Hoi, Als net-mama zit ik even met mijn handen in het haar! Mijn dochtertje is nu 7,5 week (geboren met 41+2) en sinds een weekje gaat het allemaal wat minder goed. Het eerste waar ik mee zit is dat sinds ze 120+4 zou 'moeten' drinken blijft er bij zowat elke fles 25cc of meer (soms wel 60cc!) staan. Ze wil dan gewoonweg niet meer drinken (ook niet na een boertje of pauze). Ze duwt dan de speen weg of kauwt er wat op maar drinken doet ze dan niet meer. Ik stop er dan uiteraard mee, wil niet pushen maar vraag me wel af hoe ik op moet hogen op deze manier. Ik hou via een schemaatje bij wat ze binnenkrijgt, vaak is dit minder als aanbevolen. Elk kind is anders dat weet ik wel maar zit nu zo'n 6 weken op 120+4 en er komt geen verbetering in. Daarnaast is het slapen sinds een week een probleem geworden. In de nacht gaat het overigens prima dan slaapt ze goed door, wel met een voeding in de nacht. Eerst waren het de middagen dat ze niet wilde slapen en nu zijn de ochtenden daar ook bijgekomen. Vanaf de eerste fles (rond 8 uur) is ze onrustig, dit tot aan de avond. Ze slaapt af en toe 30 minuten om vervolgens wakker te worden/schrikken en te gaan huilen, wat overgaat in krijsen of een nieuw hazeslaapje. Troosten gaat moeilijk, vaak slaapt ze even in mijn armen om vervolgens weer te gaan huilen. Leg ik haar in bed dan is het hek van de dam en ben ik minstens 30 minuten bezig haar te troosten. Ook in mijn armen huilt ze maar wel minder. Ik vraag me af wat ik hiermee moet, ik kom op de dag nergens aan toe en in de avond ben ik uitgeblust. Natuurlijk heb ik gekeken of het geen honger, vieze luier etc is. Wel moet ik zeggen dat ze veel moeite heeft met de ontlasting en vandaag was het voor het eerst ontzettend stevige ontlasting (geen dunne maar ook geen keutels). Ze had hier duidelijk moeite mee, persen en kreunen. Soms huilt ze er ook bij, voornamelijk als ze windjes moet laten. Nu kan ik extra water toevoegen aan de fles, maar er is me gezegd dat dit alleen mag als ze alle flessen leegdrinkt (kraamverzorgster en CB). Is er iets anders wat ik kan doen om haar beter en makkelijker te laten poepen? Haar buikje masseren werkte vanmiddag heel goed, punt is dat ze net begon toen ik de luier aan het verschonen was. Ik weet niet altijd wanneer ze bezig is met poepen omdat ze ook bij windjes perst dus op die manier helpen schiet niet op. Mijn laatste vraag is ook m.b.t het drinken. Drinken doet ze soms nogal onrustig, ze knoeit soms ook aardig wat. Met onrustig drinken bedoel ik dat ze rustig begint en ineens paniekerig drinkt alsof ze spontaan enorme honger krijgt. Af en toe gaat dit gepaard met verslikken en hoesten (ik denk door het plotseling gulzig drinken met een langzame speen). Teruggeven doet ze weinig en spugen helemaal niet, wel zwiept ze met haar hoofd heen en weer bij het boeren (ook weer soms). Als ze dan boert wordt ze meestal rustig en valt ze in slaap. Wat moet ik hiermee want het is voor mij vervelend maar voor haar lijkt het me helemaal erg aangezien ze mij vaak raakt of tegen mijn schouder bonkt. Op dit moment proberen we ook de voorkeurshouding af te leren d.m.v een opgerold dekentje naast haar hoofd (in een doek gewikkeld en ingestopt bij het matras!) maar dit gaat moeizaam. Overdag slaapt ze weinig en draait ze wel haar hoofdje van links naar rechts maar meer naar de voorkeurskant (natuurlijk), ze slaapt in de reiswieg bij ons