.38, 16.40, 20.10 uur. Normaal voed ik haar dan ook nog rond 23/24.00 uur. De laatste tijd wordt het echter steeds moeilijker om haar tijdens de eerste twee voedingen goed wakker te houden en haar goed wakker te krijgen rondom dat laatste tijdstip (23/24.00 uur). (Vooral dat laatste is een probleem.) Als ze wakker wordt 's morgens is ze dus niet suf en loom, al wordt ze wel langzaamaan wakker (maar dat is altijd al zo geweest). En 's avonds is ze met geen mogelijkheid wakker te krijgen (voetjes kriebelen, uitkleden, kietelen onder de kin en zelfs een zeer nat, koud washandje helpen niet om haar wakker te krijgen). Soms zit ik dus op maar vier tot 5 voedingen per dag.

Mijn vraag is: moet ik me zorgen maken? Zo ja: wat is er aan de hand?

Gewicht:
    Geboorte: 3760 gram
    4 weken: 5290 gram
    8 weken: ongeveer 6 tot 6,5 kilo

Alvast bedankt!! ☺️

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Plast en poept ze naar behoren? Ontwikkelt ze verder zoals ze zou moeten?
    Waarschijnlijk neemt ze wat ze nodig heeft. Hoe verloopt het drinken? Rustig doordrinken, of veel en lange pauzes?

3. Sunine

Sunine Lid

13 mei 2014
    30
    1
    0
    Midden
    Plast en poept goed. Elke voeding een halfvolle tot volle plasluier en meerdere keren per dag een poepluier.
    Het drinken verschilt. Als ze wakker is aan het begin van de voedig begint ze met een heel snel tempo, daarna steeds langzamer totdat ze in slaap valt. Als ik haar dan afkoppel als ze slaapt wordt ze half wakker en drinkt weer even stevig door. Dit herhaalt zich tot wel een uur lang... Hierna duurt het 4 uur voordat ze zich weer meldt en incidenteel zelfs 5 uur.
    Als ik haar niet wakker krijg dan drinkt ze ook zeer weinig tot niet.
    Ze drinkt normaal gesproken veel met lange pauzes. Als mijn man haar de borstvoeding in een fles geeft krijgt ze met groot gemak 200 ml op en evt nog meer.

Ik denk inderdaad dat ze genoeg binnen krijgt, maar vind het wel verontrustend dat ik haar niet zo goed wakker krijg en dat ze in slaap valt aan de borst. Verder is ze heel vrolijk als ze wakker is en een zeer lief, rustig meisje dat bijna nooit huilt (behalve als ze echt flinke honger heeft).

4. Sunine

Sunine Lid

13 mei 2014
    30
    1
    0
    Midden
    Ook geeft ze vaak terug tijdens of vlak na een voeding. En dan meestal voeding die waterig met klonterig witte sliertjes is.

5. Sunine

Sunine Lid

13 mei 2014
    30
    1
    0
    Midden
    Inmiddels valt ze minder in slaap en is makkelijker wakker te krijgen, maar drinkt nog steeds erg lang: een uur tot anderhalf uur per voeding. De lange pauzes wisselen per voeding: ene keer veel lange pauzes en minder effectief drinken, andere keer blijft ze zo lang (anderhalf uur) drinken zonder pauze er tussen...

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed te horen dat ze minder in slaap valt. Het drinken duurt nog lang zeg je. Probeer te achterhalen wanneer ze drinkt en wanneer ze stilvalt. Ligt het aan melkstroom, is ze aan het dromen?
    Is het aan het begin van een voeding of pas na het eerste kwartier? Mogelijk heeft ze het grootste deel van de voeding al binnen maar ligt nog heerlijk ontspannen bij je na te tutten.
    Probeer ook eens een wat actievere houding: waarbij ze niet echt op haar zij ligt, maar bijvoorbeeld de schouders hoger liggen dan de billen. Meer overeind dus. Soms vallen kindjes dan minder makkelijk of snel in slaap.
    Succes!

Deel Deze Pagina