Hallo dames, Ik werk als telefoniste, 9,5 uur per dag, 4 dagen in de week. Ik kan/mag geen pauze nemen omdat, als dan de telefoon gaat, ik niet kan opnemen (niet dat er veel wordt gebelt per dag, zo'n ongeveer 30 telefoontjes). Hun uitgangspunt is: omdat er toch zo weinig wordt gebelt, ik me lunch achter me pc maar moet gaan nuttigen. Omdat ik 9,5 uren achtereen maar zit te zitten, heb ik aan het einde van de dag, opgezwollen zere kuiten en enkels. Wat zijn eigenlijk mijn rechten als zwangere werknemer in deze situatie? Liefs Angie
Sowieso ook al ben je niet zwanger heb je gewoon recht op pauze en hoef je niet achter je computer te blijven zitten (ik geloof dat je om de 2 uur 10min iets anders moet gaan doen). Maar nu je zwanger bent heb je recht op 1/8 deel extra pauze en ze moeten een aparte ruimte hebben met een stretcher zodat jij daar kan rusten. Anders zou ik als ik jou was even contact opnemen met de arbo-arts. Succes
Jij bepaald zelf hoe jij je pauze indeelt ,niet je baas . Ik zou ook contact opnemen met de arbo arts .
Hoe langer de dienst hoe meer pauze je moet hebben. Een dienst van 5,5 uur of langer moet onderbroken worden door een pauze van een half uur. Die pauze mag opknipt worden in 2 x een kwartier. http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/d ... rije_dagen
en je mag ook niet meer dan negen uur werken.... normaal als ik bv tien uur werk is dit een uur pauze bij dus ik werk maar negen uur mar jij krijgt geen pauze dus dat betekent dat je sowieso een halfuur teveel werkt en kijk naar je loon want als ze doen alsof je 8 uur werkt en een uur pauze werkt dan wordt je dus ook betaald voor maar 8 uur ik vindt dit maar k*t ! ik haat zo van die bazen,die van mij weet bv dat ik op vrijdag vrij heb maar als er een feestdag is op maandag ofzo dan wordt die vrije dag daarop gezet ZONDER te betalen die dag,nog andere dingen en was toen opgestapt,ben niet zwanger ofzo dus daarom dat ik het me permiteer mvg amy
Die pauzes zijn ook niet vrijwillig maar verplicht! En even weg achter de pc is ook om rsi te voorkomen, als je wilt dan staat je baas dus nergens! Als zwangere heb je recht op meer pauze, maar ja.. je krijgt je normale pauze niet eens. Ik zou ook eens goed kijken naar waar je voor betaald wordt. Want als je achter je pc luncht dan heb je geen pauze!
Jeetje, meteen "arbo-arts, FNV". Wat is er gebeurd met onderling overleg ? Waarom gaan we er meteen maar vanuit dat de werkgever niet wil meewerken? Ik werk zelf ook de pauzes vaak door, maar niet omdat mijn baas dat van me vraagt maar omdat dat toevallig zo uitkomt! Misschien heeft de TS er zelf wel voor gekozen om 38 uur over 4 ipv 5 dagen te spreiden en zijn ze in onderling overleg hier op uitgekomen... Ik zou het dus eerst gewoon bespreekbaar maken. Wellicht is baas en man en die zien dit soort dingen pas als je er zelf over begint!
Bedankt voor jullie reacties! Gisteren heb ik mijn uitzendbureau gebeld, en gevraagd of ze pauze voor mij kunnen regelen. Ik hoop dat ik vandaag wat van ze hoor.
Ik heb eindelijk een terugkoppeling gekregen van het uitzendbureau, namelijk: Het is niet mogelijk om mij pauze te kunnen geven! Ik vind dit echt zo belachelijk! Wat vinden jullie dat ik moet doen? Ik heb geen zin om me ziek te moeten melden, maar denk dat ik geen keuze heb. Alsook heb ik het uitzendbureau gevraagd hoe ik in contact kan komen met de bedrijfsarts.
Wat belachelijk. Je moet wel aan jezelf denken hoor en je kan ook altijd met het UWV contact opnemen als je niet weet welke arbo-arts je moet bellen. Raar dat het uitzendbureau zo reageerd want ze zijn het gewoon verplicht om je pauze te geven en zelfs extra pauze als je zwanger bent (dit dan wel in overleg).
Je hebt altijd recht op een bepaald aantal minuten per dag pauze en zeker om even te lopen, dit vind de ARBO ook hoor. Anders moet je baas maar een draadloze telefoon aanschaffen haha Gewoon bespreken met je baas en anders met de bedrijfsarts Succes en niet pikken hoor
je hebt gewoon recht op je pauze en nu je zwanger bent helemaal! (extra pauze) belanchelijk! Zo een bedrijf kun je makkelijk aanklagen, zwanger of niet. Ik zou de FNV bellen.. de arbo arts ook op de hoogte houden en je VK.. en zo snel mogelijk. Want als jij straks helemaal kapot bent en thuis ziek ligt en je kindje en jij niet voldoende rust hebben, krijg je een kaartje met beterschap thuis en je bent alweer vergeten. Denk aan jezelf en aan je kleintje!
Eindelijk ik krijg mijn 30 minuten pauze! Het uitzendbureau is mijn directe werkgever, en het is hun gelukt om pauze voor me te regelen. Ik heb echter moeten "dreigen" met ziekmelding voordat ik serieus genomen werd. Het is toch belachelijk! Harstikke bedankt voor jullie reacties!
30 min is te weinig. Je hebt recht op minstens een uur bij een 8 urige werkdag en jij werkt meer, dus je zou zelfs meer pauze moeten krijgen.
... Ik zou daar dus niet blijven werken zeg! Werkgever is verplicht je pauze te geven, desnoods gaat hij/zij zelf maar een half uur achter de telefoon zitten! Hoe zit het met de rest van het bedrijf eigenlijk? Werkt iedereen 9 1/2 uur zonder pauze? En voor hoeveel uur krijg je betaald? Voor 8 of 9 - 9 1/2 (dat maakt een enorm verschil natuurlijk)? Meis, als ik jou was zou ik echt verder gaan kijken..... En dan niet via dat uitzendbureau meer! T is wel heel sneu dat je moet dreigen met ziekmelden om een half uurtje pauze te krijgen! Groetjes, Kweenie
http://www.arbeidstijdenwet.nl Als jij aangeeft dat het nodig is heb je recht op nog eens 1/8e van het aantal uren dat je werkt EXTRA pauze. Die 30minuten die waren ze verplicht om je te geven, ze willen denk ik geen gezeik. Maar als je in overleg met de arbo of met verloskundige gaat kan je dus nog meer pauze krijgen (als je dat tenminste nodig hebt) En als ze moeilijk doen... kijk eens op boven staande link!
Fijn dat je een half uur pauze krijgt, maar ik zou toch ergens anders op zoek gaan naar werk. Als je meer dan 8 uur werkt heb je sowieso recht op pauze, maar als je zwanger bent heb je nog recht op een uur extra pauze!