9 jaar borstvoeding

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by DastyQueen, Nov 11, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Ik zeg ook niet dat dat walgelijk genoemd werd, ik zeg dat er duidelijk afkeur voor was. En dat lees ik nog steeds in de posts over peuters en kleuters.

2. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    Zoals ik al zei, het was niet in het water, en zoals jij het nu beschrijft krijg ik vooral de kriebels van jou, alsof ik een erotischz scène zou beschrijven over mijn zoon o_O

3. nneah

nneah Fanatiek lid

Dec 19, 2013
    1,091
    567
    113
    Female
    #423 nneah, Nov 13, 2018
    Last edited: Nov 13, 2018
    Ik ga verder niet meer reageren hier over het artikel, maar dit klopt gewoon echt niet. Als je iets weet over hoe menselijk gedrag onderzocht wordt, dan zou je ook weten dat dat nooit een exacte wetenschap is. Als je wil weten of bepaalde dingen in de menselijke natuur zitten, dan ga je bekijken of het overal ter wereld, in verschillende culturen gebeurt. Daardoor weten we onder andere dat lachen iets natuurlijks is en niet iets aangeleerd. En daardoor weten we bijvoorbeeld ook dat een kus als uiting van liefde iets is wat bij ons als mensen hoort. Het wordt immers overal ter wereld, in alle culturen al eeuwenlang gedaan.
    Dit is hoe gedragsonderzoek werkt. En dit is dus ook hoe we weten dat onze voorouders hoogstwaarschijnlijk lang borstvoeding gaven. Je hebt gelijk, dit is niet zwart op wit te bewijzen, maar zo werkt het altijd met gedragsonderzoek. Of dat nu bij mensen of andere diersoorten is.

En denk je echt dat wetenschappers ons zomaar 1:1 vergelijken met chimpansees? Er wordt echt wel rekening gehouden met factoren zoals levensverwachting, draagtijd, kindertijd en adolescentie en nog veel meer dan dat. Niemand zegt dat wij en chimpansees hetzelfde zijn en hetzelfde moeten doen. Zou triestig zijn als onze wetenschap zo werkt.

En ik weet niet alles, maar ik ben al heel lang bezig met evolutie en gedrag dus ik zuig echt niks uit mijn duim hier.

Zoals ik al zei hoeft dat helemaal niet te betekenen dat we het nu ook zo moeten doen. Ook ik ben heel blij dat we niet meer in de steentijd leven! Maar ik denk niet dat je lang voeden moet gaan vergelijken met geen medicijnen gebruiken omdat onze voorouders dat niet deden. Dat is gewoon dom.

Pinkie88, Jackie87, Zoe123 and 2 others like this.
  4. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Ik zeg niet dat ík dat vond/vind, maar daar vielen de meeste over. Niet over het feit dat je nog bv gaf

Lisa2 likes this.
  5. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    Ik haal het er even speciaal voor jou bij, mensen die een dergelijke reactie op een andere moeder ok vinden, die mogen wat mij betreft echt de hoogste boom in.

Dit staat zo ver van een serieus, volwassen gesprek met respect voor elkaar en elkaars opvattingen, dat ik er zelfs geen woorden voor heb.

Attached Files:

Lisanne1811 likes this.
  6. nneah

nneah Fanatiek lid

Dec 19, 2013
    1,091
    567
    113
    Female
    Denk dat je dit alleen echt kan snappen als je lang gevoed hebt Pinkie... En wat je zegt: dat tot rust komen is zo belangrijk (en handig!). De term terrible twos zou misschien niet bestaan als iedereen borstvoeding gaf :roflmao:
    Voor mij trouwens ook een duidelijk teken dat een kind van die leeftijd nog wel baat heeft bij een borst (al vind ik het ook begrijpelijk dat je daar als moeder misschien geen zin in hebt).

7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Oooo.. dus dat mijn kind nu in de peuterpuberteit zit komt door het gebrek aan borstvoeding?

Indire, Roos12, lies276 and 3 others like this.
  8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Vermakelijk dit..

