9 follikels, wat moet ik doen??

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Appelflapje, Apr 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Hoi iedereen,

Even korte voorstelling: 2.5 jaar aan het proberen om zwanger te worden, alle onderzoeken gehad, alles OK behalve zaad van vriend is wel "OK" bevonden, maar niet geweldig. In december spontaan zwanger geworden tussen de IUI pogingen door. Helaas vroege miskraam en ondertussen keek ik uit naar mijn 3e IUI poging.

Lichaam besliste eventjes om extreem te reageren op de Menopur, er zijn 5 rijpe follikels rechts te zien en 4 min of meer rijpe links. IUI gaat dus niet door, heb de morning after pil meegekregen aangezien we gisteren seks hebben gehad en er dus wel een kans is op een spontane bevruchting.

Heb even jullie raad nodig.

- Kans op bevruchting is bij ons statistisch gezien blijkbaar heel klein (lees: 2.5 jaar aan het proberen en zaad van vriend is OK maar niet toppie)
    - Gisteren seks gehad en vermoedelijk volgt mijn eisprong overmorgen
    - morning after pil werkt in 26% van de gevallen niet

Weet niet wat ik moet doen... Aangezien de kans op een zwangerschap al zo klein is... zou ik dan het risico durven nemen dat er mss 1tje toch bevrucht raakt? Een 9ling wil ik uiteraard niet, begrijp me niet verkeerd..... Gyn liet aan mij de keuze.... We wachten al zo lang op een positieve test, daarom is het zo'n moeilijke keuze....

Iemand ervaring mee??? Help :'( :'(

2. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Lastig.. Maar ik denk dat ik geen MAP zou nemen.
    Zoals je zegt is de kans op spontane zwangerschap heel klein.
    Laat staan dat er dan ineens een heleboel bevrucht zouden zijn.

Ik had twee eitjes, zaad van vriend was 'geweldig', aldus de fertiliteitsarts. En toch 1 eitje bevrucht.

Ik zou in jouw geval de gok dus wel wagen.

3. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Ik zou ook geen map nemen. Wat jezelf ook al zegt, kleine kans op zwangerschap. En het is nog maar de vraag of ze allemaal zullen springen.

4. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Idd, je weet natuurlijk ook op voorhand niet hoeveel er gaan springen... Ik spuit alleszins geen Pregnyl deze keer... en denk ook dat we geen seks meer zullen hebben om het risico niet te vergroten.

Als het dan toch prijs zou zijn, heeft de natuur beslist :)

Bedankt voor het advies dames, ik denk dat ik dat griezelige pilletje toch maar niet ga innemen...

5. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Als de gyn jouw de keuze laat zou ik het ook niet doen idd. Dan heeft hij blijkbaar niet het idee dat er iets ernstigs kan gebeuren, want dan had hij het advies gegeven die MAP te nemen.

6. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Nee inderdaad, maar het zal toch bang afwachten zijn hoor. Ik kijk al jaren uit naar een zwangerschap maar 1tje per keer is méér dan voldoende :) Wordt vervolgd....

7. Rietje84

Rietje84 Bekend lid

Feb 7, 2015
    663
    174
    43
    NULL
    NULL
    Ik ben het eens met wat de andere meiden ook al zeggen. Ik zou ook niet de MAP nemen. De kans dat er meerdere eitjes bevrucht raken is zo klein, dat het nauwelijks nog een risico is. En als het toch een tweeling blijkt te zijn heb je twee keer zoveel geluk :)

8. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ik zou de gok wagen.

Wel vind ik het gek dat de gyn geen escape ivf heeft aangeboden.

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, Apr 2, 2015
    Last edited: Apr 2, 2015
    9 rijpe follikels en je vraagt je serieus af wat je moet doen? 😳
    Sorry, maar die gok mag/moet je echt niet willen nemen.
    Zeker gezien het feit dat je nog maar slechts twee iui's hebt gehad en ook nog recent zwanger bent geweest, acht ik het risico wel degelijk aanwezig.
    Ik snap dat de wens groot is, maar dit is niet de juiste maand.

Ik ken iemand uit de mmm, die had er slechts drie en alle drie waren raak...

10. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

Dec 27, 2014
    2,069
    1
    0
    Gelderland
    Bij 3 zou ik idd het risico wel willen nemen, maar bij 9 niet hoor.
    Ondanks dat de kans erg klein is, is de kans er wel, aangezien je onlangs ook nog spontaan zwanger bent geweest.

