Hoi ik ben even benieuwd, mijn zoontje eet half a la Rapley en half prakje...tenminste eigenlijk een heel prakje en de groente of fruit ook in zn handje.. Nou eet meneer hier best "goed" vind ik...fruithapje maak ik van 2 a 3 fruitsoorten, vandaag bijv 1 peer, 1/3 banaan en een gele pruim... Dit gaat helemaal op.. groentehapje heel grof geprakt vandaag, 1 grote aardappel en 2 bospenen, helemaal op... Maar die potjes heh, ik lees dan dat kindjes een heel potje eten...hoeveel staat daar aan vers eten eigenlijk gelijk aan...? Is er ook een max? zoals vandaag denk ik bijv, nou morgen kan er wel een stukje andere groente extra doorheen...het ging er zo goed in...of is dat eigenlijk teveel!??? Dus...als jullie een vers prakje geven, hoeveel maak je dan of hoeveel eet je kindje?
Mijn zoon was ook zo'n goeie eter en at met 7 maanden drie volwaardige maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten). Hij at ongeveer 200 - 250 gram vers en 2-3 stuks fruit op een dag. Vanaf 6 maanden mag vaste voeding een fles gaan vervangen. Men ziet graag dat je in ieder geval nog 500 ml opvolgmelk geeft maar dat is een richtlijn. Een max? Nee, ik denk het niet, je hebt kleine en grote eters. Geniet lekker van je kindje die duidelijk geniet van nieuwe smaken en texturen. Wissel lekker af. Potjes en vers zijn niet zo goed te vergelijken. In potjes zit relatief veel water en ze zijn vaak makkelijk te eten door de textuur en potje van 6-12 maanden is 200 gram. Eet je kindje vers iets minder of ongeveer hetzelfde prima. Maar wat ik al zei, je hebt ook grotere en kleinere eters. Mijn dochter kreeg met 7 maanden echt geen 200 gram (vers of potje) weg. 100 - 120 gram was wel het max. Nu met 11 maanden gaat dat helemaal prima maar zij moest echt wennen EN ze is niet zo'n grote eter.
bedankt Cygnet, ja precies ik snap het...ik denk dat hij dan een grote eter is, zat ook al gauw sinds de bijvoeidng op 3 melkvoedingen.. Ik zou alleen niet weten hoe zwaar het weegt... En ik neem aan dat extra groente of fruit nooit kwaad kan, mss minder aardappel, rijst of pasta en dan groente extra..zoiets kan k ook doen..
wat goed Fafje, wat eet hij al veel en goed!! en wat leuk dat je al die dingen mengt, doe je dat met een reden? o en off topic, menstrueer je alweer?
hoi fafje hier is het heel wisselend, de ene keer eet hij sochtends een enorme fruithap (2 peren ofzo) en de andere keer heeft hij na een paar hapjes al genoeg. Hij heeft ook echt voorkeur, hij wil het liefst iedere dag peer .. maar ja dat krijgt hij natuurlijk niet altijd.. smiddags eet hij een hele boterham inclusief korst met roomboter en soms een beetje beleg. De boterham gaat er eigenlijk altijd goed in, hij is dol op brood. Savonds is het weer heel wisselend hoeveel hij eet, smeuige dingen die gepureerd zijn met een aardappeltje doen het altijd goed, of pompoen of spinazie.. dan kan ie zo'n bewaarbakje van Nuby op wat tot de rand toe gevuld zit Maar hij vindt tomaat bijvoorbeeld niet echt geweldig, dus dan hoeft hij weer niet zoveel als ik dat weer eens probeer. Ik ben ook niet zo van het wegen, geen idee hoe zwaar dat dan is wat hij eet. Ik neem het me steeds voor om het eens te gaan wegen, maar ik vergeet het steeds. En hij eet ook half via Rapley, dus dan moet je allen afgekloven stukjes naderhand gaan wegen om erachter te komen hoeveel hij op heeft
