9 jaar borstvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 11 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Dat laatste is jouw mening. De natuurlijke speenleeftijd ligt namelijk wel rond die leeftijd.

Debjola vindt dit leuk.
  2. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar dat 'nodig hebben' dat is nu net de hele clue in deze discussie.

Een ouder kind heeft ook nog troost nodig, bij de meeste zevenjarigen zal dat inderdaad niet meer in de vorm van bv zijn, maar als dat wel zo is, dan is daar niet per definitie iets mis mee.

Hier wordt trouwens al snel gezegd dat bvb een vierjarige ook geen bv meer nodig heeft. Als je dat zo stellig zegt, dan snap je echt helemaal niets van de (biologische) functie van borstvoeding.
    Geen enkele langvoedende moeder (en dan bedoel ik ouder dan 2) zal zeggen dat het OK is om een tweejarige te voeden, maar absurd om een vierjarige te voeden.
    Dat wil niet zeggen dat je het daarom wenselijk vind he, ik zou liever hebben dat m'n zoontje gestopt is tegen dat ie vier is, maar ik kan me goed voorstellen dat hij er op die leeftijd met momenten nog behoefte aan zal hebben.
    Het is niet omdat de maatschappij bepaalt dat je kind op die leeftijd naar school gaat, dat je kind ook plots volkomen zelfstandig is en geen behoefte meer heeft an z'n mama.

Op dezelfde manier kan ik me voorstellen dat, als je een vierjarige voedt, een zevenjarige voeden ook niet meer volledig absurd lijkt. Je groeit daarin, je voelt perfect aan wat je kindje op dat vlak nodig heeft.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    rond 7 jaar?

4. Treez

Treez Niet meer actief

#64 Treez, 11 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2018
    Ik heb geen sterke gevoelens van afschuw of enthousiasme van het feit dat zij haar kind tot haar negende heeft gevoed. Als het voor moeder en kind prettig is, is het wat mij betreft prima. Ik ben ooit met borstvoeding begonnen met het idee we zien wel hoe het loopt. Is het voor één van beiden niet prettig, dan stop ik gewoon. Dat was uiteindelijk rond de 2,5 jaar op haar initiatief. Ik heb ervaren dat het geven van borstvoeding iets is, waar je in meegroeit, maar vooral ook heel natuurlijk voelt. Met name dat laatste was voor mij heel verrassend, omdat ik daarvoor geen enkel beeld of voorbeeld had van hoe het is om je kind voor een langere periode borstvoeding te geven.

Waar ik wel moeite mee heb is hoe deze moeder haar dochter zonder enige vorm van privacy aan de media blootstelt. Helaas kunnen we niet ontkennen dat mensen hier soms een hele sterke en negatieve mening over kunnen hebben en ik vind dat je hier je kinderen voor moet beschermen.

amdaa, Paardenbloempje, Leni88 en 11 anderen vinden dit leuk.
  5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    Dan troost je op andere manieren. Een borst is niet voor oudere kinderen vanwege de dubbele functie van een borst. Die kun je troosten met andere aanrakingen of met woorden.

Maar ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. We gaan rondjes draaien nu.

Strandbal, Lelie89, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Treez

Treez Niet meer actief

Als je kinderen hun gang laat gang is de gemiddelde speenleeftijd volgens mij rond de 4-7 jaar ligt. Uiteraard zijn er dan altijd uitschieters naar boven of beneden. Het blijven gemiddelden.

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    ik dacht tussen 2.5 en 4.
    Maar volgens mij is er niet echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Of wel?
    Iemand een link?

Tuttebella vindt dit leuk.
  8. Indire

Indire Actief lid

28 apr 2018
    338
    488
    63
    Ik ben wel benieuwd waar dan de grens ligt voor iedereen die dit wel oké vindt ... 12? 16? 21? Zolang ze het allebei prima vinden? Is dat écht de grens?

Roos12, Ysabella, Marchella en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Treez

Treez Niet meer actief

#69 Treez, 11 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2018
    Ik was hier zelf ook nieuwsgierig naar, maar naar uit wat ik hier begrijp is er geen direct onderzoek naar gedaan.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/151-hoe-lang-borstvoeding-geven

Het lijkt vooral indirect te worden afgeleid uit andere feitelijkheden en dan kom je op allerlei leeftijden uit tussen de 2,5 en 7 jaar. Ik weet dat dat dit niet bepaald een objectieve site is, maar in de onderbouwing vind ik ze beter dan bijv. borstvoedings.com. Ze zijn minder stellig en ze geven eerlijk aan dat het gewoon niet bekend is.

