9,5 maand en 300 gram afgevallen : wat nu?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sellie13, 8 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Hoi meiden!

Wij kwamen er vrijdag bij het CB achter dat Tobias 300 gram is afgevallen in de laatste twee maanden :confused: . Hij is veel verkouden geweest en heeft veel gespuugd, maar toch...... We schrokken er erg van.
    Hij is nog steeds wel een stevig knulletje van 9300 gram maar hij kukelt in zijn eigen groeicurve ineens enorm naar beneden en dat is niet goed.

Het CB stelde daarom voor om de borstvoeding af te bouwen naar 's ochtends en 's avonds, met 1 borst als toetje 's middags (hij kreeg tot nu toe nog vier voedingen per dag). Verder moeten we hem veel pap en brood geven volgens onderstaan schema (tijden zijn mijn toevoeging ;) ):

6.00 BV

8.00 200 ml pap met kunstvoeding en bambix 6 maanden

10.30 100 a 200 gr fruithapje

13.00 broodje met als toetje 1 borst BV

15.00 tussendoortje biogarde met diksap oid

17.00 200 gr warme hap

17.30 toetje, nu 100 ml pap met kunstvoeding en rijstebloem

19.00 BV

Wat vinden jullie van dit schema? Ik vraag me vooral af of hij zo wel genoeg vocht binnenkrijgt. Iets anders is dat hij biogarde steenvast meteen weer uitkotst, net als gewone opvolgmelk trouwens. Heb nu hypo-allergene opvolgmelk en dat gaat gelukkig goed. Maar ik weet dan weer niet of een rijstwafeltje wel een goede vervanging is voor biogarde; lijkt me zoveel lichter.

Overigens doe ik nu nog tussen de middag een volledige borstvoeding na het broodje want het leek me niet zo verstandig om zomaar twee voedingen te laten vallen ;)

O ja, we hebben dit weekend dit schema aangehouden en ik kan het allemaal zo naar binnen lepelen :confused: . Terwijl hij daarvoor toch niet aangaf nog zoveel honger te hebben en toen kreeg hij 'alleen'4x BV en 200 gram groente en fruit. Ik voel me een beetje schuldig......... :cry:

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

2. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ziet er toch goed uit.
    als hij niet lekker is geweest ja dan kan hij wat zijn afgevallen, ga maar is bij je zelf na als je ziek bent en veel spuugd/diaree enz.
    wie weet komt hij straks weer gewoon aan.
    goed in de gaten houden anders , en misschien tussen door wegen bij het inloop spreek uur of thuis als je een weegschaal hebt.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Ik heb er niet zo heel veel verstand, maar is het juist niet een idee om meer moedermelk te gaan geven ipv minder? Of evt afkolven en daar pap van maken?

4. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Dank jullie wel!

Ik ga hem inderdaad volgende week weer wegen, ben wel benieuwd na al die pap :) . Wat betreft meer moedermelk geven, ik wil eigenlijk ook graag minderen want anders moet ik zoveel op mijn werk kolven. En ik had er al een keer pap van gemaakt maar dat bliefde meneer niet, vond het zelf ook eigenlijk niet te vreten.

We blijven gewoon verder aanmodderen, hij vind het in ieder geval heerlijk zo met al dat extra eten.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Als je zelf ook wilt minderen lijkt me dit een heel goed schema hoor. Aangezien hij het zelf goed vind met extra eten moet dit vast goed komen.

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou niet zo snel in paniek slaan hoor.
    Mijn zoontje is ook een keer afgevallen, ik kreeg de wind van voren op het cb. Maar hij was inderdaad ook bijna 2 weken ziek geweest, dus is het niet gek dat hij gewicht verloren was.
    Ik heb mijn eigen gevoel gevolgd en geen gekke dingen aangepast.
    Het is vanzelf allemaal weer goedgekomen.
    De keer daarna was hij ruim aangekomen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zat met 9,5 maand ook op 3 borstvoedingen, is prima, zeker ivm je kolfrecht. Ik kolfde tot een week geleden nog in mijn pauze, ik zit nu op 2 voedingen.

