Hallo, Ik heb een vraag over het voedingsschema van mijn zoontje van bijna 9 maanden. Zijn huidig schema ziet er als volgt uit: 6 uur borstvoeding 8.30 uur fruithapje en klein beetje slappe thee (10.00 -11/11.30 slapen) 11.30 uur 1 boterham en daarna melk (100 ml borstvoeding) (14.00 -15.30 slapen) 16 uur klein rijstwafeltje (klein rondje van kruidvat) en daarna 160 ml borstvoeding 17.30/18.00 groentehapje en yoghurt 19 uur borstvoeding 22 uur borstvoeding (hij wordt hier nog vaak wakker voor) Ik wil binnenkort gaan afbouwen met de borstvoeding (in ieder geval overdag). Ik heb gelezen dat op een gegeven ogenblik 3 voedingen overdag voldoende zijn (ochtend, middag, avond). Alleen merk ik dat na het 2e slaapje mijn zoontje niet voldoende heeft aan een klein rijstwafeltje (baby rijstwafel van de kruidvat). Moet ik een ander tussendoortje geven of de lunch opschuiven, om meer toe te kunnen werken naar 3 voedingen overdag. Ook wil ik graag advies wat handig is in de overgang van borst- naar flesvoeding. Ik heb nog een voorraad borstvoeding in de vriezer. Wat is 'beter' eerst alle borstvoeding opmaken en dan pas overgaan op kunstvoeding. Of beginnen met 1 kunstvoeding en de andere voedingen borstvoeding? Alvast bedankt voor de informatie! Groet, Tsamika
Hoi Tsambika, Dankjewel voor je bericht. Wat een mooi voedingsschema heb je voor je zoontje! Wanneer je de voeding 's middags gaat vervangen voor een tussendoortje, kan het inderdaad zo zijn dat een klein rijstwafeltje niet voldoende verzadiging geeft. Je kunt er op dat moment voor kiezen om naast de rijstwafel wat water, slappe thee of diksap te geven, en hem daarmee wat meer te verzadigen. Ook kun je afwisselen met andere tussendoortjes. Denk hierbij aan een beetje fruit, een broodkorstje of een toetje (ongeveer 100ml). Met borstvoeding geef je je zoontje de beste voeding. Goed om te lezen dus, dat je dit nog steeds volledig geeft! Vanwege wetgevings- en bedrijfsrichtlijnen kan ik je vraag over eventueel afbouwen niet beantwoorden. We verwijzen je hiervoor naar je consultatiebureau. Zij kennen je kindje persoonlijk en kunnen je gericht advies geven. Succes! Groetjes Leonie Nutricia voor jou
Bedankt voor je antwoord! Ik heb nog 2 vragen. Moeten baby's tot hun eerste jaar maart vaste voeding 500 ml melk krijgen of valt water hier ook onder (dus 500 ml vocht)? Mijn zoontje laat eigenlijk nooit echt merken wanneer hij vol zit. Hoeveel boterhammen zou hij mogen met de lunch (de melk die hij daarna krijgt zal minder worden natuurlijk als hij meer boterhammen gaat eten). Voor het groente en fruithapje houd ik ongeveer 150/200 gram aan (ik maak deze zelf). Alvast bedankt weer voor je reactie!
Hoi Tsambika, Dankjewel voor je reactie! Tot de leeftijd van één jaar hebben kindjes minimaal 500ml aan borstvoeding of opvolgmelk nodig. Daarnaast zou het mooi zijn om één of twee keer per dag 100-150ml water, thee of diksap aan te bieden. Ik zou je willen adviseren om bij de lunch maximaal één boterham aan te bieden, dit is voldoende op deze leeftijd. Je mag deze boterham beleggen met margarine en beleg. Qua fruit en avondmaaltijd mag je uitgaan van 200 gram. Dit komt neer op 1,5-2 stuks fruit en 100 gram groente, 50 gram aardappeltjes/pasta/rijst en 50 gram vlees/kip/vis. Ik hoop dat dit zo duidelijk voor je is. Mocht je nog aanvullende vragen hebben laat het dan gerust weten. Fijne dag! Groetjes, Anne-Lotte- Nutricia voor jou