Ot: ik vind met 9 jaar nog bv wel degelijk over the top en absoluut onnodig.
    Snap ook niet dat je als moeder zijnde niet eerder zou zeggen dat het klaar is.

En ik vind dat je best bv mag geven in het openbaar maar wel tot een leeftijd van max 2 jaar.. daarna kan je kind best even wachten tot je thuis bent.
    Troosten oid kan ook op een andere manier.

Fennec likes this.
  9. nneah

nneah Fanatiek lid

Dec 19, 2013
    1,091
    567
    113
    Female
    Dit noemen ze lezen wat je wil lezen.
    Nee. Ik zeg alleen dat de peuterpubertijd, naar mijn persoonlijke ervaring, makkelijker is met borstvoeding.

SaartjeZ likes this.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is hoe jij er tegenaan kijkt. Ik vind het eigenlijk een stuk opvoeding. De borst erin bij een driftbui, ja dat is een nogal gemakkelijke manier. Ik vind dat echt hetzelfde als een speen erin stoppen met een driftbui. En dat is absoluut niet mijn manier. Mijn peuterpuber heeft geleerd om zijn emoties onder controle te krijgen vanuit zichzelf. Dat vind ik een veel betere manier dan een borst of speen erin.

De terrible two's zijn ook helemaal niks verkeerds en niet iets dat je tegen moet gaan. Juist gebruiken als een ontwikkelings en leermoment. Door dat af te stoppen met bv of een speen rem je dat ontwikkelingsmoment af.

littlemunchkin, Fennec, Lisa2 and 3 others like this.
  11. nneah

nneah Fanatiek lid

Dec 19, 2013
    1,091
    567
    113
    Female
    Jep en jij kent mij duidelijk want je weet hoe ik het aanpak... Niet dus.
    Zeggen dat de terrible twos makkelijker kunnen zijn met borstvoeding is niet hetzelfde als zeggen dat je bij elke gil je borst boven moet halen.
    Jammer dat er zo erg gezocht wordt naar manieren om mekaar neer te halen. Ik veroordeel het helemaal niet als je geen borstvoeding geeft, om welke reden dan ook. Ik schrijf alleen mijn eigen ervaring neer, en no offence, maar als je het niet geprobeerd hebt weet je gewoon niet hoe het werkt.

Pinkie88 and littlemunchkin like this.
  12. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    Ik ga ervan uit dat jij je peuter ook geholpen hebt met die ontwikkeling? Dat je er bent voor hem/haar als hij je nodig heeft om zijn heel erg heftige emoties te kanaliseren?
    Ik ga ervan uit dat jij een kind met een heftige driftbui niet zomaar negeert en aan z'n lot overlaat?

Wel, dat doet borstvoeding ook, en op een erg efficiënte manier. Het helpt mijn peuter om te dealen met emoties die op dat moment heel erg heftig zijn voor dat kleine mannetje.

En ja, dat moet hij ook leren op een andere manier, en dat zal hij, helemaal vanzelf. Dat is het wonderlijke van de menselijke ontwikkeling :)

Als mijn zoon op z'n 6e nog altijd driftbuien heeft en is opgegroeid tot een verwend mama's kindje, dan zal ik terug komen om jullie gelijk te geven.

Maar gelukkig geloof ik natuurlijk helemaal niet dat dat het resultaat zal zijn :)

Lisanne1811, RosanneMarie and nneah like this.
  13. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,383
    28,687
    113
    Precies en omdat het geen exacte wetenschap is kun je niet zeggen dat langvoeden per definitie goed of slecht is.
    Hoe dan ook is langvoeden (5+ jaar) in mijn ogen niet goed. De reden daarvoor heb ik eerder in dit topic geschreven.

Mijn doel was ook niet om te discussiëren over het onderzoek. Ik zei alleen dat ik het onderzoek niet betrouwbaar vind, en jij blijkbaar wel. Gewoon een meningsverschil.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Natuurlijk help je een peuter daarmee maar ik vind bv of een speen geen goede manier en heb net al uitvoerig uitgelegd waarom.

15. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

Dec 13, 2015
    3,747
    4,267
    113
    En dat mag jij vinden! Daar heb ik helemaal geen probleem mee :)

Als we op het punt gekomen zijn dat we gewoon meningen en visies over opvoeding kunnen delen met elkaar, zonder daarin veroordelend te zijn naar een mama die het anders doet en zonder meningen als feiten voor te stellen, dan vind ik dit gewoon een interessant gesprek. Ik denk dat we altijd dingen van elkaar kunnen leren, al is het maar dat elk gezin en elke moeder verschillend is.

Er is gewoon geen enkele noodzaak voor woorden zoals ‘misselijkmakend’ ‘kokhalsneigingen’ ‘ongepast’ ‘ongezond’ etc. Want dan zijn we niet meer gewoon visies aan het uitwisselen, maar aan het oordelen.
    Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat jij dat specifiek doet he, maar zulke reacties zijn hier al meermaals gevallen en zorgen ervoor dat dit zo’n absurd gepolariseerd gesprek wordt.

Lisanne1811, Zoe123, Jackie87 and 2 others like this.
  16. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik heb mijn kinderen"maar" een half jaar borstvoeding gegeven en heb nooit last gehad van terrible twos. Hoe kan dat nou?

Mijn buurvrouw geeft inmiddels 2,5 jaar borstvoeding ( en mijn zegen heeft ze) en heeft een uitermate driftig zoontje.
    Als wij over de schutting met elkaar staan te kletsen staat hij nogal eens aan haar shirt te trekken en te zeuren om "melkje".
    Eerst zegt ze 2 keer nee, dan gaat hij compleet uit zijn stekker en hup, het shirt gaat omhoog en hij krijgt zijn "melkje".
    De driftbui is over maar het zou mijn manier zeker niet zijn!
    Bovendien zit ik bij een gesprek over de schutting niet te wachten op een confrontatie met de blote borst van de buurvrouw. En mijn man nog minder......

tuc and DastyQueen like this.
  17. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik weet dat ik snoep niet met bv kan vergelijken maar ik zie deze situatie wel hetzelfde als mijn dochter in een toeval gaat omdat ze geen snoepje mag. Als ik haar op dat moment dat snoepje geef is ze ook rustig en de driftbui is over. Ik vind dat alleen geen juiste manier om driftbuien op te lossen / te voorkomen. Hetzelfde geld voor een speentje op 2,5 jarige leeftijd om een driftbui te voorkomen, en dat vind ik dus ook van bv. Ik vind dat je met een peuter moet communiceren om driftbuien te voorkomen en als de driftbui dan toch plaatsvind uit laten razen om daarna te bespreken wat er gebeurt is in de hoop dat dit de volgende keer niet gebeurt.

18. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Het gaat ook verder dan de klas. Een kind van 9 is een bijna tiener.

Ik kan geen enkel argument bedenken waarom het voor dit kind nodig of positief moeten zijn om op zo'n intieme manier de digitale wereld viraal over te gaan.
    Pure egoïsme van de volwassenen..

Ansji, Jackie87, lies276 and 2 others like this.
  19. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Maar dat dit soort verhalen uitspringen betekent juist dat het geen norm is?

Een Truus van het CB heeft ooit aan me geadviseerd om aardappelschillen in de sokken van mijn baby te stoppen tegen koorts.
    Zal dus vast ook gebruikelijk zijn in NL?

Riverdale87 and tuc like this.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,514
    36,476
    113
    Persoonlijk vind ik borstvoeding geven om een driftbui te stoppen een beetje neerkomen op het geven van snoep wanneer er in de winkel om gezeurd wordt. Niet mijn keuze.
    Hier had de jongste verschrikkelijk driftbuien, echt niet normaal. Wel 2,5 jaar gevoed (na anderhalf alleen in de ochtend en avond trouwens). Dus in het stukje lang voeden=geen terrible two herken ik me helemaal niet.

Share This Page