9 jaar borstvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 11 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.480
    113
    Ik vind het kortzichtig (iets anders dekt de lading immers niet) dat je als volwassene een keuze die je niet begrijpt of zelf niet zou maken alleen maar met zulke woorden kunt omschrijven.

2. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ook daar zijn soms hele felle discussies over...

Ysabella, DastyQueen en littlemunchkin vinden dit leuk.
  3. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Waarover bedoel je? Mij persoonlijk maakt het allemaal niet uit.

Ik vind ouders die hun kinderen mishandelen, verwaarlozen en geen eten geven erg. Niet een moeder die lang borstvoeding geeft in de thuissituatie, of mensen die af en toe iets ongezonds aan hun kind geven omdat het lekker is. Misschien heb ik teveel kinderen gezien in een echt slechte situatie om me hier druk over te maken.

4. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Over limonade en snoep, wat je zei. Als ik vraag wat zp vindt van (spreekwoordelijk) dagelijks hagelslag op wit brood en elke dag chips en snoep dan krijg ik ook een bak shit te lezen. Dat heb je nu eenmaal met zulke discussies. Is niet leuk om te lezen, vind ik ook niet altijd, maar dat houdt je niet tegen bij zulke gevoelige onderwerpen.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind dit heel apart, en kan me ook niet voorstellen dat een kind van 9 hier nog behoefte aan zou hebben.

Ik heb zelf mijn drie dochters borstvoeding gegeven. De oudste tot 16 maanden, de middelste tot 13 maanden en de jongste van nu 15 maanden houdt het nog even vol. Het brengt haar tot rust.

Voor mezelf vind ik 2 jaar de grens. Ik zou dan ook niet meer in het openbaar voeden (dat hoeft ook niet). Dus mocht mijn jongste er met 2 jaar nog niet klaar mee zijn, zal ik zelf stoppen.

De heftige reacties die dit oproept verbazen mij ook wel ja. Maar dat is altijd als het over borstvoeding gaat. Waarom? Als je geen bv kan of wil geven, is dat toch prima? Iedereen maakt toch zijn eigen keuze? Ik ga toch ook niet bij een kind van 2 dat nog lekker een fles warme melk drinkt voor het slapen 'jakkiebah' zeggen? Erg kinderachtig...

Zoe123, sweetL, Pinkie88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja elke dag wit brood met hagelslag en chips lijkt mij ook niet gezond, maar daar zitten bewezen slechte dingen in. Borstvoeding is in principe gezond, maar niet meer nodig op die leeftijd dus dan zou het gaan om gezonde voedingsstoffen die een kind misschien iets teveel binnen krijgt. Dat vind ik wel echt een ander verhaal.

7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik was niet van plan die discussie te voeren nu, ik geef aan dat je met zulke onderwerpen altijd te maken hebt met sterk uit een lopende meningen.

8. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja dat snap ik, maar ik gaf alleen maar antwoord op iemand die zich afvroeg of het schadelijk kon zijn voor de gezondheid om teveel voedingsstoffen binnen te krijgen, ik voer toch zelf ook geen discussie :p

Ysabella vindt dit leuk.
  9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat klopt, maar dan nog hoef je niet met krachttermen te gaan smijten. Als iemand aangeeft zijn kind elke dag wit brood met hagelslag te geven, zal ik daar wel mijn mening over hebben maar ik ga niet bewust beledigen/dingen zeggen als 'gadverdamme weet je wel hoe ongezond dat is, bla bla.' Ik zou eerder vragen wat de gedachte erachter is en dan iets zeggen over mijn eigen situatie.

Dan heb je eerder kans dat er een echte, constructieve discussie op gang komt, ipv dat gepraat eromheen waarbij alleen maar met modder wordt gegooid.

Zoe123, Pinkie88, Posh en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Precies. Ik vind bv een manier van voeden. En als het zo gebruikt wordt zolang ze het nodig hebben helemaal prima en alle respect voor. Maar een peuter (en ouder) heeft het niet meer nodig en bv als troost is dus ook geen manier van voeden.
    En bv aan een groot kind geven vind ik niet vies. Maar wel onsmakelijk en totaal onnodig.

DastyQueen en Riverdale87 vinden dit leuk.
  11. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Het is voor mij een beetje alsof ik een kind van 9 zie duimen of dat een kind van 9 in de supermarkt op de grond gaat liggen gillen en huilen omdat het geen snoepje krijgt. Het gedrag past niet bij de leeftijd. Men verwacht van een 9 jarige dat het praat als het boos is en dat het niet duimt (als troost/vermoeidheid etc). Dat is namelijk gedrag wat men associeert met baby's en kleine kinderen en daarvan verwachten we dat ouders je opvoeden en je dat afleren en andere manieren voor aanleren.

