Ha dames, Wie is er bekent met menopur en cetrotide in een kort protocol en wat is jullie ervaring ermee? Uiteraard wil ik weten of er ook iets moois uit voortgekomen is :-D Groetjes!
De cetrotide is een vrij nieuw middel waarbij je niet meer van te voren iets moet spuiten om je eisprong al vooraf plat te leggen (bij een lang protocol krijg je meestal decapeptyl als ik het goed heb). Ik heb Menopur en Gonal F gespoten om de follikels te laten groeien en dan vanaf dat je follikels een bepaalde grootte bereiken ga je cetrotide spuiten om te voorkomen dat je ei springt. Daardoor heeft mijn volledige "spuittijd" maar 14 dagen geduurd en heb ik dus maar 14 dagen hormonen moeten spuiten. Het is een venijnige rotspuit, maar het woog voor mij wel zwaar op tegen het anders moeten volgen van het lange protocol. Helaas is er geen baby uit voortgekomen maar dat heeft echt niets te maken met het protocol. Wel denk ik dat dit de toekomst is van de hele IVF-business. Als patient heb je gewoon veel minder hinder van dit traject. In Amerika werken ze überhaupt al jaren niet meer met het lange protocol, maar zoals we allemaal al weten duurt het in Nederland nog wel even voordat alle ziekenhuizen en doktoren daar ook aan willen... Hieronder een voorbeeldschema zoals ik het gevolgd heb. Dan zie je dat op een bepaald punt de cetrotide erbij komt:
Had je veel follikels met menopur? Op gonal f reageer ik altijd behoorlijk heftig zelfs met cetrotide liep ik tegen een overstimulatie aan met maar 112.5eh spuiten. Hoop dat ik met menopur iig goed ga reageren en niet te weinig follikels aan zal maken. Al 9 miskramen lees ik?! Wat heftig zeg en ni voor draagmoederschap en jullie laatste blastocyst! Laten we hopen op een prachtig 2015!