op de slaapkamer en daar weet ze, ondanks een rolletje naast haar hoofd, haar hoofd toch naar links te draaien. Een grotere rol zal niet gaan, dan heeft ze te weinig ruimte over en in haar eigen bedje wil/kan ze nog niet. Iemand een tip om haar toch naar rechts te houden als ze slaapt? Een heleboel vragen en een lang verhaal maar ik hoop dat iemand hier me kan helpen. CB gaf aan dat ik het even aan moet kijken wat betreft het drinken (ze groeit goed dus dat is het probleek niet) en de ontlasting. Over de voorkeurshouding zeiden ze dat ik de folder moest volgen en dus eigenlijk altijd als ze slaapt (en in de nacht elk uur!) in de gaten houden dat ze goed ligt. Dat is toch geen doen? Even wat algemene gegevens: Bij geboorte 3170 gr en 49,5 cm Eerste CB bezoek 3980 gr en 52 cm Voeding is Nutrilon standaard 1 120+4 elke 3 a 4 uur (in de nacht 4,5/5 uur) Flessoort is Avent Natural met speen 1 Alvast bedankt, groetjes
Hoi! Wat betreft drinken; zolang ze nog helder is, plasluiers heeft en in ieder geval maar de helft drinkt van wat "moet" gaat het best goed. Ons mannetje liet ALTIJD 40-60ml staan van wat hij "moest" drinken en pas nu sinds ongeveer anderhalve week (hij is nu 5 maand) drinkt hij braaf zijn flessen leeg. Ach ja; ook altijd goed gegroeid dus het zal wel denk ik dan Slapen kan ik je niet zo veel tips over geven helaas... Misschien kan ze inderdaad niet slapen vanwege dr ontlasting? Wij doen wel 10ml water extra in elke fles (ook als hij ze niet leeg drinkt) en dat gaat hier prima. Ik heb met ons mannetje babymassage gedaan. Niet via het CB/ Icare want dat vond ik heel duur maar via een fysiotherapeute (werd betaald vanuit de zorgverzekering zelfs!). Erg leuk en gezellig maar ik leerde ook wat ik moest doen als ons mannetje last van zijn buik had.. Hier heeft ons mannetje ook moeite gehad met drinken; een beetje wat jij omschrijft maar dit was bij hem wel wat later volgens mij... Ik ben toen op een gegeven moment over gegaan op Natural speen nr 2 en dat doen we nu nog steeds. Hij knoeide minder en was ook veel minder "spastisch" aan het doen tijdens het drinken. Nu doet hij héél soms nog wat moeilijk maar niet meer zoals toen! Maar ja jouw kindje is nog wel jong voor speen nr2 misschien dus weet niet of je er wat aan hebt... Voorkeurshouding: kijkt ze ergens heen? Ons mannetje keek altijd naar de deur dus maakten we zijn bedje elke twee dagen andersom op zodat hij nog steeds naar de deur kon kijken maar zo wel de andere kant op keek Inmiddels heeft hij nog steeds een lichte voorkeur maar dit is alleen met slapen (is inderdaad niet te doen om dat 's nachts constant te controleren) en zijn hoofdje is niet gek afgeplat ofzo. Succes!!!
Dank je wel voor je reactie! Speen nr 2 lijkt me idd nog wat vroeg aangezien er ook momenten zijn dat ze netjes en rustig drinkt, dan zijn er geen problemen. Maar dat weet ik nooit van tevoren dus zou ik steeds van speen moeten wisselen, maar als ze onrustig drinkt en ik pak de verkeerde speen wil ze miss niet meer (met dezelfde speen verder drinken is al moeilijk). Ik ga denk ik net als jij ook gewoon extra water erbij doen, is dat geen probleem met de hoeveelheid poeder en dat ze dan niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt? De voorkeurshouding is echt een voorkeur voor links, omdraaien heeft geen zin want haar hoofd draait ze gewoon gezellig mee zolang ze op links kan/mag liggen!