Borstvoeding is net zo: men associeert het met gedrag van baby's en kleine kinderen. Daarom vinden mensen het raar en geen gezicht. Ik vind een 9 jarige met een duim in de mond trouwens ook een vies/onsmakelijk gezicht.

Zara75, Ysabella, lies276 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Posh

Posh Niet meer actief

Maar besef je je wel dat een kind die borstvoeding krijgt niet beter weet? Een kind wat borstvoeding krijgt vind dat normaal, en gelukkig is ons lichaam zo gemaakt dat als het goed gaat, je voeding kunt blijven geven.

En als het goed is reguleert een kind zelf de voedingen, dat worden er steeds minder totdat het kind er klaar mee is.
    Ik ben inmiddels zo ver dat het mij meer moeite kost om het hem ‘af te leren’, dan dat ik het hem gewoon even geef. Als hij het zo lekker vind, waarom zou ik er dan mee stoppen? Ik wacht totdat hij zelf aangeeft dat hij niet meer wil. En als dat op zijn derde verjaardag is, so be it.

janny, Zoe123, Pinkie88 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.499
    2.949
    113
    Klopt. Zodra je zwanger bent meent iedereen een mening te moeten hebben over wat je wel of niet met jouw lichaam doet. Alsof je opeens openbaar bezit wordt oid.

suus1983 en littlemunchkin vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Een baby die overdag een speen krijgt weet als peuter ook niet beter natuurlijk. Daarom leer je ze dat.

Ysabella, Tuttebella en Riverdale87 vinden dit leuk.
  15. Posh

Posh Niet meer actief

Ja, maar een speen is niet natuurlijk. En de borst wel. Waarom zou je het af moeten leren? Het is gezond en je doet er je kind zeker geen kwaad mee.

Edit: een daarbij, mijn oudste heeft tot zijn 4e een speen gehad, omdat hij het zo lekker vond. ;)

Zoe123 en littlemunchkin vinden dit leuk.
  16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vraag me af of het kind in het artikel wel echt helemaal zelf zolang door wilde gaan met bv, en dat het niet heel erg gestimuleerd is door moeder. Bv is uiteindelijk het allerbeste wat je je baby kan geven. En het is heel handig altijd bij de hand als je op stap bent, je hoeft geen magnetron te zoeken enz. Dat een peuter troost kan halen uit een borst kan ik ook nog wel begrijpen, die borst is immers zo lang zo belangrijk geweest. Gezondheidsvoordelen geloof ik niet in zodra een kindje alles eten kan, want als je gezond en gevarieerd eet haal je daar alles uit wat je nodig bent. Wat ik denk is dat vooral de moeder in het artikel het heel fijn vond om door te gaan, het is haar jongste kind en veel moeders willen dan extra lang genieten van alles wat met baby en opgroeien te maken heeft, dingen die ze achteraf bij eerdere kinderen graag anders hadden willen doen kan nu anders. De jongste wordt niet voor niks vaak de baby genoemd, dat is tenminste wat ik in mijn omgeving vaak hoor. Een kind van 9 jaar nog aan de borst hebben, dat krijg ik norma bates kriebels van.

lies276 en Caithy vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

De zuigbehoefte waarom een speen gegeven wordt is heel natuurlijk hoor.
    En daarom stond er ook overdag bij.

Ysabella vindt dit leuk.
  18. Posh

Posh Niet meer actief

Ach ja, daar kan ik ook niet moeilijk over doen. Als mijn 3 jarige lekker ontspannend met een speen een filmpje wil kijken, dan mag hij dat van mij.

Ieder z’n ding zeg maar.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zoiets dus.

Ik vind een kind van 9 (soms op zp ook wel prepuber genoemnd) niet meer aan de borst horen, ik vind het er erg onsmakelijk uit ziet (al is mijn eerste reactie walgelijk, zo niet nodig en gemanipuleerd door moeders).

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Maar dat IS dus niet aan jou om te bepalen. Jij weet niet of een kind dat wel of niet nodig heeft, dat weten de ouders.
    Hoe kun je zo stellig beweren dat "kinderen" dat niet meer nodig hebben? Qua voedingsstoffen misschien niet direct, maar er zijn ook andere redenen om bv te blijven geven.

Zoe123 en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina