Kosten regelen ouderlijk gezag

Discussie in 'De lounge' gestart door Pendrag, 5 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wij zijn pas bij de gemeente geweest om de erkenning van onze dochter te regelen. Nu moeten we na de geboorte het ouderlijk gezag nog regelen. Het is wat extra werk maar ik wil het wel goed geregeld hebben. En omdat we niet getrouwd zijn, moet het dus zo.
    Nu was de erkenning gratis maar volgens mij is dat bij het aanvragen van het ouderlijk gezag niet zo. Weten jullie wat ons dat gaat kosten?

2. Niet meer actief

helemaal niks :)
    Tenminste bij ons kostte dat niks..wij hebben alle gegevens op gestuurd naar het kanton in Lelystad en binnen paar dagen kregen we een brief dat het voor elkaar was ;)

3. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Hier ook gratis

4. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Het is anders met gezamenlijk gezag. Dat is niet gratis en daar heb je een advocaat voor nidig.

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Het is gewoon gratis effe naar de rechtbank bellen voor de papieren en klaar ben je. De enige kosten die je hebt zijn de uitreksels van het geboorteregister.

6. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ja je bent de uittreksels van het geborte register nodig, als ik me niet vergis die van jullie samen en die van jullie kindje straks.

Dan moet je opsturen en de kosten daarvan liggen rond de 50 euro in totaal.
    Wij moeten dit na de geboorte van onze kleine ook doen, en ook die van onze dochter, maar we doen het tegelijkertijd, zodat je niet meerdere uitreksels nodig bent, en de kosten dus lager zijn.

Maar het kost dus wel wat geld, alleen niet zoveel.

7. Niet meer actief

Wij hebben gezamelijk gezag maar hebben daar toch echt geen advocaat voor nodig gehad hoor :(

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Het gaat idd om gezamenlijk ouderlijk gezag. Ik heb dat straks natuurlijk automatisch maar mijn vriend niet. En ik wil wel dat hij dat samen met mij heeft. Niet iedereen is het hier eens maar het is in ieder geval goedkoper dan trouwen!

9. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Wat Jolanda zegt klopt helemaal. Sommige gemeentes geven de papieren mee, soms moet je zelf naar de rechtbank bellen.

10. Niet meer actief

Ik heb altijd gehoord dat trouwenb makkelijker was omdat er n ogal wat mazen in zaten en je best veel moet regelen om het goed te regelen, mijn tante was bezig en die hebben uiteindelijk besloten om toch te gaan trouwen omdat dit makkelijker en legaal gezien duidelijker was...zou het toch even goed navragen..

11. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    is mischien handiger om even naar je gemeente langs te gaan.

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik weet dat we veel moeten regelen. Maar een deel is al gedaan. We hebben al een samenlevingscontract en testamenten. Ook de erkenning is al gedaan. Het enige wat we nog moeten doen na de geboorte is het ouderlijk gezag regelen.

En wat we ook nog niet gedaan hebben is een goede overlijdensrisicoverzekering. Hier moeten we nog wel goed in duiken.

13. missymona

missymona Bekend lid

25 aug 2006
    910
    0
    0
    Dordrecht
    Hoe krijgen ongehuwde ouders of ouders zonder geregistreerd partnerschap ouderlijk gezag?

Als u als ongehuwde ouders samen het gezag wilt uitoefenen over uw minderjarige kind, dan moet u hiervoor een verzoek indienen bij de sector kanton van de griffie van de rechtbank. U heeft hier geen advocaat voor nodig. Het verzoek kan op ieder moment na de geboorte van het minderjarige kind ingediend worden. U moet voor elk kind waarover u als ongehuwde ouders samen het gezag wilt uitoefenen een apart verzoek indienen. Aan de procedure zelf zijn geen kosten verbonden. Het aanvragen van bewijsstukken bij de gemeente brengt wel kosten met zich mee.

Formulier verzoek gezamenlijk gezag

Het verzoek wordt ingediend met het formulier 'Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige'. U kunt het formulier downloaden via de externe link. Het formulier is ook verkrijgbaar bij de griffie van elke sector kanton van de rechtbank.

Indienen verzoek

Het formulier moet u indienen bij de sector kanton van de rechtbank van de plaats waar het kind is geboren. Of u het verzoek persoonlijk moet indienen of dat u het verzoek kunt opsturen, hangt af van de sector kanton van de rechtbank. Er is namelijk geen landelijk beleid. U kunt hierover contact opnemen met de griffie van de desbetreffende sector kanton van de rechtbank. Is het kind niet in Nederland geboren of is de geboorteplaats van het kind onbekend, dan moet u een verzoek indienen bij de griffie van de sector kanton van de rechtbank in Amsterdam.

Bewijsstukken

Bij het formulier moet u de volgende bewijsstukken toevoegen:

een origineel afschrift of uittreksel van de geboorteakte van het kind met daarop de aantekening van erkenning (mag kopie zijn, maximaal 1 maand oud). Het afschrift kunt u verkrijgen bij de gemeente waar de geboorte is geregistreerd;
    een kopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs) van de ouders;
    een origineel uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie van de ouders (origineel exemplaar, maximaal 3 maanden oud).

Voorwaarden
    Voorwaarden bij het indienen van het verzoek zijn:

de vader heeft het kind erkend;
    het verzoek moet door beide ouders gezamenlijk worden gedaan (beide ouders moeten het formulier ondertekenen);
    Wanneer de moeder weigert het formulier te ondertekenen, kan de vader van het kind de kantonrechter verzoeken hem met het (gezamenlijk) ouderlijk gezag over het kind te belasten. Een advocaat is hierbij niet verplicht, maar een advocaat kan u wel helpen bij het opstellen van het verzoekschrift.
    de ouders zijn meerderjarig. Soms kan de moeder - als zij 16 of 17 jaar is - meerderjarig worden verklaard;
    de ouders zijn niet met elkaar getrouwd en zijn ook nooit met elkaar getrouwd geweest;
    beide ouders zijn bevoegd tot het uitoefenen van gezag;
    De ouders zijn bijvoorbeeld geen van beide onder curatele gesteld (de griffier kijkt dit na in het Curateleregister dat bij de sector kanton van de rechtbank aanwezig is);
    één van de ouders moet op het moment dat het verzoek wordt gedaan alleen al het gezag hebben;
    geen van de ouders is ontheven of ontzet uit het gezag;
    de ouders hebben niet al eerder een aantekening voor hetzelfde kind laten maken in het gezagsregister.
    Gezagsregister
    Als aan alle voorwaarden is voldaan, dan maakt de griffier een aantekening in het gezagsregister. In dit register wordt bijgehouden wie het gezag over een kind heeft. Vanaf het moment van de aantekening in het gezagsregister zijn beide ouders gezamenlijk verantwoordelijk voor het kind.

14. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    bij ons heeft vader erkend. en toen brandon 6 maanden was zijn we getrouwd. dus bij ons is ook alles geregeld nu

15. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Tx Missymona! Zo zie je maar, als lui mens is er altijd wel een lieve missymona die je verder helpt. Nu weet ik in ieder geval precies waar ik aan toe ben. Super.

Deel Deze Pagina