9 maanden en geen boterham en groente willen, tips?

Discussion in 'Voeding' started by MamaSon, Nov 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hallo!

Mijn kleine meid heeft niet veel met eten, ze is bijna 9 maanden en wil het liefst 5 flesvoedingen per dag en verder niets. Inmiddels ben ik zover dat ze fruit redelijk goed eet (kwart tot een half potje per dag) en ze maakt behoorlijk duidelijk dat ze een koekje met water lekker vindt (van de week heeft ze een koekje uit de hand van een ander ouder kind op de creche afgepakt en leidster kreeg het niet los uit haar handen haha). Een koekje is lekker, maar geen echte voeding natuurlijk. Maar omdat een koekje er wel ingaat en het ook een manier is om te leren sabbelen/kauwen op hardere dingen, krijgt ze het dus wel 1x per dag.

Groente en boterham lukt totaal niet. Duwt alles met haar tong eruit.
    Heeft iemand ervaring hiermee en een goed idee hoe ik dit kan stimuleren? En vanaf welke leeftijd moet je je zorgen gaan maken als het zo blijft?

Alvast bedankt!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hoe krijgt ze haar eten nu? Ik zie fruit uit een potje, misschien een idee om Rapley te gaan doen? Dan kan ze het zelf pakken en in haar mond stoppen.
    Misschien tussendoor een stuk broodkorst geven ipv dat koekje? Dan kan ze daarop knabbelen en brood leren eten. Of een rijstwafeltje.
    Eet je zelf ook als je haar eten geeft? Soms helpt het om zelf ook te eten, zien eten doet eten zeg maar.
    Krijgt ze altijd 5 flessen? Anders zou je wat weg moeten laten zodat ze meer van de bijvoeding gaat eten. Zo werkte dat hier ook.

Dit is wat het eerste in me opkwam. Vanaf 1 jaar hebben ze bijvoeding nodig, dus je hebt nog wel even. En anders, tja, je kan het niet dwingen ;).

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Lena is ook echt niet van het te eten krijgen, van het gevoerd worden. Als ik haar zelf laat aanmodderen met een boterham, een rijstewafel, stuk komkommer, wortel, peertje, fles met pap of wat ook verdwijnt het als sneeuw voor de zon. Voeren daarentegen is niet echt een succes, behalve met groentehapjes die ze echt van een lepel moet eten.

Misschien helpt het als je haar de bijvoeding geeft voordat ze honger krijgt? (Lena wil als ze echt honger heeft ook alleen maar fles en geen geinige tomaatjes ofzo)

Eigenlijk wat snoopy zegt.... Boterham misschien besmeren met (biologische) hazelnootpasta ofzo, zodat het er wat makkelijk in gaat. Maar dwingen kan je het niet denk... werkt alleen maar averechts.

4. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hoi! Sorry voor het late antwoord, beetje druk hier, oudste was ziek :(

Ik heb jullie tips geprobeerd. Broodkorst vond ze erg interessant en ze sabbelde er dus net zolang op totdat het pap werd! Dus ze heeft er wat van binnengekregen ook. Het zal inderdaad een goede manier zijn om te wennen aan vaster voedsel, dus dit houden we erin. Ik ga maar eens kijken naar iets anders op haar brood dan boter of smeerkaas, misschien dat het daaraan ligt. Mijn oudste gruwelt namelijk van boter en kaas.

Ik heb haar gisteravond voor het eerst sperziebonen a la rapley gegeven, maar ze vond het interessanter om te zien of ze kunnen vliegen als je ze vanaf de kinderstoel naar beneden gooit :(
    Blijft dat niet zo?

Van de week zijn we al in aantal cc per fles gezakt. Van 210 naar 180 en inmiddels heeft ze al meerdere avonden geen avondfles gehad en dat gaat goed! Dus de cc's zijn zeker gezakt waardoor ze hopelijk wat meer trek gaat krijgen.

En de bijvoeding heb ik gegeven op flessentijd, maar ook precies tussen twee flessen in. En daar merk ik niet echt verschil in. Fruithap gaat wel veel beter net nadat ze wakker is rond 11.00 uur dan vlak voor haar slaapje. Dan is ze te moe.

Pfff gedoe hoor, mijn oudste is juist een goede eter, dus ik ben dit helemaal niet gewend.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wat fijn dat je in ieder geval wat aan de tips hebt gehad!

Over dat gooien met eten, dat gebeurt hier ook nog wel hoor, maar er wordt ook wel gegeten. Eva gaat nu meestal gooien als ze niet meer wil. Dan proberen we nog 2 keer en daarna stoppen we.
    Erg leuk trouwens dat Eva sinds kort zelf met haar lepel wil eten. Daarmee vliegt het eten nog veel verder weg... in plaats van 1 meter zo'n 3 meter :).

Nog een tip trouwens voor op brood: appelstroop. Gezond (veel ijzer), wel ook aardig wat suiker, maar toch nog wel verantwoord. Eva vindt het heerlijk, maar ze houdt ook wel van kaas. Je zou ook nog eens philadelphia kunnen proberen. Is ook een soort van kaas, maar een heel andere smaak.

6. valhalla

Hier is het ook zo dat de ene keer een boterham in 100 kleine stukjes verdwijnt op de grond, in de stoel en in het nekje, de andere keer eet ze het helemaal netjes op.

Zelfde met wortels bijvoorbeeld. De ene keer hip om op te eten, keer erna om te kijken wat voor geluid het maakt al je ermee slaat op de kat. Zou het misschien helpen als je zelf ook op een boontje gaat kauwen, dat ze dan snapt dat het te eten is?

@Snoopy hoe zit het trouwens met de oog hand coordinatie van Eva? Lena pakt ook de lepel af van mij maar douwt hem daarna in d'r oog. Nieeet goed! :D

Op haar brood kan je misschien (biologische) hazelnootpasta smeren. Beetje zoet maar wel verantwoord. Zijn er groenten die ze wel graag eet zoals worteltjes of komkommer of wat dan ook? Lena is helemaal gek op tomaat met ei, maar ook op losse stukjes tomaat zonder vel. Probeer gewoon van alles aanbieden en kte ijken wat ze wil eten Geef Lena nu ook de hele dag van alles. Het begint steeds meer flessen te vervangen.

Stel ze moet echt geen groenten, dan kan je misschien tomaat mengen met bijv. appel ofzo en daarvan een hapje maken? Of groenten zelf koken en mixen met rijstebloem of aardappel, daardoor smaakt het ook wat minder 'groentig'?

7. valhalla

sorry dubbel

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het gaat eigenlijk boven verwachting goed! Toen ze duidelijk had gemaakt dat ze zelf met haar lepel wilde eten (ze was heel duidelijk, maar wij waren wat traag van begrip ;)) verwachtte ik er helemaal niets van, maar ze stopt 'm netjes in haar mond. Wel op z'n kop, maar gelukkig plakt rijst en groente best aardig :). En als de rijst eraf valt, probeert ze die weer terug op haar lepel te leggen :D.

9. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Jaaa tuurlijk, appelstroop en philadelphia! Heb ik in huis, dus kan ik morgen gelijk proberen. Mijn oudste die niet van kaas houdt, vindt philadelphia wel lekker. Andere smaak inderdaad.

Komkommer, tomaat, ei.....allemaal dingen die ik nog niet geprobeerd heb. Ik heb wel geprobeerd de sperzieboontjes die de lucht in geslingerd werden te pureren en heb er rijstebloem en melkvoeding doorheen gedaan. Maar dat was dus echt niet te eten! :sick: Aardappel erdoor kan ik ook eens proberen. Tja, nu ik lees dat je die dingen allemaal al geeft....daar ben ik nog niet eens aan begonnen omdat ze voor mijn gevoel eerst een 'gewone groentehap' moest leren eten. Maar wie weet vindt ze het gewoon niet lekker en moet ik eerst interesse voor eten opwekken met andere dingen.

Nou, moeders heeft weer genoeg te doen dit weekend ;)
    Ben benieuwd!

10. valhalla

Haha dat is wel netjes dan. Netjes het eten terugstoppen! Super!

Heb nog een filmpje van Lena, bijna vijf maanden die ook selluf wil eten, maar het lepeltje niet meer af wil staan:
    http://s511.photobucket.com/albums/s356 ... Video5.flv

(het ziet er zieliger uit dan het was ;))

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Tomaat en ei zijn wel erg allergeen, dus mee uitkijken als er allergieen in de familie zitten. Morgen krijgt Eva haar eerste stukje ei, ben benieuwd (en vind het ook doodeng, ben zelf erg allergisch geweest toen ik klein was...). Tomaat gaan we een week later proberen.

Ik vind het leuk om te lezen dat je wat aan onze tips hebt! Sommige dingen zijn eigenlijk zo simpel, maar je moet er maar net aan denken.

Share This Page