Hallo dames, Mijn zoontje is eind maart 6 maanden.. Het schema wat we nu aanhouden is als volgt: 07.00 fles 210+7 10.00 fruithapje (1/2 potje) 12.00 fles 180+6 15.30 fles 180+6 18.00 groentehapje (1/2 potje) 19.30 fles 210+7 + rijstebloem (papfles) Nu heb ik gelezen dat je vanaf 6 maanden ook zuivel mag toevoegen.. Hierbij het schema hoe ik het zou willen gaan proberen vanaf 6 maanden. Graag jullie gedachten / ideeën .. 07.00 fles 180+6 + ontbijtgranen (papfles) 10.00 fruithapje (heel potje) 12.00 fles 180+6 Ergens tussendoor water/thee/diksap oid (om te wennen) 15.30 fles 180+6 18.00 groentehapje (heel potje) en beetje yoghurt oid 19.30 fles 180+6 + rijstebloem (papfles) Zou dit goed zijn zo?
Heyhey, Extra vocht is met 4 flessen eigenlijk nog niet nodig. Maar net wat je zegt, het is om te wennen. Ik zou alleen nu nog geen diksap geven. En waarom, ze kunnen nog lang genoeg wennen aan zoetigheid (en ja, onze zoon kreeg ook diksap met 6 maanden, maar toen wisten wij niet beter). Alleen dit is mijn gevoel hoe ik er op dit moment tegenover sta. Extra vocht is echt pas nodig als ze over gaan naar de 3 flessen. Maar ik geef je wel gelijk hoor, dat van dat wennen aan water en thee. Dat gaan wij dus ook doen met 6 maanden! Nog beter gezegd. Ze krijgt soms nu al 30cc water of thee na haar groente of fruit, maar dit is ivm haar ontlasting. Soms drinkt ze het, soms niet. Prima! Wat ik zal doen is het vocht aan te bieden na de groente en/of fruit. Dan zit het niet te kort op de volgende fles, wat er voor kan zorgen dat ze minder van hun melk gaan drinken. Yoghurt weet ik niet meer of je daar nu al mee kan/mag beginnen. Dus daar kan ik je niet bij helpen. Met 6 maanden gaven wij onze zoon rond lunchtijd een korstje brood en een fles. Wij gaven onze zoon alleen geen pap in de ochtend. Ook geen papfles. Met een maand of 8 begon hij echt met ontbijten met granen. Al is een papfles wel weer minder vullend (volgens mij) dan een bordje pap. Verder lees ik even met je mee qua schema
Ik zou rustig aan beginnen met vers fruit en verse groenten. Hij is al bijna zes maanden en dan is het een goed moment te starten met vers, om verschillende smaken en structuren goed te leren kennen. Nu zit je nog niet aan potjes vast, en hoe sneller je overgaat op vers hoe sneller hij straks met de pot mee-eet. Ook al heeft hij misschien nog geen tandjes, hij kan wel al goed kauwen en dingen afhappen. Buiten het vers ziet het schema er goed uit. Ik zou wel altijd beginnen met water en nog geen thee of diksap geven. Beetje yoghurt mag ook.
Dit is mijn dochter haar schema; wakker = fles 180/6 met wat speltpap slapen fles 180/6 fruithap slapen fles 180/6 slapen warme hap (zonder vlees nog wel) en wat water uit de difrax oefen beker. fles 180/6 nacht.. de fles tijden zijn nogal verschillend, er zit ongeveer 3 uur tussen, soms ook 2.5 of 2 uur. Ligt er aan wanneer ze wakker is en wanneer ze honger heeft. Zuivel geef ik haar nog niet. Vind het allemaal zoveel ook, het komt wel, fruit vind ik belangrijk en groente ook. Ze heeft er ook echt genoeg aan. Melk blijft het belangrijkste, vind die 4 flessen ook echt belangrijk dus.
