9 jaar borstvoeding

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by DastyQueen, Nov 11, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,478
    113
    Ja hier hetzelfde. Of misschien zien mensen aan mijn hoofd wel dat ze beter hun negatieve mening voor hun kunnen houden ;)
    Maar tis ook makkelijk roepen zo op een forum anoniem natuurlijk.

janny and Posh like this.
  2. Posh

Posh Niet meer actief

Ik heb ook nog nooit een vervelende opmerking gehad behalve iets in de trant van ‘nóg steeds?!’.
    Ik twijfel er niet aan dat mensen andere dingen denken, dingen die hier dus worden geschreven op het forum.

3. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    En juist daarom staan mensen ervoor op en vinden dat dit besproken moet worden. Het is namelijk wel iets heel normaals, net zo normaal en fatsoenlijk als juist met mes en vork eten ipv je handen. Net als dat de fles geven ook heel normaal is. Het is alleen uit het straatbeeld verdwenen, en met name door de gigantische toename van het gebruik van kunstvoeding. In de jaren 50 werd er namelijk gepredikt op flesvoeden en afstand houden. Je kind moest zich aanpassen aan jullie en niet andersom. De vrouw moest zo snel mogelijk los van het kind komen want dan kon ze andere dingen doen, zoals werken. Want dat was een belangrijk punt zo na de oorlog, ondanks dat het nog heel lang gebruikelijk was dat de vrouw stopte zodra ze getrouwd was. Daarna ging de boel namelijk onder elkaar gewoon door en vervulden ze andere rollen dan een betaalde baan.

Het wordt tegenwoordig ook als raar gezien dat je na 3 maanden nog geeft, hoeveel vrouwen wordt er wel niet verteld dat er na die 3 maanden toch geen voedingsstoffen meer in zitten? Of dat je je collega's niet hoort op te zadelen met dat onzinnige kolven? Dat je toch zeker geen koe bent? Of je je kind verwend? Met 2 maanden krijg je zelfs mailtjes over de overstap van borst naar kunstvoeding. Hoe je moet afbouwen, want straks ga je weer aan het werk. Gek toch? Dat daar zo vanuit wordt gegaan? Want de kunstvoeding, zowel nummers 1, 2, 3 als 4 en 5 worden nog heel lang als normaal gezien. Geen haan die daar naar kraait.

Borstvoeding wordt niet als normaal gezien in de westerse wereld want het is dus verdwenen uit het straatbeeld, en de enige manier om dat te veranderen is om het juist de maatschappij in te gooien. Te laten zien dat het wél normaal is, ook na 3 maanden, 6 maanden of een jaar.

4. littlemunchkin

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Dat was gelukkig ook de enige keer dat dat gebeurde :) Schoonmoeder heeft even heel goed terug gestaard naar die dame.

Wel nog eens een hele, hele nare opmerking gehad van een collega, en toen ik dat in de trein aan mijn man vertelde kreeg ik echt geschokte reacties van andere reizigers. Die betreffende collega heeft ook op haar donder gehad van hogeraf, want die opmerking kon écht niet.

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,386
    28,692
    113
    Deze discussie gaat om het voeden van oudere kinderen, niet om het voeden van een baby in het openbaar. Volgens mij vind de meerderheid het normaal dat moeders hun baby's buitenhuis voeden. De enkelen die dat niet vinden zullen dat gewoon vinden en moet je accepteren en negeren.
    Zo zijn er ook mensen die tegen flesvoeding zijn, die in het openbaar opmerkingen maken dat de borst toch zoveel beter is en dat moeders die flesvoeding geven niet het beste voor hebben met hun baby. Maar dit is ook een minderheid en dus moet je die gewoon negeren.

Langvoeden is een andere discussie, en we hebben het hier in het topic over heel lang voeden 5+ jaar of zo.

6. littlemunchkin

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Mijn reactie gaat ook over alle leeftijden, ik heb het nl ook over na een jaar, en over peutermelk. Overigens gaat een heel deel van dit topic niet over die 5+ jaar, maar over peuters. Maar goed, het was voornamelijk algemeen bedoeld dus.

7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Omdat er hier over gediscussieerd wordt. Op straat spreekt men doorgaans geen vreemden aan op hun keuzes.
    Dat is toch met alle discussies? Thuisblijfmoeder en werkende moeder bijvoorbeeld. Daar kan iedereen wat van vinden, het gros houdt die mening voor zich en niemand gaat demonstreren bij een kdv. Op zp geeft iedereen zijn mening, als daar om gevraagd wordt. Dat is met langvoeden toch hetzelfde? Ik spreek niemand op straat aan hoor, zelfs als het om een kind van 9 gaat niet. Dat ik er iets van vindt is duidelijk. Hier wordt daar om gevraagd, ik vertel wat ik vind.

lies276, DastyQueen, Roos12 and 5 others like this.
  8. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Alleen omdat ik zei dat ik mijn peuter niet buitenshuis voedt en dat nogal raar opgevat werd.

9. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

Dec 2, 2016
    3,701
    4,591
    113
    Ik zou er zelf niet voor kiezen maar zie ook het probleem er niet van in. En waarom zou het vies zijn? De meeste mensen drinken ook melk van een koe, dan is de melk van je eigen moeder toch niet vies? En bij een baby of jong kind is het normaal, waarom is het dan ineens vies als het kind ouder is? Ze doen er niemand kwaad mee en deden het alleen thuis, dus waarom zo'n ophef.

10. littlemunchkin

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Discussies kunnen idd nogal eens een andere wending nemen dan het startpunt. Zeker als reacties anders opgevat worden dan bedoeld. Ik had jouw reactie dus ook anders opgevat zoals al besproken. Maar na je uitleg snap ik je.:thumup:

Riverdale87 likes this.
  11. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik zal mijn menig maar niet geven over het geven van bv aan een 9 jarige.
    Maar ik zie ook wel degelijk verschil tussen het voeden (in het openbaar) van een newborn of een peuter van ruim 2 jaar. Bij de newborn ontkom je er niet aan, of je moet je aan huis kluisteren de eerste maanden als je bv geeft, maar een peuter heeft het niet meer nodig in die zin dat het een levensbehoefte is.
    Overigens hou ik zelf helemaal niet van in t openbaar voeden, dus als ik wegging, kolfde ik altijd even en nam dus afgekolfde melk mee :)

DastyQueen likes this.
  12. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Maar je bent hier in gesprek met volwassen vrouwen en niet met je peuter.

Zara75, DastyQueen, tuc and 1 other person like this.
  13. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik vind een peuter in het openbaar voeden ook onzin trouwens. Troost is er ook op andere manieren en bv is echt niet heilig wat dat betreft.

14. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Die bv kan misschien prima zijn, maar de manier waarop die dan wordt gegeven, ook al zijn daar de tepels voor, niet voor een 9jarige. Kolf lekker op je bank en zet een kan in je koelkast ;) Maar een 9jarige nog aan je tepel laten zuigen, nee ik krijg daar echt de riebels van:confused:

En nou heb ik toch mn mening niet voor me kunnen houden:|:roflmao:

Zara75, lies276, Rosa5 and 3 others like this.
  15. littlemunchkin

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Voor mij is die ophef alleen maar omdat het zo op deze manier naar buiten wordt gebracht. Het gaat niet meer weg en deze bijna tiener staat nu met naam en toe naam incl foto op internet als iemand die nog aan de borst dronk tot een paar maand geleden. En dat terwijl ze zelf al openbaar gestopt was met 5. En dat terwijl wat op internet staat, niet weg gaat en kinderen ronduit gemeen kunnen zijn naar elkaar, zeker tieners die hun weg kennen op het internet. Dit kan aangegrepen worden om haar te pesten en kan haar nog een hele tijd negatief achtervolgen. Dit had zoals iemand anders al eerder zei beter anoniem verteld kunnen worden, ter bescherming van het kind. Want die kan die keuze nog niet goed maken, die kan de gevolgen niet overzien van wat je op internet zet. Zeker als het gaat om extremen. Als zij later zelf besluit naar buiten te komen met het verhaal, prima. Maar nu kan ze die beslissing nog niet zelf maken.

amdaa and Rosa5 like this.
  16. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,540
    1,551
    113

Ik vraag me echt af hoe je hier bij komt. Overal wordt er geadviseerd om de eerste 6 mnd borstvoeding te geven en langer.
    De vk's, cb, de kunstvoedingproducenten zelf. Misschien dat iemand van de oude stempel dat zegt, maar geen enkele instantie iig. Dus vraag me echt af wie dit raar vindt.

KleineLai and Tuttebella like this.
  17. littlemunchkin

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    En toch hoor ik in de fb groepen het geregeld voorbij komen dat moeders dit verteld wordt, zelfs van artsen, cb's etc. Dus niet eens alleen van ouders en grootouders.

18. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

Dec 2, 2016
    3,701
    4,591
    113
    Ik zou het ook niet willen, maar deze vrouw en haar kind blijkbaar voor een lange tijd wel. Dan ga je toch niet moeite doen om te kolven? Waarom is het zo erg dat mensen hier blijkbaar verschillende voorkeuren in hebben en de ene het dus wel wil en de ander niet?

Ja daar ben ik het wel mee eens. Maar mensen kiezen wel zelf hoe ze erop reageren en ik snap niet dat zoveel mensen dit willen veroordelen, alleen maar omdat ze persoonlijk een andere voorkeur hebben.

Pinkie88, suus1983 and littlemunchkin like this.
  19. Posh

Posh Niet meer actief

Mensen in het algemeen. Het is de standaard dat áls je al borstvoeding geeft, je stopt voor dat je aan het werk gaat.
    Het is maar net wat je referentiekader is denk ik, mensen die kiezen voor kunstvoeding hebben een radar voor berichten dat “borstvoeding de beste voeding is” en vrouwen die borstvoeding geven voor “na drie/zes maanden is het vies en niet meer nodig”.

littlemunchkin likes this.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,478
    113
    Ja vindt jij en dat mag je vinden. Accepteer dan ook dat andere mensen er anders over denken.

Share This Page