Vraag over mee eten met de pot

Discussion in 'Voeding' started by ccwomen, Apr 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,005
    0
    0
    Mijn zoontje is 9 maanden en wil vanaf nu toch wel aan wennen om hem met de pot mee te laten eten, maar nou heb ik wat vraagjes, misschien domme vragen maar hoop dat jullie antwoord hebben hierop:)
    Ik kook zoiezo met weinig zout, dat word vanaf nu dus zonder zout!
    Maar als wij bietjes eten hebben wij bijv altijd een pot van hak, dit is dus niet vers. mag mijn zoontje dit ook gewoon?
    En dit ook met hereboontjes bijv en witte bonen in tomatensaus mogen ze dit al hebben|?
    En als jullie vlees doen voor je kindje welk vlees doen jullie dan en braden jullie dit wel gewoon in de jus?
    En maken jullie ook voorraad voor in de vriezer bijvoorbeeld?
    Zo ja hoe doen jullie dit dan en wegen jullie af zodat het bijv net zoveel is als ene potje groente???

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ehm, als wij uit een pot eten dan eet Julia wat anders. Volgens mij zou het wel mogen, maar dan moet je (bijvoorbeeld bruine bonen of doperwten) het heel goed afspoelen. In het vocht in die potten zitten veel toegevoegde stoffen! Witte bonen in tomatensaus zou ik ook niet doen. Geen idee wat er in die saus zit.

Vlees doe ik eigenlijk alleen nog stukjes kipfilet of rul gehakt gebakken. Ik bak dit niet in jus, maar meestal in olijfolie of een beetje boter wat aanbraden. Je mag geloof ik in de koekenpan/braadpan doen zolang je zeker weet dat het niet aanbrand. Dus bijvoorbeeld het binnenste van de kip nemen (niet het bruin gebakken korstje). Anders kun je het ook even koken. Jus zelf (lees: boter met evt. water erbij) is volgens mij zelfs wel gezond, maar met zo'n zakje juspoeder zou ik niet doen (veel te veel zout).

Ik maak van het eten wat ze wel met ons mee mag eten vaak 1 of 2 extra porties om in te vriezen. Ik doe dit gewoon in van die kleine bakjes van de Xenos en doe daar gewoon 1 hele "maaltijd" in. Julia eet nog errug weinig, dus dat is hier echt een halve opscheplepel in totaal als "warme maaltijd".

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Met eten uit een pot/blik zou ik wel even alert zijn op het zout dat erin zit.

Bietjes haal ik meestal vacuum verpakt, dat ligt op de groente afdeling hier.

Bonen worden geloof ik afgeraden tot 1 jaar (ivm krampen), al hebben wij ze al iets eerder gegeven. Maar dan wel gedroogde bruine bonen (en dan wellen en koken). Dan is het ook zoutvrij.

Vlees gaf ik niet dagelijks tot een jaar. Denk doorsnee 2-3 keer per week vanaf de 8 maand. En dan bijv gehakt of kip gebraden in boter. Beetje vet kan ook geen kwaad. Dat is juist goed voor de ontwikkeling.
    Varkensvlees hebben we het langst mee gewacht, dat schijnt toch wat minder mild te zijn..

Qua hoeveelheden was het een beetje op de gok. Ik wist wel ongeveer hoeveel ons jochie at. Meestal wel rond de 200 gram inderdaad.
    Als wij dan aardappels met groente aten, maakte ik iets extra's. Dat stopte ik dan in de vriezer. Voor dagen dat wij iets "ongezonds" aten..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groente uit een pot is niet zo geschikt voor een baby, er zit veel te veel zout in. Dat krijg je er niet afgespoeld, want dat zout is IN de groente getrokken.

Over witte bonen in tomatensaus verschillen de meningen nogal. In Nederland vindt men het absoluut geen kindereten, terwijl in Engelstalige landen waar baked beans gewoon een ontbijtgerecht is, beans on toast WEL geadviseerd wordt voor wat oudere babies, vanwege het proteinegehalte. Maar goed in die landen kun je wel witte bonen in tomatensaus kopen met 'reduced salt/sugar' en die heb je in Nederland weer niet.

Maar goed, mijn zoon at, op advies van een Australisch CB dus met een maand of 11 lekker beans on toast. Ik KREEG me toch een preek op het Nederlandse CB toen ze vroegen wat hij at!

Share This Page