Zowel ik als m'n zoon voelen de natuurlijke reflex om minder te gaan voeden en emoties ook op andere manieren te reguleren, dat doen we dan ook. Toen hij nog een baby was, kreeg hij bij elke kik borstvoeding. Nu, als tweejarige, is dat niet meer zo. Maar dat is gewoon vanzelf gegroeid, en zeker geen harde grens. Ik zal hem nu bvb altijd eerst knuffelen en een kusje geven als hij valt, maar als hij echt veel pijn heeft vraagt hij wel om te mogen drinken, en dat kan dan ook gewoon. Ik volg daarin de behoeften van mijn kind en die van mij, en niet die van andere mensen rondom mij. Langs de ene kant ben ik ervan overtuigd dat mijn zoon als kleuter niet meer zo vaak in een speeltuin melk zal nodig hebben als troost. Langs de andere kant geloof ik ook dat, mocht het toch zo zijn, mijn zoon als kleuter genoeg zal kunnen begrijpen om te begrijpen dat borstvoeding iets is dat we binnen doen. Maar nu snapt hij dat nog niet volledig, en dat hoeft van mij ook niet.
Mijn ervaring is dat kinderen heel goed weten bij wie ze melk kunnen drinken en bij wie niet. Bij iedereen weten ze welke vorm van troost ze kunnen halen en langzamerhand zal dat melkje vervangen worden door een knuffel of een kus. Daar groeit je kind in. Ook in wanneer wel en niet drinken veranderen vanzelf dingen. Voor het ene kindje ligt dat moment eerder dan het andere kindje. Bij de mijne was het richting anderhalf al alleen rond het slapen en snachts nog drinken. De rest was knuffelen en een kus. Pas toen ik echt wilde stoppen omdat het vreselijk pijn deed door de hormonen van de nieuwe zwangerschap heb ik 2 keer nee moeten zeggen. De rest ging vanzelf.
Wat ik verdedig is wel mijn mening. Ik voedt een kind van 2 niet buiten de deur en krijg kromme tenen van verkleinwoorden. Ik heb nooit achtereenvolgens gezegd dat het normaal is dat je reacties krijgt, ik zou namelijk nooit iemand afvallen om zijn/haar keuzes. Wel geef ik mijn mening in een topic als deze en als mijn bericht dan verkeerd begrepen wordt, ga ik niet ineens ‘ja, nee en amen’ knikken terwijl ik anders vind, alleen om aardig te zijn.
Ik dacht hetzelfde als jij, voordat ik lang borstvoeding gegeven had, maar ik zie bij mijn zoontje het verschil. Natuurlijk kan papa ook troost geven, oma ook, en dan inderdaad met een knuffel. Maar het is nooit de ‘in drie seconden beter’ die borstvoeding hem geeft! Laatst was hij gevallen: tandvlees lag open, bleef bloeden. Binnen een minuut huilde hij minder hard en werd hij rustig, terwijl het bij papa wel beter wordt, maar nooit zo snel... ik heb ooit gelezen dat het een pijnstillende werking heeft, geloof ik zo. Toen ik laatst mijn hoofd gestoten had, zei hij: mama! Ik drinken. Wordt beter! (Wij noemen het overigens ‘mama drinken’, wat niet voor ongemakkelijke situaties zorgt. Daarbij voed ik al vanaf 1 jaar niet keer buitenshuis, maar dat is meer omdat ik me daar niet comfortabel bij voel vanwege ‘meningen’. Als dr maatschappij er normaler over zou doen had ik het wel gedaan.
En het wordt trouwens vanzelf minder! Ik vind dat persoonlijk bijzonder om te zien. Ineens zelf omdraaien en weer terug in slaap vallen. Niet meer borstvoeding nodig hebben als hij gevallen is. Had ik niet verwacht, omdat hij als baby echt extreem veel borstvoeding nodig had! Nu is het een heerlijk zelfstandige peuter en vraagt hij er alleen om als hij heel erg moe is, in slaap valt of heel hard gevallen is.
Heel herkenbaar! Hier net hetzelfde Ik hoor het mezelf nog zeggen tegen m'n vroedvrouw, bv tot ik ga werken en dn zien we wel. Misschien 's ochtends en s avonds wat dat kolven zie ik nirt echt zitten. Uiteindelijk heb ik 15 maand gekolfd. Daarom zeg ik ook steeds dat je het niet kan begrijpen als je zelf niet in de situatie hebt gezeten. Je ziet je kindje zoveel halen uit die borstvoeding momenten, dan zie je echt niet zo snel meer de noodzaak om te stoppen.
Ik ben zo vaak van doel veranderd! De start was ontzettend moeilijk. Dus ging van een 6 maanden doel naar 3 maanden, naar de alsernunietsveranderdkapikermee 8 weken, terug naar 6 maanden, toen een jaareendaarnazienwewel tot minimum 2 jaar. Uiteindelijk iets langer dan 2 jaar gevoed. Grenzen stellen is nutteloos gebleken
Het enige wat ik raar vind aan dit hele gebeuren is niet eens dat zij een kind van 9 borstvoeding geeft. Dat moet ze zelf weten. Borstvoeding is iets natuurlijks. Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Maar dat dit in de media komt vind ik dus raar. Aandachttrekkerij. Net als zoveel andere mensen die met de vreemdste dingen in de media willen komen om de aandacht ( Kim Kardeshian et cetera...) Gewoon voor de likes en kliks. Zorgelijke ontwikkeling. In dit geval zielig voor het kind. Mijn dochter was met 9 al vrij ontvankelijk voor wat andere kinderen wel niet zullen zeggen in de klas.
Even een positieve noot. Ik vind het mooi om te zien hoe alle langvoedende moeders hier hetzelfde gevoel hebben bij voeden en troosten en hoe dit gewoon zichzelf wel regelt naarmate het kind ouder wordt! Ik denk dat dat ook de reden is waarom we zo heftig reageren op misvattingen hierover. Elke vrouw die langer dan 1 jaar voedt, heeft zich die vragen wel gesteld. 'zal mijn kind ooit zonder mama kunnen inslapen?', 'Zal hij ooit minder gaan drinken?' , 'Zal hij ooit op een andere manier getroost kunnen worden?' Voor sommige moeders zijn die vragen een reden om te stoppen, en dat is gewoon zo jammer... Vooral als je echt van geen enkele moeder hoort dat hun 15-jzrig kind nog in bed kruipt voor een melkje...
Haha, dat riep ik ook altijd. Was gewoon te lui ervoor lol. Overdag had ze vanaf een maand of 4/5 geen speen meer, maar wel 's nachts. Ik had gewoon weinig trek in slapeloze nachten. Had afgesproken met haar dat ze ermee zou stoppen als ze 4 zou worden en naar school zou gaan. Paar maanden ervoor was ze echter haar speen kwijt en moest ze zonder slapen. Geen enkel probleem mee gehad, kind sliep alsof ze nooit een speen had gehad haha. Dus wij zijn er goed vanaf gekomen! En die speen vond ik de volgende dag en heb ik natuurlijk stiekem weggegooid haha.
Dit dus. Geef je achter gesloten deuren bv en vervolgens sta je met naam en foto op social media, ehm... En ja, ik persoonlijk vind het heel raar om je kind van 9 borstvoeding te geven. Die speenleeftijd gaat dan allang niet meer op..Maar als zij er gelukkig van worden moeten ze dat zelf weten.
Zou het niet eerder opmerkelijk zijn, ipv vies/misselijkmakend? Want zeg nu zelf, hoe vaak zie jij dat een peuter bv krijgt in het openbaar? Ik zie het eigenlijk nooit. Mensen zijn het niet gewend. Maar de moeder er dan op aanspreken en het walgelijk noemen is ontzettend asociaal. Heb pas een filmpje zitten kijken, 2 vrouwen op een bankje. De ene met behoorlijk décolleté en de ander discreet haar jonge baby voedend. Werd laatstgenoemde serieus erop aangesproken dat het smerig was en ze dit niet zo open en bloot zou mogen doen. Te absurd gewoon. Maar dan moet je dus nagaan dat als dit al bij een baby gebeurt de opmerkingen nog erger zullen zijn bij een peuter. Gewoon omdat ze het niet gewend zijn. En dat is natuurlijk te triest voor woorden. Houd gewoon je bek en kijk voor je als het je niet aanstaat.