Hier is het echt iedere keer anders. Hier krijgt hij alles a la rapley, en hij zit nu op 1 stuk fruit per dag, een broodje, en groente. Ik weeg het niet, maar ik gok zo rond de 150 gram. Maargoed, hij krijgt niet alles binnen wat we hem voorzetten :-D Hier daarnaast nog onbeperkt bv, (een voeding of 6/7 per dag)
ja ik wilde dus ook alles rapley doen, maar aangezien het een hongerlapje is...en ik dus ook fv geef erbij...had ik zoiets van, liever dan meer eten dna een fles extra...als ie het toch zo graag lust allemaal, danr help ik em daarbij...buiten dat vind hij het niet erg gevoerd te worden, dus dat scheelt ook wel... ik ga ook niet wegen, maar ik heb ook Nuby bakjes en die zijn bijna vol... Zn pap gaat helemaal op ..dat is 180+6 +5 scheppen pap dan dus fruit 2 a 3 stuks En zn flesje smiddags is altijd 150+5...maar vaak laat ie daar dan 50cc van staan, maar eet vervolgens wel heel goed zn groente...dus dna heb ik liever dat! En de rest haalt ie in bij de borstvoeding bij mij, voor dat ie gaat slapen.. als het helemaal op gaat, bieden jullie dna nog wat aan tot ie echt aangeeft vol te zitten!? Ik bedoel ik "schat" het maar in, wat ie op kan...maar t gaat altijd op haha
Op deze leeftijd zou ik hem niet op een max van groente zetten, laat hem lekker eten wat ie wil. Fruit zou ik het bij max 3stuks houden.
suikers en zuren. Plus er moet genoeg 'trek' over blijven om nog voldoende andere dingen te eten. Fruit is gezond maar niet als er alleen maar fruit gegeten wordt.
hier ook een vreetzakje toen hoor. Zeker 200 gram en 2 of 3 stuks fruit. Is niet meer overgegaan, haha.
ja nee precies, mar ik geef die 2 a 3 stuks gemengd uit een bakje, en een stuk in zn handje, verder op de dag niet meer...alleen rijstewafeltje of broodkorst en later natuurlijk groente
lastig hoor, dat onbeperkt groenten eten. Vroeger konden we met zn 2-en 1 broccoli eten, 1 courgette of 1 aubergine... maar nu er nog een kleintje mee eet is het ineens allemaal krap aan. En als de broccoli op is maar meneertje lust nog meer, ga ik toch echt niet nog wat klaarmaken.. soms krijgt ie dan nog een stukje van mijn bord waar ik eerst de saus af lik bijvoorbeeld. En soms geven we hem wat kwark als toetje, dan heeft ie ook geen honger meer.
Hier eet meneer: 180 cc+6 en daar maak ik pap van ca 175-200 gram fruit 2 boterhammen ca 175-200 gram avondeten 180 +6 melk en `s middags nog een koekje, Hij is dol op eten, maar niet meer op zijn flessen.
cowgirl, haha hier precies hetzelfde! maar aangezien het hier nu heel goed gaat met groente, rkijgt ie 2 soorten...zo hebben wij ook genoeg.. vandaag bijv broccoli en courgette met een aardappelje voor hem.. en wij wokken het dan...alleen wij hebben geen aard gegeten.. het is idd net niet genoeg...maar soms trek ik er gewoon voor ons een blikje mais of rode kool bij open hoor...als 2e groente...tja! hihi helaas door mijn allergieen, wordt mij van verschillende kanten geadviseerd nog geen andere melkproducten te geven..
En brood fafje, geef je dat al? Je hoeft niet te begrenzen hoor (3 stuks fruit is wel de max), ik zou er heerlijk van genieten!
ja vandaag eigenlijk voor het eerst heel stuk gegeven, eerst telkens broodkorst alleen.. Maar dat ging verrassend goed...korst propt ie echt snel in zn mond, als ie ongeduldig is en raakt dan op den duur geirriteerd dat ie het niet snel genoeg weg krijgt.. Maar van het zachte binnenste nam hij kleine hapjes en ging echt kauwen...en toen ineens heel veel..zag ik in zn gehemelte hele prop...en ineens was het slik...en weg...dus morgen weer proberen! Zn middagflesje drinkt ie laatste tijd ook maar 100/120 ml(bied 150 aan)....ook nei echt veel...