Zoals de titel al zegt ik ben op zoek naar leuk speelgoed voor m'n zoontje M. van bijna 18 maanden. Hij heeft al heel veel Duplo (grootste rolbak van de action vol en nog meerdere dichte dozen o.a de goederentrein met de uitbreidingsets van de rails) Maar echt bouwen doet ie nog niet,het is nu vooral gooien en op kleur uitzoeken, bak op de kop en in de duplo zwemmen. (bijna alles gehad van opa) Keukenspulletjes (op koningsdag gescoort) Een werkbankje met een lading gereedschap. (Koningsdag) Een pop. (van oma gehad) Een piano/dierengeluiden geval pfftt ellendig ding teveel herrie en schel geluid maar goed, af en toe een half uurtje dan is ie er wel weer klaar mee gelukkig (van een tante gehad) Een zand en watertafel met allerlei bakjes,bootjes, schepje, gieter enz. Kist vol kleinere speeltjes, knuffels, ballen, stoffenboekjes en wat autotjes van little people Loopfiets puky wutsch doet hij niet zoveel mee, op de kop en dan aan de wielen draaien nog het meest (van Oma gehad op zijn 1e verjaardag) Favoriet zijn op dit moment de stapeltoren, allerlei plastic bakjes en een pollepel en alles wat met water te maken heeft. En zijn eigen schoonmaakspulletjes (bezem, stoffer en blik, een spons en een doekje) zodat ie mama kan helpen/nadoen. De kist met allerlei speeltjes word nog dagelijks alles uitgehaald/gegooid om het dan weer op te ruimen En alles wat geen speelgoed is, is natuurlijk het leukst. Eigenlijk ben ik van mening dat hij voor nu wel even genoeg heeft, voor de woonkamer echt veranderd in een speelgoedwinkel. Het meeste staat daarom ook opgeborgen en dagelijks haal ik weer wat tevoorschijn waar hij dan uren zoet mee is. Maarja hij heeft ook 1 oma en 1 opa die ook af en toe wat willen geven. Oma is daarin gelukkig makkelijk, geeft niet vaak wat maar als ze wat geeft is het iets kleins of kleding (blij mee hij groeit zo snel uit alles) Grote kado's zijn voor de verjaardagen en sint/kerst. Maar opa daarentegen, hij heeft thuiszorg, iemand die zijn geld beheert en heel veel begeleiding omdat hij hard aan het dementeren is. En hij wil graag kadootjes geven aan zijn enige kleinzoon waar hij echt dol op is. Wat we echt wel begrijpen en omdat hij zelf niet meer goed ter been is helpt de zorggever daarmee, maar waarom moeten dat altijd grote kado's zijn. Bijna alle Duplo hebben we van opa gekregen. Er staan nu nog 4 grote dozen Duplo, ongeopend omdat M. daar echt nog wat te jong voor is. En echt elke 2 maanden wel weer de vraag van de zorggever wat we voor M. willen hebben. Vandaag weer, en ik weet het gewoon niet meer..ik wil even geen duplo meer bij krijgen want hij heeft al zoveel. Dus als antwoord gezegd doe maar een strandsetje, emmertje, schepje, zeefje enz. Leuk niet te groot en komt van pas als we naar het strand gaan (en anders kopen we het zelf toch wel) Of een doos stoepkrijt ofzo Willen ze een zand/watertafel piratenschip geven..uhm nee misschien iets voor volgend jaar want we hebben nu al een kleine zand/watertafel gekocht met die warme dagen in juni. Blijkbaar is zo'n strandsetje te goedkoop ofzo. Oftewel ze zullen nu iets zelf moeten verzinnen, dat zal wel weer duplo of iets heel groots worden hun kennende. Krijgen we nog commentaar ook dat we is wat minder moeten kopen...uhmmm...pardon.. Maargoed heel verhaal geworden, als je je er door heen geworsteld hebt bedankt voor het lezen.. Nu dus op zoek naar tips. Dan kan ik de volgende keer dat ze het weer vragen meteen een antwoord geven. Ik heb nog wel een paar ideetjes maar die wil ik bewaren voor zijn 2e verjaardag of nog later. O.a een speelgoed henry de stofzuiger (want mama heeft de grote en die knopjes zijn zo leuk) en een mooi speelkeukentje al denken we erover om die zelf te gaan maken. (vind erg veel leuke voorbeelden op internet)
Voorleesboeken en kartonboekjes die hij zelf kan ‘lezen’. Een abonnement op tijdschrift Pippo Grimms speelgoed (regenboog, poppetjes in bakjes, matroesjka’s) Noppenpuzzels Zoefzoef dieren of Toettoet auto’s
Een mooie spaarpot misschien? Ik weet niet of ze dat willen maar daar kan dan af en toe een bedrag in i.p.v. elke keer een cadeau. Een mooi prentenboek? Bijvoorbeeld van Rupsje Nooitgenoeg. Of voor iets later een Jip en Janneke boek. Een mooie setje kleding? Een koffertje voor uit logeren of op vakantie? Stoeltje? Loopauto? Ballenbaan? Bon voor dagje uit naar speeltuin? Of vraag bijvoorbeeld iets voor in de verdere toekomst. Lego, iets van Playmobil of een mooie knutselset, echt goede stiften of een mooi pakket om te kleien. Dat kan je over een paar jaar goed gebruiken en dan is opa misschien niet meer in staat om iets te geven maar dan heb je toch nog iets voor zijn verjaardag (of Sint/Kerst of andere speciale gelegenheid) om namens die opa te geven.
