Is het nou een fabel of een feit dat je de sauna niet in mag voor de 14e week van de zwangerschap? Mis de warmte zo haha
Nee, is geen fabel. Het wordt idd afgeraden. Op de meeste sites van sauna's staat het ook bij de FAQ... Dit staat bv op de site van de Zwaluwhoeve: De eerste 3 maanden De eerste 3 maanden van de zwangerschap wordt het afgeraden om gebruik te maken van de sauna. Tijdens de eerste 3 maanden is de gevoeligheid van de ontwikkelende foetus voor invloeden van buitenaf het sterkst. Hoge temperaturen zouden meer risico geven op een miskraam en aangeboren afwijkingen, zoals een openrug. Dit is gebleken uit een onderzoek op zwangere dieren. Tevens wordt het afgeraden om een massage te ondergaan in de eerste 3 maanden. Een massage brengt veel teweeg in het lichaam, en tijdens de eerste 3 maanden is er dan een kleine kans op een miskraam.
Ben wel met 4 weken de sauna in geweest (wist toen nog niet dat ik zwanger was.) Is dit niet heel erg? Ga nooit helemaal bovenin zitten ofzo.. Na 36 weken inderdaad ivm infectiegevaar omdat de ontsluiting al begonnen kan zijn..
Durf niet te zeggen of het kwaad kan met 4 weken. Heel veel mensen weten met 4 weken nog niet dat ze zwanger zijn en doen dan dingen die je eigenlijk niet hoort te doen als je zwanger bent. Zou er dus niet al te zwaar aan trekken, alleen nu wel rekening mee houden!
Nou ja in Scandinavië zitten ze hele dagen in de sauna, wel of niet zwanger Het wordt afgeraden omdat er te weinig over bekend is en sauna's willen zich indekken natuurlijk. Ik denk dat je best kunt gaan, maar gewoon wat minder lang en wat minder hoog gaan zitten. Ik ben bij de 1e wel gewoon geweest, maar ik hou sowieso niet van dat hele hete dus ik ben alleen in de kruidenbaden geweest en heel even beneden in zo'n houten.
Ik heb het de eerste 3 maand maar ff overgeslagen, ook hier (Zweden saunaland ) wordt het afgeraden, helemaal als je niet heel regelmatig gaat. Inmiddels geniet ik er weer volop van (tsja, een saunahuisje achterin de tuin kun je toch niet de hele winter ongebruikt laten )