Afgelopen zaterdag is mijn dochter alweer 9 maanden oud geworden. Alles gaat super, zeker het eten. Toch ben ik wel benieuwd of ik nog goed bezig ben, aangezien het al een tijdje zo is. Willen jullie even kijken of ik nog wat kan/moet veranderen en jullie schema delen? Het is nu ongeveer zo (tijden wisselen wel eens): 07.30: 200 cc water en 6 schepjes opvolgmelk (nr 2) 09.30: Fruit, 2 stuks en wat slokken sap 12.00: Max. 2 Volkoren boterhammen met roomboter en beleg 12.30: 130 cc water en 3 schepjes opvolgmelk nr 2 15.30: Tussendoortje, fruit/soepstengel/koekje/rijstwafeltje met diksap (150 cc) 17.45: Avondeten met de pot mee 19.00: 200 cc water en 6 schepjes opvolgmelk (nr 2). Gaat niet altijd meer op Verder wat opmerkingen: - ze eet volgens de rapley methode (behalve dingen als rijst of macaroni) - Ze drinkt diksap (slap) of verdund fruitsap. Water wil ze niet (meer) en thee ook niet (alle mogelijke smaken geprobeerd) - Met de pot mee eten wil wel zeggen dat we zoutloos koken en als we iets eten wat ze niet mag dan krijgt ze bijvoorbeeld wat pasta met tomatenblokjes en courgette of zo. Soms eet ze iets wat licht gekruid is. Mag ik haar wat gekruider eten aan gaan bieden? En moet het compleet zoutloos zijn?
Ziet er prima uit! En ze mag best wat meer gekruid gaan eten, maar dan het liefst met zo min mogelijk zout... Dus je kunt zeker wel andere kruiden gebruiken in het eten!
Kristel dank je voor je reactie! Oke dan ga ik het wat meer kruiden Wanneer zou ze als ontbijt ook brood moeten? En de hoeveelheid en aantal flessen, blijft dit voorlopig zo? Ik heb het idee dat de lunch fles niet echt lekker meer gaat, daar laat ze ook vaak wel wat van staan.
Met 9 maanden at mijn zoontje gewoon met ons mee, gekruid en geknoflookt, maar wel zonder zout. Als je pasta eet is penne misschien een idee, is goed te rapleyen (ipv macaroni). Verder neemt de melk vanzelf af (hier in ieder geval)
Ik zou een ontbijt introduceren. Ook voor kinderen is dit de belangrijkste maaltijd van de dag. Pap of een boterham bijvoorbeeld.
Ja penne, fusili spaghetti etc eet ze ook lekker zelf Maar macaroni eten we weer op een andere manier (a la mijn moeder ) dus die krijgt ze wel gelepeld.
Ja daar twijfelde ik dus o.a. een beetje over! Hoe kan ik dit dan doen? Hoe groot zou de papfles dan moeten zijn? En mag ze dan bijvoorbeeld een halve (normale) fles met 1 boterham? Ik denk dat de papfles soms handig is wanneer het ontbijtje wat sneller moet?
even nog een vraag betreffende het kruiden van het eten. Kan ik natrium arme producten gebruiken? Ik heb namelijk natrium arme kruiden voor o.a. vis en gehakt. En er zijn wel meer natrium arme producten..
Die kun je denk ik wel gebruiken... of je kruidt het eten nadat je voor haar wat uit de pan hebt geschept. Je zou inderdaad wel kunnen beginnen met een ontbijt in de vorm van granen.... Hier tot ongeveer 1 jaar 's morgens een papfles gegeven met granen en als lunch wel brood. En de pap bevat geen zout en brood daarentegen wel... Ook omdat ze anders haar fles niet dronk en zo kreeg ze die toch nog binnen!
Onze zoon is as dinsdag 9 maanden en heeft ongeveer hetzelfde schema. Alleen krijgt hij andere flessen. Is er een reden dat zij ze "verdunt" krijgt? Bij 210 cc water is het nl 7 schepjes of 180 cc met 6 schepjes, en bij 120 cc 4 schepjes of 90 met 3 schepjes.
Daar had ik niet eens aan gedacht, de hoeveelheid zout in brood. Dank je! Dan ga ik deze week even op pad voor granen pap ik had alleen nog die voor 6 maanden. Hoeveel pap kan ik dan geven? En hoeveel opvolgmelk?
Ze krijgt al vanaf het begin verdunde flessen ivm hardere ontlasting! Ook drinkt ze niet heel veel anders dus dan krijgt ze op een dag toch nog 80 cc aan vocht extra. Vandaar
Oh haha ik dacht ik geef je een pastatip maar die had je al door dus Ik gaf met 9 maanden als ontbijt en lunch een boterham maar eerlijkheid gebied dat hij daar ook niet veel van at. Inmiddels krijgt hij 's ochtends pap voor zijn zuivelinname en ivm het zout. Als ik pap gaf gaf ik Biobim pap (natuurwinkel) en Bambix granen (zonder smaakjes) is ook prima. Alleen granen en geen toevoegingen.
Ik maak de pap met 150 water / 5 schepjes gewone voeding 2 / 5 schepjes bambix fijne granen In een diep bordje en roeren maar. drubbels vitamine D er in en de maaltijd is compleet. Hij vind het hier heerlijk, maar brood zou hij ook wel lusten maar ivm met zout laten we dat nog even. Bij pap zou ik niet meer water doen omdat het anders niet te leppelen is. Als je het in een flesje doet is het de helft aan schepjes granen maar dat staat ook wel op het pak.
JuJu81: Nou toch bedankt hoor Gisteren heeft ze voor het eerst van die vindertjes pasta op. Dat was ook makkelijk voor d'r! Was met kaassaus en courgette, de kaassaus heb ik 's avonds uit haar haartjes moeten schrobben Smaakjes pap ga ik sowieso niet aan beginnen. Gewoon de normale is prima! Heb haar wel een paar weken pap gegeven vanaf 6 maanden voor het slapen en dat ging er goed in. Uiteindelijk gestopt daarmee omdat het te zwaar op de maag viel zo vlak voor de nacht. Blauwespeen: Dank je voor je reactie! Inderdaad dan niet handig om extra water te geven, daar zal ik dan inderdaad op letten. Vitamine D in de pap is ook een slim idee. Ze vind de vitamines wel lekker, maar wil de hele tijd die lepel zelf vast houden.. Heeft al voor de nodige spetters gezorgd
Beetje boter smelten in een pannetje, bloem er bij, dan wat melk tot het een sausje is en dan geraspte kaas er bij! En een beetje nootmuskaat. Het recept komt geloof ik van het boek opperdepop van de AH! Ik gok altijd een beetje met de hoeveelheid