Eva komt ook niet meer aan de laatste tijd, maar ze is dan ook 2 keer ziek geweest en at toen haast niets, we zaten weer op volledige borstvoeding. En dat in totaal 2 weken (niet achter elkaar gelukkig). Dat hakt er wel in natuurlijk. En ze is gewoon heel erg druk, ook als ze ziek is zit ze haast geen moment stil.

Eva eet op een dag (tijden zijn ongeveer)
    6:30 bv
    7:00 boterham (niet atijd helemaal)
    10:30 fruit 1 a 1,5 stuk
    13:30 boterham (niet altijd helemaal) met zelfgemaakte drinkyoghurt (tussen de 100 a 150ml)
    16:30 soepstengeltje met wat diksap
    17:30 avondeten met wat diksap, maar ze eet haast niets, wel sperziebonen als we die eten en rijst als we dat eten
    19:00 bv

Meestal drinkt ze op een dag een heel bekertje diksap leeg, dus 150 a 200 ml. Ze is niet zo grote drinker. Wel makkelijk eigenlijk, per dag gebruiken we maar 3 luiers ;).

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    En aangezien je zoontje best goed op gewicht is ;), zou ik me helemaal geen zorgen maken! Ik weet niet hoe lang hij is, maar Eva is 72 cm en woog laatst 8840 gram geloof ik... en ze heeft ook nog genoeg spekjes ;).

9. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Dank je wel allemaal voor jullie berichtjes!

@Snoopy, hij is inderdaad best goed op gewicht hahaha. Maar hij was ook niet gegroeid dus hij mag best wel wat meer eten. Bovendien moeten kindjes toch een beetje een eigen curve volgen en dat ging dus even fout.
    Hij is nu 68 cm en dus ook heerlijk spekkig met van die lekkere bovenbenen en polsjes. Zelfs op zijn voetjes zitten van die vetkussentjes, zoooo lief en leuk om in te bijten.

Maar ik zie dat jij Eva inderdaad nog wat vocht geeft erbij, dat gaan wij denk ik ook doen. Vooral omdat ik de middagvoeding ook wil vervangen. Maar dan moet ik denk ik ook wat kunstvoeding geven. Ik heb nl. zo genoeg van het gesjouw van mijn kolf in de trein en het kolven zelf vind ik eigenlijk gewoon genoeg geweest.

En een ochtend- en een avond BV is toch nog steeds prachtig!

@Anakin, mijn cb zei juist dat ik niet moest stressen dus dat probeer ik dan ook maar niet. Maar we moeten wel over een maand terugkomen dus ik hoop dat hij dan weer lekker is aangekomen.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan ook een voeding vervangen door yoghurt, dus 2 borstvoedingen en yoghurt. Of gaat yoghurt ook niet? Maar kunstvoeding kan natuurlijk ook gewoon.

Eva volgt haar curve trouwens helemaal niet, ze begon helemaal bovenin en zit nu zelfs onder het gemiddelde, wat gewicht betreft. Haar lengte iis wat stabieler. Ze wordt dus steeds dunner in verhouding ;). Maar goed, ik kan er niet meer in krijgen dan ze nu krijgt. Ik zou eerlijk gezegd met 68 cm en 9300 gram ook niet proberen hem 'vol te proppen' (Eva is 4 cm langer en bijna een halve kilo lichter en ook niet mager ofzo ;)). Het is volgens mij echt niet erg als hij in verhouding minder gaat wegen, dat babyvet moet er toch een keer af. Eigenlijk vind ik de adviezen van jullie cb ook een beetje raar... waarom de borstvoeding afbouwen en kunstvoeding geven? Dat is misschien wel makkelijk voor jou (en dat moet je ook gewoon doen als je dat wil), maar vanuit het cb gezien snap ik dit niet echt...