Speelgoed van Grimm’s (of vergelijkbaar). Misschien iets voor buiten? Schommel, glijbaan, zwembadje, speelhuisje? Puzzels, houten blokken, schoonmaakset (melissa en doug heeft een leuke, was mn dochter op die leeftijd uren zoet mee). Krijtbord/magneetbord met magneten?
Onze zoon is 17 maanden, en rijd hele dagen rond met kleine ijzeren autootjes van zijn grote broer. Zn eigen speelgoed gooit hij mee maar met de kleine auto's rijd hij echt rond. Verder boekjes, boekjes let dieren geluiden, cd met kinder liedjes. Maar buiten al het speelgoed om zou ik tegen opa en oma zeggen dat je de komende 2 jaar voldoende hebt, aandacht is niet te koop. Misschien is een mooie spaarpot zoals iemand anders opperde een heel goed idee, of een kinder rekening openen zodat ze daar geld op kunnen storten. Ik zou geen speelgoed gaan vragen waar hij pas over een aantal jaar iets aan heeft, waar houd het dan op en het spul is dan alweer verouderd, mijn zoon van 6 weet heel goed welke sets hij van lego wel en niet wil bijvoorbeeld.
Dingen die geen ruimte innemen maar wel leuk zijn : 10-badenkaart voor het zwembad 10-entreekaart voor een binnenspeeltuin Lidmaatschap van de bibliotheek Andere activiteiten/uitjes waar opa misschien zelfs nog wel mee naartoe kan. Bv. een keer pannenkoeken eten oid. Wel materialistisch: Mijn dochter is 20 maanden en gek op boekjes en puzzels. Die nemen relatief weinig ruimte in en als ze dat leuk vinden kun je er eigenlijk nooit genoeg van hebben. Verder misschien nog play doh of andere knutselspullen, dat is wel materialistisch maar gaat ook op.
Een dagje dierentuin met opa (en verzorger) Een opbergsysteem voor speelgoed. Zo'n verrijdbaar boekenkistje voor peuterboeken. Smartmax. Maar gewoon een vraagje, heb je het idee dat de begeleiding van opa hem wel goed helpt met zijn financiën? Of wordt het geld over de balk gegooid? Als ze echt het geld op dit tempo willen uitgeven, is het misschien een idee om een spaarrekening voor een rijbewijs of iets dergelijks te openen. En bij iedere storting dan een klein speelgoedje, een autotje van 2 euro ofzo.
Mijn zoontje is 16 maanden en heeft ook echt teveeeeeel speelgoed waarvan ook echt nog gigantisch veel dichte dozen. Maar waar hij helemaal weg van is, is duplo en smartmax. Duplo bouwt hij de steentjes op elkaar, weer uit elkaar, gooit hij ze in de doos en haalt hij ze er weer uit en smartmax vindt hij het heel leuk om de magneetjes te klikken en met de dierentrein te rijden door de kamer. Verder was hij helemaal weg van auto's maar sinds hij loopt kijkt hij daar niet meer naar om
Bedankt voor de reacties tot nu toe. @Lentebaby2018 Kartonnen boekjes (dikkie dik blokboekjesreeks, nijntje en mijn eerste boerderij en woordenboekjes) hebben we ook al hihi alleen zelf lezen/kijken is nog niet echt een succes. Meneertje knaagt en scheurt als ie de kans krijgt. Voorleesboekjes van die van elke dag een verhaaltje is ook nog niet populair. probeer wel elke dag even voor te lezen of samen te lezen. Grimms heeft wel leuke dingen erbij dus gaat op het lijstje. @Emma86 Iets voor de toekomst of een spaarpot hebben we wel aan gedacht maar dat vind opa lang zo leuk niet als iets geven wat M. dan kan uitpakken en dan dat blije koppie te zien. @Koeks83 Iets voor buiten is een leuk idee, schommel en speelhuisje bijv. maar zijn wel weer grote/dure dingen dus dat kan ik misschien voor zijn verjaardag vragen. Die melissa en doug schoonmaakset heb ik op m'n lijstje gezet, dat ziet er wel uit als iets wat een succes zou kunnen zijn. Al zal M. dat eerder van oma krijgen dan van opa (die is nogal ouderwets wat dat betreft een pop kon ook echt niet voor een jongen volgens hem). @nicole18 Daar ben ik heb wel een beetje mee eens. Aandacht is niet te koop. Nu is Oma niet het probleem die geeft niet ongevraagd kadootjes en overlegd altijd met ons als ze iets wil geven. Zeggen