fietsen zou het al kunnen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Amfy, Jul 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik vroeg me af waneer ik zou kunnen gaan fietsen met ons ventje.
    ze zeggen als ze zelfstandig kunnen zitten.
    fynn kan zelfstandig zitten en blijft ook maarzo 20 min zitten.hij gaat nu ook zelf zitten.

kunnen jullie mij een zinnig antwoord hier op geven?

2. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ze raden het aan vanaf 9 maanden, eerder niet, omdat dan het nekje/rugje nog niet stevig genoeg is om al de schokken op te vangen.
    Ook al lijkt het of ze stevig zitten, op de fiets wordt het een heel ander verhaal met alle bobbels en kuilen, het kleinste (voor ons) kuiltje voelt voor een baby als een enorm gat zeg maar.
    Ik zou er echt nog even mee wachten...

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Het is pas veilig vanaf 9-10 maanden, eerder is het ruggetje en nekje niet sterk genoeg om de hobbels in de weg op te vangen. Het heeft in principe niet zoveel te maken met het wel of niet kunnen zitten. Dus nog 4 maanden wachten!;)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het heeft wel degelijk te maken met kunnen zitten: vanaf dat ze zelf kunnen zitten en helemaal als ze zelfstandig gaan zitten, mogen ze lekker mee op de fiets! :)
    Je hebt lekker mazzel dat die kleine man van jou zo snel is, dus geniet ervan nu de zomer goed op gang is, :D
    Die 9 mnd-grens heft te maken met dat de meeste kindjes rond die tijd zelfstandig (gaan) zitten...

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre zit sinds een maand heel stevig, ik heb het cb gebeld en zij zeiden, lekker gaan fietsen. We hebben het langzaam opgebouwd, eerst 10 minuten, toen een paar keer een kwartiertje, enz. Nu fietsen we lekker een half uurtje. Nu is het wel zo dat wij hier door de polder en langs de zeedijk fietsen (woon op tholen) en daar heb je geen hobbels, tis gewoon asfalt, of van die beton platen.

6. zwelgje2000

zwelgje2000 Actief lid

Jun 9, 2009
    224
    0
    0
    Leerkracht
    Brabant
    Dat langzaam opbouwen is erg belangrijk! Ik merk het aan mijn dochtertje, na 10 min fietsen is ze al weer helemaal moe...:D
    Ik zal het gewoon eens een klein stukje proberen, je kindje geeft vaak zelf aan of tie het leuk vindt of niet.
    En wat betreft het ruggetje, wanneer ze goed en stevig zitten kunnen stukjes fietsen geen kwaad, maar goed niet over kinderkopjes dan. ;)

7. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

6 maanden is echt veel te jong. Het ruggetje en nekje zijn nog niet sterk genoeg om de schokken (hoe klein ook) op te vangen. Er zijn kindjes die door te vroeg mee te fietsen hun nekje hebben gebroken. Gewoon wachten dus, je kan dadelijk nog genoeg fietsen.

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,037
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    6 maanden is niet voor iedereen te jong, geen kind is gelijk!
    Ik was met 6,5 maanden bij het CB, ze waren helemaal verbaasd over hoe goed ze al kon zitten.
    Ze is eigenlijk altijd al heel erg sterk in haar nek en rug geweest, ik heb bijvoorbeeld nooit haar nekje hoeven ondersteunen.
    Het CB zei toen dat ik al wel met haar mocht gaan fietsen.

Dus misschien kan je het even bij het CB vragen wat zei ervan vinden.

9. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Weet je, t maakt mij verder ook niet echt uit. Maar ik zie de vraag en reageer daar op. Zowiezo is deze d iscussie al heel vaak gevoerd. Met 9 mnd is het beste, als je eerder wilt moet je dat doen, ik zeg alleen dat het gewoon nog niet goed is.
    Iris kon met 7maanden ook heel goed zitten, maar we hebben toch gewacht omdat dat beter was.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Femke: het CB geeft aan dat als ze zelfstandig kunnen zitten, ze gewoon mee kunnen op de fiets. Snap niet helemaal waarom jij het dan beter denkt te weten... (niet vervelend bedoeld, maar ik hoor iedereen zo star aan die 9mnd-grens vasthouden en de meesten weten niet eens waarom die 9 mnd eigenlijk steeds zo rondzingt met betrekking tot dit onderwerp: dat is dus vanwege het feit dat de meeste kindjes rond die tijd gaan zitten...)
    Blusvrouw kan Fynn dus lekker meenemen op de fiets: hij gaat al zelf zitten, dus dan zijn zijn nekspieren voldoende sterk om de schokken op te vangen.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Voortaan zal ik jou een pb sturen ipv naar het cb te bellen, blijkbaar heb jij er meer verstand van :D

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

het was niet mijn bedoeling om een discusie uit te lokken.

ik vroeg het mij gewoon af omdat hij al zo goed zit.
    ik moet over 10 dagen naar het cb dan zal ik het daar ook nog even vragen.
    mochten er nog meer reacties komen graag ;)

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als je kleintje echt heel stevig zit (dus echt speelt terwijl hij zit, niet steeds omvalt en erg naar voren gaat hangen --> dat laatste doet mijn zoontje na een tijdje ;)). Dat ze dit kunnen, betekent ook dat hun wervels etc sterk genoeg zijn. Anders zitten ze tenslotte niet ;)

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Mijn zoontje kon erg goed zitten met zes maanden maar toch hebben we nog tot een maand of negen á tien gewacht voor ons eigen gemoedsrust. Moet er wel bijzeggen dat hij meeging op de maxi cosi drager op de fiets en dat er dus geen noodzaak was om een andere manier te zoeken. Hij ging immers al mee op de fiets. Wij zijn begonnen met een rondje door de straat en hebben het zo opgebouwd.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

@ merijn fynn zit echt (zie album) hij speelt ook echt gewoon 20 minuten soms wel langer.r

Ps. jij bent merleq toch?

16. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

mijn zoontje zat ook al echt heel stevig zo rond de 5.5 maand... toch hebben we ook nog eventjes gewacht..

denk dat hij voor t eerst mee ging toen hij een maand of 7 / 7.5 was... en dan hele kleine stukjes steeds opbouwen! Vandaag zijn we 12km wezen fietsen, ging super!

17. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Zelfstandig van liggen naar zitten kunnen komen! Niet als het kind zomaar neergezet wordt. Dan kan het nog niet 'zelfstandig' zitten hoor.
    Ik zou er lekker nog mee wachten. De nek is nog veeeeel te zwak.
    Of koop een fietskar met babyschaal.
    Kun je ook gaan fietsen.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

@chebu hij gaat zelf van liggen naar zitten daarom vraag ik het ook ;)

19. Champy

Champy Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    2,533
    0
    0
    N.V.T.
    Blijkbaar heb je je keuze al gemaakt, dus waarom vraag je het dan wat een ander ervan vindt???

Ik zelf vind het te vroeg, maar he, het is jouw kind!

20. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Inderdaad steeds dezelfde discussie weer...;)

Een kindje kan pas zelfstandig zitten, als het vanuit de ligstand zelf gaat zitten en vervolgens ook blijft zitten en vanalles kan doen, zonder om te vallen.

Je kindje neerzetten en dat het dan blijft zitten, telt niet als zelfstandig zitten. En dan mogen ze dus ook nog niet mee op de fiets.

Share This Page