Negenjarige ernstig gewond bij carbidschieten Gepubliceerd: vandaag 17:36 Een 9-jarige jongen uit het Overijsselse Kampen is zeer zwaargewond geraakt tijdens het carbidschieten. Dat laat de politie maandag weten. Een woordvoerder betwijfelt of de jongen het overleeft. "Maar ik ben geen arts, dus ik weet het niet." Circa vier kinderen tussen 9 en 11 jaar waren zonder ouderlijk toezicht in een tuin achter een woning aan de Geert van Woustraat aan het melkbusknallen. Bij deze plattelandstraditie rond Nieuwjaar wordt carbid in een melkbus gestopt. Die wordt afgesloten met een deksel. Vervolgens wordt door een gaatje in de onderkant water toegevoegd, waardoor een gasmengsel ontstaat. Daar wordt een vuurtje bij gehouden, waardoor de deksel er met een knal vanaf vliegt. Die kan tientallen meters ver komen. In dit geval kwam de deksel vol in het gezicht van de negenjarige jongen, die zelf ook meedeed. Hij is met 'zeer, zeer ernstige verwondingen' overgebracht naar het ziekenhuis, aldus de politiewoordvoerder. "Je kunt in plaats van een deksel ook een bal gebruiken, dat had hier veel gescheeld."
Ik had gelezen dat ie wel buiten levensgevaar was. Maar jeetje... bij zeer zwaar gewond denk ik toch echt aan verminking voor het leven. Arm jochie
hoi meisjes, Ja ik was ook hoor toen ik het las het eerste waar je idd aan denkt is waar zijn die ouders want een kind van 9 hoe 'groot' ze ook lijken het blijven toch kleintjes die geen gevaar zijn zoals wij ze zien en dat is ook logisch daar zijn het kinderen voor en dan juist moet er ouderlijk gezag bij zijn in ons dorp gebeurd dit dan ook vaak carbid schiet dus weet hoe hard dat gaat en pfff dat wil je niet op je lichaam krijgen laat staan op je gezicht ik zou dan ook willen weten hoe dat eruit ziet(van dat jongentje) ik ben bang dat het geen fijn gezicht is maar ik blijf hopen dat het bijnader inzien toch mee valt voor hem. Liefss