wij dat het niet nodig is dan geeft ze ook niks. Maar oma woont in dezelfde stad als wij dus kunnen we makkelijker tussendoor even langs bij oma. Maar opa woont op een afstandje en daar gaan we 1x per maand heen, vaker lukt gewoon niet als we ook nog tijd met ons gezinnetje willen doorbrengen. Iets samen doen met opa gaat helaas niet door zijn medische toestand. Verder dan samen een ijsje eten bij de snackbar of af en toe eens naar een pannenkoekenhuis zit er helaas niet in. We gaan iig de optie voor een spaarpot/kinderrekening nog eens voorstellen. @Flamingooo Dat zijn leuke tips. We hebben een ballorig en een zwembad hier dus dat is misschien wel wat. Bieb is hier tot 12 jaar gratis dus zodra hij geen boekjes meer probeert te eten krijgt ie dat sowieso. Play doh is M. gevoelsmatig nog wat te jong voor. Hij steekt nog alles in zijn mond en hoewel het vast niet giftig is lijkt het me niet echt gezond haha @Berte Dagje dierentuin is ook wel een leuk idee, alleen zo jammer dat opa zelf niet mee kan. We hebben niet het idee dat het geld echt over de balk gegooid wordt hoor, gelukkig niet dat was 2 jaar geleden wel anders toen hij nog zorg kreeg via een "vriendin van de familie" Dan hoorde we doodleuk dat er een gloednieuwe wasmachine en droger waren gekocht en als hij ze niet meer nodig had had zij er zelf nog wel wat aan. Uit eten of bowlen op opa's kosten met haar gezin en opa erbij. Maar een magnetron om zijn maaltijden op te warmen werd niet gekocht want dat was te duur en niet nodig want zijn eten werd warm gebracht dagelijks. Dat hij 9 van de 10 x gewoon niet at omdat hij nog geen honger had en het niet opnieuw kon opwarmen maakte niks uit. Tegenwoordig doet een andere zorgaanbieder dat en die hebben wel een magnetron gekocht en onlangs een nieuwe tv (hij had nog zo eentje met dikke kont) en de boel eens opnieuw geverfd in huis. Maar die spaarrekening voor M. gaan we bij het volgende evaluatie gesprek wel nog eens benoemen. @FoxyDiamond Ja de duplo is hier ook erg in trek maar bouwen doet hij nog niet. Wel als ik een toren bouw de blokjes aangeven en het weer uit elkaar trekken. komt vast nog wel. Auto's begint hij nu wel meer interesse voor te krijgen maar hij heeft er een paar dus voorlopig ook wel genoeg. Van de week kwamen we een grote roze limousine tegen en dat vond ie wel echt heel mooi dus als ik tegen een roze speelgoed-limousine aanloop zal ik die vast niet laten liggen haha. Dat smartmax moest ik even opzoeken, ziet er leuk uit maar is dat niet nog wat te link aangezien hij echt alles in zijn mond steekt nog?
@AngelSterre Gaat het alleen om het uitpakken daar of moet hij er ter plekke mee gaan spelen? Als het gaat om het uitpakken en het blije koppie zien dan kan je prima iets vragen wat hij eigenlijk pas kan gebruiken wanneer hij ouder is. Of je laat hem er even mee spelen en dan gaat het mee in de tas. Je zit er pal naast toch als je daar bent? Opa kan toch niet zien of hij er thuis mee speelt. Klinkt wat lullig, zo bedoel ik het niet. Maar anders weet je straks echt niet waar je alle speelgoed moet laten en hij kan maar met 1 ding tegelijk spelen. Dan geef je hem het speelgoed wanneer hij er aan toe is en geschikt op die leeftijd.
@AngelSterre Die smartmax past nog niet eens in de mond van mijn 7 jarige, het is prima geschikt voor een dreumes. Alleen de opklikbare losse raampjes en wielen zijn nog niet zo geschikt, maar die zitten toch niet in de meeste basissets.
Vtech 5 in 1 locomotief? Kreng neemt wel ruimte in beslag. Maar is wel echt een leuk ding! Zoef Zoef, Toet Toet, Vrolijke vriendjes? Leer en speel olifant? (Die schiet ballen)
Holztiger of Ostheimer houten dieren. Dan kan hij elke keer eentje kopen en heb je uiteindelijk een mooie verzameling. Past ook mooi in combinatie met grimms. Of schleich dieren. Dat kan nu al leuk zijn, maar over 5 jaar ook nog steeds.