Voor hetzelfde geld lost het extra water al meteen het onrustige drinken op omdat het beter doorloopt!! Nou ja wij geven het gewoon (soms moet je niet TE strak doen met de regeltjes). Weet je; je komt er achter of het werkt voor jullie uk door het te proberen. Ja toch? Ons mannetje ging er niet minder om drinken. Sterker nog; hij liet evenveel staan dus in verhouding dronk hij meer. En dan dus niet overdrijven hoor met het extra water maar op de 180 ml doe ik dus 190 (om je een idee te geven) en dan gewoon 6 schepjes. Jij hebt 120 + 4 dus misschien eerst proberen wat 125ml water doet? Beetje testen... Enne jah die voorkeurshouding is lastig... Ik heb wel vrienden die veel baat hebben gehad bij een osteopaat met hun kleintje ivm voorkeurshouding
Die 10 cc water extra kan niet zoveel kwaad. Je zegt dat ze 120/4 'moet' drinken, maar van wie moet dat? Nutricia en cb zijn er erg op gehamerd dat je zo snel mogelijk zo groot mogelijke flessen moet geven. Echter dit is heel onnatuurlijk voor een baby. De maag van een baby is maar erg klein. Het beste wat je als richtlijn kunt aanhouden is; 150cc voeding (= water + poeder) per kg lichaamsgewicht per 24 uur. Minimaal 120cc en maximaal 180cc. Max 1 liter voeding ofwel 30 schepjes per 24 uur. Dus bij 4 kg zeg je; 4 x 150 = 600cc per 24 uur (min 480 cc en max 720) dat deel je door de aantal flessen die je geeft. Ik verwacht dat je op zo'n 6 a 7 flessen zit. 6 flessen = 100 cc (dus 90/3) of bij 7 flessen 85 cc Dus als je 120/4 geeft (135x 6= 810) geef je zelfs veel ste veel! Ga terug naar 90/3, meer drinkt ze sowieso niet en is ook echt afgeraden. Gaat ze alle flessen opdrinken en sneller komen dan kun je ophogen. Voor de voorkeurshouding zou je naar fysio of osteopaat kunnen gaan. Deze kunnen je goed helpen hierbij en zorgen dat ze geen flinke afplatting krijgt. Een osteopaat kan kijken of ze bijv kiss heeft, dit betekend dat een nekwerfel vast zit. Dan kan je terugdraaien tot jij een ons weegt, maar die andere kant op doet pijn. Dus zullen ze altijd naar de voorkeurshouding draaien. Een fysio kan je oefeningen geven. Mbt het onrustige drinken; ik denk dat de fles te snel gaat voor haar. Dit betekend dat je of een andere speen erop moet zetten (kleiner, dus prematuur of stand 0?) of naar een andere fles (bij dr browns, deze is erg geschikt voor kindjes die te gulzig of onrustig drinken). Door te onrustig drinken krijgen ze te veel lucht mee, dit zorgt voor meer moeten boeren, maar kan ook krampen veroorzaken (de dr brownsfles gaat dit ook 'tegen'). Ik denk niet dat je naar een grotere speen moet, juist naar kleiner. Bij het geven van de fles moet je zorgen dat je kindje zo rechtop mogelijk zit en de fles zo horizontaal mogelijk, maar de speen moet wel vol melk staan.
Ik denk dat ze ondertussen wel alweer zwaarder is, meer richting de 5 kilo dus ze mag al wel meer hebben. Ook drinkt ze vaak wel meer dan 90cc dus het is niet dat ze het, ookal laat ze soms wat staan, niet wil drinken of genoegen neemt met 90cc. Als ze bv 85cc drinkt dan komt ze vaak na 2 uur weer vragen maar als ik dat aanhou zit ik sowieso op veel te veel! Het is niet dat ze niet op de andere kant kan liggen of haar hoofdje die kant niet op wil/kan draaien. Het doet ook geen zeer voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk, maar die indruk geeft ze me niet. Moet zeggen dat vanavond ze zonder rol heeft gelegen, zodat niet juist de andere kant af gaat platten, en ik betrapte haar erop dat ze toen wel zelf naar de andere kant draaide! Zou ze dan miss te weinig bewegingsruimte hebben o.i.d door die rol? Het onrustige drinken doet ze zeker niet altijd, ik denk 1 a 2 keer per dag. Het scheelt, heb ik het idee, ook of ze goed geslapen heeft of niet. Als ze een hazeslaapjedag heeft drinkt ze onrustiger als op een andere dag. Ook heeft ze dan meer buikkrampjes. Zou dat het probleem dan zijn? Op hazeslaapjesdagen drinkt ze vaak ook minder als anders, ik denk doordat ze moe is en liever zou slapen? Rechtop houden met drinken doen we al, en haar reiswiegje staat bij haar hoofd wat omhoog (weet niet of het nodig is en wat doet maar goed).