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.097
    3.879
    113
    Ik zou hem 's middags gewoon lekker een ligaatje of een soepstengel geven met een bekertje diksap of roosvicee, dan komt hij toch aan zijn vocht. Als hij biogarde toch weer uitspuugd, heeft het weinig zin om te geven.
    Robin is van 7 maanden tot ongeveer 11 maanden zoveel ziek/verkouden geweest, elke keer zag je haar snoetje smaller worden en ze kwam ook amper aan. Ze zat toen met het lijntje wat onder het gemiddelde qua gewicht. Ondertussen is ze weer lekker gaan eten en nu denk ik dat ze weer op het gemiddelde zit. Sinds gisteren is ze ook weer ziek en dan merk je gelijk dat ze een stuk minder eet. Komt vanzelf weer goed.

12. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Dank je wel allemaal, jullie hebben me echt gerust gesteld!

We gaan gewoon door zoals we dat nu doen met pap en brood enzo, hij vindt het heerlijk. De borstvoeding hou ik gewoon sochtends en savonds en de middagvoeding vervang ik dan door een fles hypoallergene melk bij de boterham. Yoghurt wordt denk ik niks nl., vanmiddag nog een keer biogarde geprobeerd en dat kwam er een paar minuten later met grote golven weer uit, terwijl ik uit voorzorg maar twee hele kleine hapjes had gegeven. Hij kan er duidelijk niet tegen.

Hij was dan wel weer meteen helemaal verkocht aan het drinken van roosvicee uit een bekertje, dat vond hij helemaal geweldig. Wat kunnen ze zich dan verslikken zeg trouwens, ademen en drinken tegelijk: slechte combinatie :) . Gelukkig heb ik stalen zenuwen (not).

Volgende week maar weer eens wegen en dan moet het toch goedkomen.

Groetjes, Sellie

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Afbouwen BV vind ik echt een kuladvies ... wat heeft dat te maken met afvallen? Echt superdom :evil:

Mirre had ook een dipje in gewicht vanaf maand of 8-nu. At ook minder goed. Gaat nu weer beter. 300 gram op een spekbergje is geen ramp (Mirre is vrij dun), zeker niet in combi met verkoudheid en spugen.

Maar goed. Ik zou dus zelf lekker 3 voedingen geven én twee keer per dag brood aanbieden, tussendoor 1 of 2x fruit en savonds warm eten en voor het slapen nog BV.

Mirres schema is plusminus:
    7u BV
    9u brood en mandarijn
    11u BV en slapen
    14u brood
    16u fruit
    18u warm eten
    1930 BV en slapen

Tussendoor soms nog een soepstengel of rijstwafel of kwark

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    O sorry ik lees nu dat je zelf ook wel wil afbouwen :oops: ... maar goed ... het advies blijft kullekoek ;)

Drinkt je zoontje geen water?

En is er niet iets van geitenyoghurt? Of geitenmelk?

En persoonlijk zou ik dus geen pap geven, maar brood met een beker diksap/water/thee

15. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Spekbergje?! ;) hihihi. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Ja, ik wil inderdaad wel een beetje afbouwen, want ik heb niet zo'n zin meer in het kolven. Maar 's ochtends en s avonds hoop ik nog heel lang te geven.

Ondanks dat vond ik het ook een beetje een vreemd advies, maar het is dus wel goed zo.

Hij krijgt nu inderdaad 1x pap, we hebben hem papmonstertje gedoopt, want hij begint nu al te schreeuwen als we tijdens het voeren even weglopen haha. Gelukkig gaat de boterham er smiddags ook goed in, dus dat laten we zo.

ik ga inderdaad eens achter die geitenyoghurt aan, misschien dat ie dat wel binnenhoudt......

O ja, en we zijn ook druk bezig met het geven van water, of roosvicee uit een bekertje, erg leuk.

Dank je wel!

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

Zo uiten mn man en ik onze liefde voor elkaar :) ;)

17. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0

Deel Deze Pagina