Eva is nu 9 maanden en al een aantal weken onrustig 's nachts. Het lijkt er echter op dat ze op haar buik lekkerder slaapt. Heb haar namelijk een aantal keren op haar buik gevonden 's morgens en haar die nacht dus niet gehoord. Maar ja... daar krijg ik een beetje buikpijn van. Afgelopen nacht bijv. werd ze wel wakker, ze lag op haar buik, speen er in en hop, plat op haar gezicht in het matras, meteen weer in slaap. Tegenhouden kan niet, ze regelt het immers zelf. Mijn gezonde verstand zegt: 'joh, met 9 maanden kan ze zichzelf prima redden in bed'. Maar is dat wel zo? Mijn gevoel is het er namelijk niet mee eens. Las dat baby's die op hun buik slapen erg diep slapen (dat klopt dus wel) en dan kunnen vergeten adem te halen en niet wakker worden van zuurstoftekort? Tot welke leeftijd geldt dit? Voor de mama's met buikslapers: hoe laat ik mijn kleintje veilig slapen in bed terwijl ik dan ook nog een oog dicht krijg? Is het nodig zo'n aerosleep matras of topper (oid?) aan te schaffen of moet ik er op vertrouwen dat het wel goed gaat? Misschien zit ik ook wel ongelooflijk te miepen hoor, maar wat ik al zei: mijn gevoel is het er niet mee eens...
Herkenbaar. Onze kleine meid slaapt sinds ze kan draaien op haar buik en idd tot dat ze ongeveer 1 was soms met haar hoofd recht in het matras. Wij hebben wel een aerosleep matras maar meer omdat ik dan wat meer gerustgesteld was. Nu gebruik ik hem niet meer als ze bv naar oma gaat als die oppast. Het is niet echt meer nodig. Nu slaapt ze trouwens altijd met haar hoofd naar de zijkant voor zover ik weet. Het kan geen kwaad hoor buikslapen zeker niet meer als ze al zelf kan rollen in bed en gewoon goed haar hoofd omhoog kan doen. Maar met 9 maanden moet dat geen probleem meer zijn lijkt me. Je raakt wel gewend aan dat je kindje een buikslaper is als ze het een paar nachten heeft gedaan.
Ik zou me niet zo druk maken, als begrijp ik je gevoel wel. Maar ze is geen klein babytje meer, ik neem aan dat ze inmiddels goed kan rollen alle kanten op? Zo'n aerosleeper vind ik persoonlijk dikke commerciële onzin; het is nooit getest door kindjes, heb ik begrepen. Ik
Hier een buikslapertje, vanaf het moment dat ze 3 maanden oud is..Ze sliep echt veeeeeeeeel beter op haar buik dan rug.. Hier ook een Aerosleep, maar niet speciaal daarvoor, die hadden we toch al.. Heb er in het begin ook wel iets minder door geslapen en me druk gemaakt maar ik kreeg snel genoeg het vertrouwen dat ze zichzelf wel kon redden.. Inmiddels is ze bijna een jaar en slaapt ze nog steeds het liefst op haar buik Ik maak me echt geen zorgen meer, ze draait prima en gaat toch liggen hoe ze het lekkerst ligt haha! De Aerosleep ligt er bij ons niet eens meer op, omdat ik het maar een onding vind met het bedje verschonen Lekker op haar buik laten slapen, zo heb je zelf ook een goede nachtrust!
Hier een buikslapertje vanaf dat ze nog geen/net 2 maanden was. Ik heb me er nooit veel zorgen of druk over gemaakt en vond het in veel opzichten zelfs veiliger dan op d'r rugslapen (ivm zure oprispingen en spugen) Ik heb geen aerosleep of andere onzin en ze slaapt helemaal prima. Snap dat je je zorgen maakt maar dat hoeft echt niet!
Mijn zoontje slaapt al sinds hij 2,5 maanden oud was op zijn buik. We kwamen er bij toeval achter dat hij op zijn buik veel beter sliep en zijn dat blijven doen. Ik heb me er nooit onrustig over gevoeld, ook al lag hij ook een van de eerste keren met zijn gezicht in zijn matras. Ik heb geen speciaal alarmsysteem ofzo, maar wel een matras waar je volgens mij een beetje doorheen kunt ademen ofzo (overgenomen van schoonzus, dus precies weet ik het niet eens). Op deze leeftijd kan je dochtertje zich denk ik prima redden. Mijn zoontje is 10 maanden en gaat zijn hele bed door. Misschien kun je er een keer een poosje bij gaan zitten en kijken wat ze doet. Misschien zie je dan wel dat ze zich weer omdraait op het moment dat ze niet zo handig ligt. Dat zou je gerust kunnen stellen. Tja, ik vertrouw altijd graag op de natuur, dat een kind zichzelf echt wel in een veilige positie brengt. Puur uit overlevingsdrang, reflexen. Maar als je gevoel niet goed is, moet je dat ook niet zomaar negeren. Daarin vertrouw ik ook weer op de natuur en het instinct van moeders. Mijn schoonzusje heeft trouwens ook twee buikslapers. Nooit iets mee gebeurd. Hele volksstammen liggen zo.
Bedankt voor jullie reacties dames. Ik moet er dus vooral vertrouwen in hebben dat ze zich wel redt. ze is inderdaad sterk genoeg, kan goed rollen, dus dat zal geen probleem zijn. Zara, ik las inderdaad dat het effect van een aerosleep nooit is bewezen. Zal waarschijnlijk wel geruststellend kunnen werken voor moeders. Kan ik me zo voorstellen.