KleineLai vindt dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ja. Is niet raar in elk geval. Grens ligt in elk geval hoger dan 1 jaar of minder.

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    Ook dat is een mening dus. Zie de link van @Treez

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ik vraag mij ten eerste af of dat fysiek mogelijk is en ten tweede lees ik hier niemand die echt onverdeeld enthousiast is voor een 9 jarige die nog de borst krijgt.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ik heb het aangepast.

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Het zou mijn keuze niet zijn.
    Ik kan me er ook niks bij voor stellen dat een kind zo lang bij zijn moeder zou willen drinken.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    Ik zie het.
    Dat het gemiddeld hoger dan een jaar ligt vind ik wel aannemelijk. Maar verder kan daar niet echt uitspraak over gedaan worden want het is gewoon niet bekend.

Tuttebella en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik denk dat je die grens zelf in samenspraak met je kind bepaalt. Ik vind het ook een beetje ‘raar’ hoor, een kind van 9 die nog de borst krijgt. Ik denk ook dat het zeker geen standaard situatie is.

Maar ik oordeel er niet over, omdat ik zelf nog niet in die situatie geweest ben. Ik weet niet wat het is om n kind van 9 te hebben die aangeeft nog behoefte te hebben aan de borst. Ik weet ook niet hoe ik zelf kn die situatie zou reageren.

Borstvoeding wordt vanaf een jaar of twee echt iets dat je in overleg doet. Waar je een baby volledig volgt en voedt op elk moment dat die aangeeft daar behoefte aan heeft, verandert die verhouding hoe ouder het kind wordt. Ik laat tegenwoordig ook mijn eigen behoeftes een rol spelen. Als ik geen zin heb om te voeden, dan weiger ik. Of we ‘overleggen’ en hij drinkt heel kort (10 seconden), of hij stopt gewoon z’n handje in m’n t-shirt en haalt daar veiligheid uit (‘handje melkje stoppen’). Nu is hij een peuter, dat betekent dat ik zijn behoeftes nog grotendeels laat voorgaan op de mijne, maar ik kan me voorstellen dat ik, als hij nog zou drinken op z’n vierde, bvb zou vragen om dat echt enkel nog thuis te doen. Of enkel in bed ofzo.

Het lijkt me niet realistisch dat de vraag ‘is 16 een echte grens’ zich ooit echt zou stellen. Je losmaken van je ouders is namelijk een logische ontwikkeling in het leven van een psychisch gezond kind.

amdaa, littlemunchkin, Ffion en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Er is wel (antropologisch) onderzoek naar gedaan, voor precieze bronnen zal je wel zelf verder moeten gaan zoeken, maar het volgende staat bijvoorbeeld op borstvoeding-aardig.be

littlemunchkin en suus1983 vinden dit leuk.
  18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    tja, onderzoek naar primaten (waaronder apen dus) en natuurvolkeren (een hele kleine groep met toch ook een cultuur) en daaruit komt een 'vermoedelijk'. Geen feiten dus.
    Wat niet uitmaakt, maar laat zien dat het allemaal neerkomt op meningen. En mijn mening is dus .. Nou ja, die is wel duidelijk :p

19. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Zeg ik toch ;)

Niemand vraagt je ook om je kind lang te voeden he, maar je kan ook beslissen om er niet over te oordelen als er ook geen onderzoek bestaat dat aantoont dat het schadelijk is voor een kind. Ik verbaas me gewoon altijd over de noodzaak om woorden zoals ‘walgelijk’, ‘ongezond’ en ‘misselijkmakend’ te gebruiken als het gaat om borstvoeding geven aan een ouder kind (ik zeg niet dat jij dat doet he, maar hier in het topic wel). Dit is tegen mij ook al gezegd over mijn zoon die toen nog niet eens twee was. Ik vond dat behoorlijk kwetsend en onnodig.

Dat je een oordeel velt over het openbaar maken met foto en naam, dat vind ik iets anders. Er is namelijk behoorlijk wat bewijs dat pestgedrag schadelijk kan zijn voor een kind en er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat een kind kan gepest worden als klasgenoten (of hun ouders) weten dat ze nog borstvoeding krijgt,

amdaa, Jackie87, Treez en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik vind het troost argument altijd een beetje als excuus overkomen. Kinderen vinden ook troost in een speen maar als een kind van 2 nog met een speen loopt roept iedereen dat dat geen gezicht is. Dat leer je een kind toch ook af op een bepaalde leeftijd.

Melief, Tuttebella, Nellie4 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina