Mijn dochter van 11 ruikt al een tijdje uit haar mond, naar de tandarts/mondhygienist geweest, alles laten reinigen maar helaas niet geholpen. Ook viel het me op dat ze veel slikt en na bezoekje huisarts heeft ze omeprazol mee gekregen voor 2 weken. Dat heeft geholpen, alle klachten waren weg. Gisteren de laatste pil, vandaag alle klachten weer terug. Huisarts had het al over evt reflux, iemand ervaring bij oudere kinderen? Als baby nooit ergens last van gehad.
Hoe is de rest van het spijsverteringskanaal? Opgezette buik, goede opname van voedingsstoffen / allergieën, goede ontlasting? Dit is meer dat de energie de verkeerde kant op stroomt dus ik zou eerst kijken of er een blokkade is waardoor het niet naar beneden kan.
Voedingsdagboek bijhouden, gewoon maar gelijk mee beginnen. Soms zijn er triggers. Hormonen kan een ding zijn, daar heeft ze de leeftijd voor. Bij G moest er geregeld wat te eten in, dingen als banaan, stukkie brood, cracker etc. En dan zo elke 2 uur ongeveer maar dan heb je t over ukkie niveau. Bij oudere kinderen wordt dat lastig want je zit ook met de zuuraanvallen op t volwassen gebit. Ken wel twee volwassenen die t ineens kregen, die zijn heel lang aan t zoeken geweest. Bij de ene stopte t ook ineens weer, de ander (senior) zit permanent aan de maagzuurremmers. Voedingsdagboeken, stress metingen etc.
Dank voor de reacties! Vandaag kwam er weer een flink vieze geur uit dr mond, vind het naar urine ruiken. Ja we zijn echt nog in de beginfase van alles. Ze heeft verder geen bekende allergieen, goede ontlasting, geen opgezette buik. Wel drinkt ze veel melk. Gisteren viel me op dat ze na het drinken van melk veel aan het slikken was. Maar goed dat kan toeval zijn.
Bijhouden wat ze eet en of er klachten zijn is een goed idee. Soms reageer je op iets met zure oprispingen, of bepaalde combinaties. Ik kan bijvoorbeeld geen melk drinken bij de pizza (misschien sowieso al een idiote combinatie ), dat moet ik bekopen met flink maagzuur.
Melk geeft wel slijm.. Met keelpijn word daarom ook geadviseerd geen melkproducten in te nemen.. Misschien daar in minderen? Heeft ze geen tekort aan maagzuur??? Soms maak je daar te weinig van aan wat klachten kan geven.. Dat heb ik zelf .. En dat geeft ook reflux .. Dan moet je juist geen omeprazol gebruiken
Wat vervelend dat ze daar last van lijkt te hebben. Het ze ook pijn of een vervelend gevoel aan? Melk is juist slecht als je last hebt van maagzuur. Heel even lijkt het fijn, maar daarna zorgt het juist voor extra zuur. Ik zou goed kijken naar voeding en welke triggert. Citrusvruchten, veel kruiden, vet eten, koffie en thee, chocola, wijn (maar ga er vanuit dat je dochter dat niet drinkt ) kunnen allemaal maagzuur triggeren. Fruit, groente, vezelrijke voeding, veel water drinken kan juist helpen. Hopelijk vinden jullie snel de oplossing.
Een urinegeur uit de mond kan wijzen op een maaginfectie, maar kan ook door teveel melkproducten komen. Ik zou voorlopig stoppen of sterk minderen met de melk en kijken of dit helpt. En anders een verwijzing naar een MLD arts vragen. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/194702-adem-ruikt-naar-urine-oorzaken-van-adem-met-urinegeur.html