Waar het wat mij betreft om draait is wat mensen in het openbaar fatsoenlijk vinden. En borstvoeding geven op bepaalde plekken en een bepaalde manier aan kinderen van een bepaalde leeftijd vind men gewoon onfatsoenlijk. Wat je thuis doet moet je zelf weten. Maar in het openbaar verwacht men dat je rekening met elkaar houdt en je naar bepaalde normen gedraagd. Kan natuurlijk zijn dat je het niet met die normen eens bent, en dat je je daar niet aan wilt houden, maar de consequentie is dan dat mensen je aan gaan staren, naar je wijzen of een vies gezicht trekken. Dat doen mensen altijd als ze dingen zien die ze vies, onfatsoenlijk of afwijkend vinden. Een ouder kind (exacte leeftijd even in het midden gelaten) dat bijvoorbeeld in een speeltuin of restaurant de borst van zijn moeder uit haar blouse haalt en eruit gaat drinken wekt nu eenmaal zo'n reactie op bij mensen. Want het is, vind ik, ook gewoon een heel raar gezicht. Het is een kind wat relatief zelfstandig is of zou kunnen zijn, wat gedrag vertoont dat mensen zien als gedrag dat hoort bij een baby. Dat is gek. Dus daar krijg je een reactie op. Daarbij zijn er gewoon een heleboel mensen, waaronder ik zelf, die borstvoeding op een niet discrete manier van een ouder kind op een openbare plek gewoon vervelend vinden om naar te kijken. Net als mensen die met hun mond vol praten of met hun handen eten. "Dan kijk je toch lekker de andere kant op." Ja, dat zou kunnen. Maar dat zou je ook kunnen zeggen van diegene die met zijn handen eet of met zijn mond vol praat. En dat zullen veel mensen ook heus wel doen. Neemt niet weg dat om weg te kijken, ze het eerst moeten zien. En het wordt gewoon gezien als onfatsoenlijk. De opmerking:"Dan kijk je toch lekker weg" vind ik nogal asociaal en arrogant. Alsof jij vind dat iedereen zich maar aan jouw standaarden moet aanpassen. Als ik een dikke vrouw zie in een legging met een string eronder kijk ik ook weg, maar ik vind het wel vervelend om te zien en ik vind daar wel wat van. Hetzelfde geldt voor oudere kinderen die aan een borst zuigen in het openbaar. Dan de discussie over wat natuurlijk is. Er zijn veel dingen die mensen doen natuurlijk. Boeren laten na het eten, heel natuurlijk. Dat betekend niet dat je dat niet discreet kunt doen of alleen als je thuis bent. Borstvoeding bij oudere kinderen kan discreet of thuis. Het is geen eerste levensbehoefte meer. Je kunt een kind dus leren dat als troost de borst prima kan als ze thuis zijn, maar niet waar vreemden bij zijn. "Je vergelijkt nu borstvoeding met boeren laten!" Ja, want op het vlak van fatsoen geldt voor beiden hetzelfde: mensen vinden het vervelend om te zien/horen in het openbaar (als het niet discreet gebeurt) en verwachten dat je daar rekening mee houdt. Ookal is het iets natuurlijks. En als je dat niet doet, dan volgt daar een bepaalde reactie van de omgeving op. Daar kan je het niet mee eens zijn. Net als dat mensen die graag met hun mond vol praten kunnen vinden dat anderen daar niet over moeten zeuren, maarja, zo werkt het nu eenmaal. Dat jij het niet onfatsoenlijk of vervelend vind om naar te kijken, betekend niet dat anderen dat ook maar moeten vinden. Ongeacht welke argumenten je allemaal wel niet hebt waarom het zo fantastisch is en iedereen het maar moet accepteren. In onze maatschappij wordt borstvoeding geven (in het openbaar) (aan oudere kinderen) vaak gezien als vreemd en onfatsoenlijk. Sommigen vinden dat dat belachelijk is en proberen dat te veranderen. Maargoed, als je er heel hard tegenaan gaat trappen moet je niet gek opkijken als daar bepaalde reacties op volgen. Het is nu eenmaal (nog) geen normale gang van zaken.
Hier precies het zelfde, alleen met slapen heeft meneer (7) spenen. Ik heb zo geen zin om nu al die speen van hem af te pakken(hij is ook pas 11 maanden maar cb zeikt al om die spenen) de rest van de dag geeft hij er echt helemaal niks om, ook niet in de kinderwagen of auto. Haha dan is het maar goed geweest dat de speen kwijt was! Ik had dat ding ook weg gegooid.
Ik wou dat onze meid een speen had... Vroeger prijsde ik mezelf zo gelukkig dat ik nooit een speen kwijt kon raken, want ze duimde toch.. Nou.. Duimen afleren is verschrikkelijk, zodra je wegkijkt gaat ie er weer in namelijk. Maar we zien nu al hoeveel effect die duim heeft op de stand van haar tanden, laat staan dat er gewoon een rode eeltplek op haar duim zit van het langs de tanden schuren. Die speen had je idd kwijt kunnen raken, of opsturen naar sinterklaas ofzo. Dan ben je er vaak al snel van af. sorry, erg off topic
Idd... Dat filmpje is herkenbaar hoor! Ik kreeg de eerste keer voeden buiten de deur, met 3 of 4 weken was dat want moest kleertjes hebben en duurde langer dan verwacht, al een boze starende blik toegeworpen. En dat terwijl ik met mijn rug naar de meute toe zat en dus een pasgeborene aan het voeden was!
Dit zegt alleen wat over hoe jij erover denkt. Ik heb wel altijd gevoed (tot 2,5 jaar). Ook buitenshuis en ik heb nooit rare blikken gehad en wel veel complimenten. Ik sta overigens ook niet open voor blikken of commentaar van mensen zoals jij. Het is niet raar, niet gek, niet vies, maar normaal. En het zegt wat over jouw normen en waarden als je daar anders over denkt.
Ik heb dus echt vooral veel complimenten gehad en ook veel meedenkende mensen gehad. Ik probeer zelf ook altijd even een positieve opmerking te maken. Het is toch jammer dat mensen zich moeten schamen voor het voeden van een kind. zieke wereld.
Ik heb trouwens nog nooit een negatieve reactie gekregen, juist alleen maar positieve, mooie reacties. Daarom verbazen de reacties hier op het forum me ook altijd zo