Echt er is altijd een kans dat er 1 of meerdere bevrucht worden...
    Onze kans op een natuulijke zwangerschap was nihil. Echt geen enkele kans... en toch raakte ik zwanger op de natuurlijke manier...

Nogmaals, met 9 follikels had ik t risico niet genomen meid.

11. unicornbaby

unicornbaby Bekend lid

Dec 15, 2014
    759
    1
    18
    Ik zou de MAP niet nemen. Ik zou elke kans aangrijpen om zwanger te worden. Gewoon voor gaan dus (zou ik althans doen). Sterkte!

12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,820
    2,679
    113
    Helemaal mee eens. Een vrouw hier uit de buurt heeft op deze manier een half jaar geleden een vierling gekregen.

13. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik heb vorige week voor hetzelfde dilemma gestaan, al had ik meer follikels. Ik heb gekozen om de gok niet te wagen. Ik vond het risico voor mijn eigen gezondheid en de gezondheid van eventuele kindjes veel te groot.
    Hoe moeilijk en oneerlijk het ook is, ik denk dat het slim is om de gok niet te nemen.

14. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Even als aanvulling op mijn eerste bericht:

Ik zou geen MAP nemen, maar ik zou het ook niet gaan opzoeken.
    Ik zou het gewoon even laten voor nu, geen gemeenschap en afwachten.
    Misschien leek mijn eerste bericht erop alsof je er voor moest gaan en juist deze kans moet aangrijpen en proberen toch zwanger te raken.
    Dat zou ik dus niet doen.. Gewoon zo laten nu.

15. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Bedankt voor de reacties dames.

Ik heb de MAP niet genomen, maar we hebben idd geen seks meer gehad en zijn dat niet meer van plan (toch deze week niet meer). Ik hou mijn ovulatie in de gaten met testjes. Seks gehad op dag 11 en ondertussen dag 14, nog geen LH piek gespot. Vreemd genoeg heb ik vorige cyclus (28 dagen) ook geen LH piek gevonden, terwijl ik de vorige 24 cycli af en toe ovutestjes heb gebruikt en altijd mooi een piek vond... (ik test vanaf dag 12 2x per dag)

Ik schrijf hier binnen 2 weken een vervolg, ik verwacht gewoon mijn ms en hoop dat mijn lichaam volgende cyclus een beetje wil normaal wil doen ;)

16. MLady

MLady Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    4,674
    1,880
    113
    Succes met wachten Appelflapje! Ik ga je topic volgen en duimen voor een gewenste afloop! :)

17. Kaila

Kaila Fanatiek lid

Mar 7, 2014
    1,593
    215
    63
    Succes met afwachten!
    Ik had denk ik het zelfde gedaan: geen MAP nemen, maar verder ook geen seks meer hebben.
    Wie weet moeten je eitjes nog springen. Hoe groot waren ze bij de laatste meting?

18. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Hoi dames,

Follikels waren:
    23 mm
    21 mm
    21 mm
    20 mm
    20 mm
    19 mm
    19 mm
    18 mm
    14 mm

Mijn ms zijn er doorgekomen, zoals verwacht dus. Verder geen klachten, ik denk dat ik mijn eisprong gevoeld heb op zaterdagavond, dus de kans dat er een zaadje de rit van woensdag tot zaterdag overleefd had, was sowieso heel klein bij ons (niet zo'n topzaad).

Wil deze situatie toch niet meer meemaken hoor, volgende cyclus spuit ik gewoon géén Menopur meer! Ik heb de hormonen dan ook niet nodig, maak zelf iedere maand een mooie follikel aan, dus we laten het voor wat het is :) Pregnyl spuiten zal nog wel "moeten" omwille van praktische regeling IUI. Blij dat dit weer achter de rug is..

19. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik hoop voor je dat er geen cystes achterweg komen!

Jeetje wat een afmetingen van die follikels allemaal zeg:$:$

20. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Wauw idd grote follikels!

Jammer dat het uiteindelijk niets is geworden.
    Mijn nicht heeft ooit hetzelfde gehad, maar zij werd niet goed opgevolgd.
    Resultaat: er waren er ook 4 bevrucht.
    Zij is / was te smal en te mager om er 4 te kunnen houden, dus ze hebben er nadien 2 weggehaald. Geen gemakkelijke beslissing natuurlijk, maar ze is dan toch uiteindelijk bevallen van een mooie, gezonde tweeling.
    In nood valt er dus wel iets aan te doen...

Share This Page