Dag dames, Voorlezen voor het slapen gaan wilt hier niet echt werken. Mijn dochtertje leeft helemaal op tijdens het lezen, iets teveel eigenlijk... Wilt dat ik helemaal niet stop met lezen, met als gevolg dat ze huilend in slaap valt. Al met al zorgt het voor teveel prikkels. Voorheen was het naar bed gaan iets leuks en in vrede. Vind het jammer dat juist door het voorlezen dat helemaal wordt verstoord. Komt dit jullie bekend voor? Wat doen jullie hier tegen?
Ja natuurlijk kan het net te veel zijn. Misschien past een ander ritueel jullie beter. Je kunt ook op een ander moment lezen. Of altijd het zelfde verhaaltje. We kunnen hier nu uitleven dat ze elk twee mogen kiezen. Maar dat is misschien lastig. Anders geen verhaaltje kan ook. Wat bij jullie kindje past
Je kan ook 's middags lezen, of bv direct na het avondeten etc. Het hoeft niet vlak voor je haar in bed legt natuurlijk. Gewoon eens proberen en kijken of ze dan beter gaat slapen.
Hier werkt het ook pas sinds een paar weken. Tot die tijd had hij de rust niet om gewoon te blijven zitten. Nu is hij dus inmiddels 2,5 en vind het heerlijk om nog even samen een boekje te lezen. Tot die tijd hier gewoon een avondritueeltje zonder boekje lezen.
Toen ze zo klein was, maar echt vanaf baby af aan, zo gen we altijd 2 liedjes (2 rustige kinderliedjes) voor het slapen gaan. Ik ben vanaf een jaar of 3 pas echt elke avond voor gaan lezen.
Zo deed ik het ook. Voor die tijd konden ze zich toch niet concentreren op het verhaal, te moe waardoor ze dan hyper/beweeglijk/wild werden. Vast ritueeltje van 3 korte kinderliedjes (altijd dezelfde in dezelfde volgorde), waarbij de lamp al uit is, zij in bedje ligt mijn hand op de rug en dan ga ik steeds zachter en langzamer zingen, eindig dan met een kus en een gefluisterd 'lekker slapen'. Inmiddels is ze hier al zo aan gewend dat ze vaak al met de ogen begint te rollen voor ik klaar ben, je voelt ook echt hoe dat lijfje ontspant om zich over te gaan geven aan slaap. (ze wil nu beide, verhaaltje en liedje )
Boekje lezen is geen must. Verzin een ander ritueel. Zing een liedje bv. Hier lezen we inmiddels wel een boekje, maar heel lang nier gedaan. Dan benoemden we alle dieren in zijn lamp (niet hij maar ik): 'slaap lekker koe, dag varken' etc, daarna ging de lamp uit en in het schemer van het ganglicht zong ik dan een liedje voor hem. Hij sliep er heerlijk op
Dan zou ik boekje lezen op een ander moment doen en voor het slapen gaan iets anders bedenken, liedjes zingen ofzo, mijn zoontje wordt daar heel rustig van. Als ze overdag ook zo reageert op het voorlezen, dan kun je van tevoren heel duidelijk aangeven hoe veel je gaat lezen en wanneer je gaat stoppen zodat ze dat van tevoren weet, eventueel onder het lezen nog eens herhalen.
Doe wat werkt. Dit werkt in deze vorm dus niet voor jullie, dus zoek naar iets anders dat wel werkt. Samen de dag doornemen, beneden lezen, lezen voor het douchen/badderen, op een ander moment op de dag lezen... Lezen is belangrijk, maar het moment niet. Uiteindelijk belangrijker dat ze lekker gaat slapen dan dat het voorlezen voor het slapen gaan moet omdat de meeste mensen dat zo doen
Dank voor de reacties allemaal. Fijn om te lezen dat dit weleens vaker voor kan komen. Wij hebben vanaf dag 1 zo een beetje, een bed ritueel. Dat is slaapzak in terwijl ik al begin met een slaapliedje. Even een paar keer heen en weer in me armen en bedje in. Maar ik dacht het voorlezen erbij te doen, na het tandenpoetsen. Maar dan is ze inderdaad of te druk, houd zich helemaal niet bezig met het verhaal en als ik na het lezen het boekje dicht doe dan is het huilen geblazen en zo gaat dat door in bed. Ik zal eens een ander moment proberen. Na het avondeten lijkt me wel wat.
Ik zou inderdaad overdag of na het avondeten lezen. Hier heb ik bij beide kids nooit voorgelezen of gezongen of iets dergelijks... het was gewoon hop naar bed, kus en slapen. Dat werkt nog steeds erg goed.
Ik herken het ook! De kleine is zo hyper als ik een boek erbij pak. Hij wil het liefst de bladzijdes scheuren of aan knabbelen en dit is nu net niet de bedoeling. Denk dat ik ook maar rustige liedjes ga zingen. Hij wordt altijd helemaal rustig van liedjes (maakt niet uit welke). Als hij overstuur is, dan kan ik rustig praten wat ik wil maar hij wordt niet rustig. Zodra ik een liedje zing, wordt hij rustig.