Dochter slaapt op haar buik sinds ze zelf om kon rollen, vanaf maand of 4,5. We hebben ook de aerosleep, zelf wel eens eigen gezicht ingedrukt en werkte voor mijn gevoel echt. Dus ik ben er blij mee.
hier vanaf 5.5 maand op de buik gedaan. moesten haar uitbakeren, en dat ging niet. ik heb me werkelijk nooit zorgen gemaakt over het wel/niet kunnen ademen/hoofdje draaien. maar.. ik ben zelf ook een buikslaper, en weet hoe irritant het is als je fout wakker word. gun je kindje (en jullie!) dit fijne slapen.. Misschien vind ze het over een maand wel fijn op de zij
M'n zoon slaapt op z'n buik sinds hij kan omrollen. Hij was een maand of 5. M'n dochter slaapt ook op der buik, sinds ze 1 week oud is. Gaat prima! Ik slaap zelf ook op m'n buik, dus het verbaasd mij niet dat m'n kinderen dat ook doen.
Mijn zoon slaapt ook veel beter op zijn buik maar hij is pas 4 maanden en ik vindt het ook maar eng hoor... Maar hij draait al van rug naar buik, gaat dus ook zelf op zijn buik liggen in bed. En hij kon altijd al heel goed zijn hoofdje omhoog houden in buikligging. Dus ik laat m ook maar zo liggen en ga een paar keer kijken als hij in bed ligt en ik slaap best onrustig nu. Gelukkig slaapt hij wel nog bij ons op dr kamer Maar ja ik hou hem niet tegen en hij wilt zelf zo slapen...
Hier slaapt ze sinds ze zelf op de buik kan draaien op haar buik, dus al veel eerder dan 9 maanden. ik heb het toen zo gelaten, omdat ik er niets tegen kan doen. Ze slaapt wel altijd met haar gezicht opzij voor zover ik weet. Ik denk dat het wel los loopt. Als je kindje te weinig lucht krijgt gaan ze draaien met het hoofdje door een ingebouwde reflex. Als daar een stoornis zou zitten, zou dat al lang fataal zijn geweest denk ik.
lekker doen, hier bij allebei ook al veel eerder. de eerste bii 4 mnd en de tweede bij een paar weken al. Wel bij ons op de slaapkamer en beneden overdag.
3 weken geleden ging ik vlak voor het slapen gaan nog even bij zl kijken, en ja hoor daar lag hij.....heerlijk op z'n buikje te slapen. Ik kreeg er zwaar de zenuwen van en ven de komende dagen erna zowat elk half uur bij hem gaan kijken. Slaat helemaal nergens op natuurlijk want hij slaapt al een paar maanden heerlijk door en dat doet hij nog steeds. Na een paar dagen groeide het vertouwen weer en nu kijk ik weer alleen voor het slapen gaan nog even bij hem Geef het wat tijd en dan kun je het loslaten
Onze dochter draait nu ook soms op de buik met slapen. Op de creche wouden ze een aerosleep gebruiken. Thuis gewoon matras ze is nu wel sterk genoeg om te draaien. Maar toch vind ik het spannend. We hebben babyfoon met camera en als ze op de buik ligt kijk ik wel 1000x maar gaat altijd goed. Denk dat je het los moet laten. Wat erg moeilijk is voor een moeder, maar als ze zo het beste slaapt...
Mijn dochter slaapt vanaf ca. 4 weken op haar buik, na de kraamtijd heeft ze nog 1 week op haar rug gelegen, 1 week lopen tobben, ze ging ineens slecht slapen (1x bijna gestikt in dr eigen spuug), daarna op de buik gelegd en sindsdien slaapt ze heerlijk en ook de nacht door (heb Aerolsleep matras en topper voor het geval ze met haar neus in het matras komt, ik vind het zelf ook hygiënischer). Ga nog altijd regelmatig bij haar kijken tot ik naar bed ga, voor mijn eigen geruststelling, maar dat had ik ook gedaan als t een rugslaper was geweest.
Wederom bedankt voor jullie reacties! Stelt me enigszins gerust. Vannacht heeft ze op haar buik geslapen en heb haar niet gehoord. Echt geslapen heb ik ook niet, schrok steeds wakker en ben bij haar gaan kijken. Uiteraard lag mevrouw heerlijk te slapen met haar koppie mooi opzij. Ook nu ligt ze op haar buik in bed, straks nog wel even kijken. Het zal vanzelf wel wennen, heeft even nodig.
Hier ook een buikslapen altijd al geweest. Wij hadden al een aerosleep bij voorbaat en het is verder geen onzin dat als je met je gezichtje in het matras ligt je gewoon normaal kunt ademen! dat gaat makkelijker als bij een 'gewoon' matras. Wat niet wil zeggen dat een gewoon matras onveilig is helemaal niet, zeker niet bij 9 maanden kan je kindje zich prima redden. En of het nou onzin is of niet ik vond het een gerustellend gevoel dat ze op de aerosleep lag, en nog steeds trouwens.
Daarom hebben wij dus geen camera. Doordat je meer kunt controleren, wil je die controle ook hebben en dat maakt je alleen maar meer onzeker is mijn mening. En Aerosleep.... het nut is niet bewezen. Ook dat soort extra dingen hebben wij niet nodig. We gebruiken gewoon ons verstand. Met of zonder dat soort hulpmiddelen moet je bedacht zijn op dezelfde zaken.