Rond deze leeftijd zijn de krampjes wel vaak op hun hoogtepunt, dus zou goed kunnen dat ze hier last van heeft. Het is al eerder gezegd, maar een bezoekje aan de osteopaat zou kunnen helpen. Je noemt veel dingen waar een osteopaat iets aan zou kunnen doen: onrust,krampen, voorkeurshouding.. Een consult kost rond de 80 euro en veel zorgverzekeraars vergoeden 30 euro per consult. Wellicht het proberen waard? Hier heeft het wel geholpen. Mijn dochter is ook een slechte slaapster overdag. Hier heeft inbakeren erg goed geholpen (en nog steeds). Het ziet er misschien zielig uit en het is in het begin misschien ook even doorzetten, maar uiteindelijk brengt het een hoop rust tijdens het slapen. De hoeveelheden die ze drinkt zijn volgens het boekje misschien te weinig, maar belangrijkste is dat ze goed groeit, en dat doet ze! Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken als ik jou was. Wat betreft het stoten tegen de schouder tijdens het boeren: mijn dochter is (ook) een slechte 'boerster'. Wat bij haar heel vaak helpt is haar op me schoot te zetten, een beetje voorover te laten hellen en rondjes met haar te draaien. Klinkt heel gek dit, maar je pakt haar dus vast (één hand op haar borst, die andere in haar nek) en draait haar bovenlichaam in een cirkel. Dit helpt bij mijn dochter vaak om het boertje los te krijgen (En ze stoot niet tegen mijn schouder of sleutelbeen )
Je omschrijft onze zoon. Wat betreft het drinken.....op dit moment puzzelen we zelf heel erg. Op dit moment zit hij op 150+5 en dit dronk hij de afgelopen dagen dan ook op. Maar sinds gisteravond krijg ik er met moeite 90 tot 110 in. En met moeite bedoel ik: hij duwt de speen weg, kauwt erop, spuwt de melk eruit als het in zijn mond komt, als ie dan drinkt is het met tussenpozen. We zijn al van de difrax naar de avent overgegaan, dat ging even goed maar nu weer hetzelfde als met de difrax. Grotere speen werkt ook niet want a:hij is net 5 weken en b:hij verslikt zich dan te vaak. En bij de weging van vorige week woog hij 3390, de keer daarvoor (twee weken eerder) woog hij 3320. Hij komt dus niet genoeg bij. Ik heb net het cb gebeld want ik weet het ook niet meer Wat betreft het slapen, ik heb zijn bedje aan het hoofdeinde iets verhoogd omdat hij begon te huilen zodra je hem neerlegde en nu slaapt ie prima door. Overdag is ie soms ook wel een hele poos wakker maar dan amuseert ie zich wel in de box en huilt dus niet. Misschien kun je het ook eens proberen om haar bedje aan een kant te verhogen? En wat betreft die 10cc extra, wij doen dat ook als ie moeite heeft met ontlasten en dat gaat prima ondanks dat ie niet alles opdrinkt.
Wat vervelend dat je zoontje zo'n moeite heeft met drinken. Onze dochter doet dat ook zo af en toe, bij haar is het dan dat ze of geen honger heeft, moe is en wil slapen of ze is misselijk. Ik geef haar dan gewoon een speentje en wacht tot ze aangeeft echt honger te hebben. Het bedje staat al omhoog, dit heb ik gedaan omdat ik vermoedde dat ze weleens misselijk was en dan niet lekker lag zo plat. Dit heeft wel geholpen in de zin dat ze minder ligt te slikken en pruttelen. Ik heb niet het idee dat inbakeren zal helpen want het is voornamelijk prikkels die haar wakker houden en die neem je niet weg met inbakeren. Wel heb ik gisteren en vandaag haar reiswiegje in de box staan waar ik haar in leg als ze moe is, op deze manier heeft ze een groot deel van de middag lekker geslapen. Helemaal gestopt met huilen is ze niet, maar vanochtend bv was het vanwege windjes die dwars zaten dus niet vanwege het niet in slaap kunnen komen. Ik heb zelfs even kunnen stofzuigen en tv kijken op mijn gemakje! Ook het drinken gaat beter, ze drinkt meer nu ik er per fles 5cc extra water bij doe. Daarbij heb ik opgemerkt dat ze veel minder aan het persen is en makkelijker windjes laat! Dus dat is al een hele vooruitgang. Poepen heeft ze helaas niet gedaan nog maar hoorde haar daarstraks wel druk bezig zijn (ook zonder te huilen). Ik heb dat trucje van op schoot rechtop boeren geprobeerd en dit ging een stuk beter. Ik leg haar nog wel tegen mijn schouder maar pas nadat ze even rustig rechtop gezeten heeft. Lijkt erop dat ze het zo prettiger vind, en ook minder moeite heeft ermee. Ze valt soms weer lekker in slaap net als eerst. Al met al gaat het dus al wat beter!
Vanmiddag maar het cb gebeld. Hij heeft op de hele dag maar een fles ruim voldoende gedronken (hij liet ongeveer 10cc over) De rest van de fllessen kwam ie amper aan de helft. Op hun aanraden een Dr. brown's fles gehaald en we moeten hem op verzoek voeden en kijken hoeveel hij drinkt, drinkt hij te weinig dan na twee uur weer een fles aanbieden. Als ie dus van de 150+5 maar 70 opdrinkt moeten we hem twee uur later een fles van 90+3 aanbieden zodat hij geen stille hongerlijder wordt. Hij mag niet meer naar onder duiken qua gewicht dus dan nu maar zo en morgen naar de huisarts en hopen dat we er achter komen wat er is.
Hoe gaat het nu Pluisje88? Hier inmiddels erachter dat ie reflux heeft Eerst even proberen met de comfort voeding en anders aan de medicatie.