Vergeten er bij te vermelden dat hij soms al een klein stukje peer / appel / mandarijn krijgt.. gewoon in het vuistje.. Hier zit hij dan heerlijk mee te knoeien.. Stukjes afhappen lukt ook al aardig dus hier zijn we al wel een beetje mee aan het beginnen qua fruit dan, groente nog niet geprobeerd.. Dat yoghurt.. dat zou ik dan als een soort 'toetje' na zijn groentehapje willen geven.. maar hoeveel geef je dan nog? een eetlepel of 3? En we hebben nu ook een anti lekbeker van nuby.. hier zal ik maar het water etc in gaan aanbieden? .. En waarom adviseren jullie allemaal te starten met water? En niet met bv een heel klein beetje diksap ofzo? (Just a question, aangezien op de verpakking staat dat het zelfs al vanaf 4 mnd kan..)
Thee zou ik niet doen ivm caffeine, rooibos of vruchtenthee zou evt wel kunnen. Maar nodig is t niet. Zoetigheid, zoals diksap, went heel snel! Ik vind het ook belangrijk dat ze echt goed drinkt voordat ze iets anders dan water krijgt, ivm eventueel verslikken. Ze went nu goed aan de nuby beker, maar tot voor kort liet ze t water vaak weer uit haar mond lopen. Een open beker gebruiken we ook soms, maar daar heeft ze toch nog wel moeite mee.
Omdat het makkelijker is je kind te laten wennen aan diksap dan aan water... Hier dronk en drinkt ze altijd nog veel water en 1 a 2x per dag een beker erg verdund diksap! En waarom diksap geven als je ze dus ook aan water kan laten wennen? Als er vanaf 4 mnd op staat, wil niet zeggen dat het allemaal 'goed' en 'verstandig' is om te geven... Die 4 mnd is gewoon commercie van de fabrikant. Als de wet het zou zeggen dat je producten vanaf 3 mnd mag geven stond dat er op! Mensen zijn er namelijk erg gevoelig voor (reclame). Sluit me verder ook aan bij Nescio... en dat wil niet zeggen dat je geen potjes meer mag/kan geven, maar er zijn genoeg mensen die hun kinderen ineens met 1 jaar met de pot mee willen laten eten en dan verbaasd zijn dat ze dat niet willen/doen! Je kunt ze goed combineren, vers en potjes... Edit: lees nu dat je al vers fruit geeft om af te laten happen! Super...
Oh ja, gewoon ivm de gewenning water geven ipv diksap.. ja klinkt logisch.. maar er zijn geen suikers aan toegevoegd toch? tenminste.. staat op de verpakking .. vers fruit krijgt hij idd af en toe al.. binnenkort ook maar eens een boontje ofzo proberen als wij gaan eten Dat kan dan ook gewoon toch?
Ja hoor, je kunt hem gewoon een boontje geven, of een worteltje/stukje broccoli/stukje bloemkool oid. (of af laten happen) Er zitten weldegelijk suikers in diksap, al zijn het geen toegevoegde suikers maar alleen die uit het fruit zelf. Vond dit op internet: Diksap Diksap is een ingedikt (geconcentreerd) vruchtensap, zonder enige toevoeging van geur, kleur en smaakstoffen. Uit het sap van het fruit wordt water verwijderd, zodat een ingedikt sap van het fruit overblijft. Voor het maken van 1 kilo diksap is ongeveer 8-10 kilo fruit nodig. Het sap bevat dezelfde suikersamenstelling als het fruit (met een hoog gehalte fructose) waarvan het is gemaakt en is daardoor relatief rijk aan mineralen, met name kalium. Aan diksap wordt meestal geen suiker toegevoegd. Appeldiksap wordt gebruikt als drankje, als siroop door de bijvoorbeeld yoghurt of als vervanger voor suiker. Het heeft een zoete smaak en smaakt naar appelsap. De consumptie van vruchtensappen met een hoog percentage fructose in verhouding tot glucose (zoals appel- en perendiksap) leidt bij baby's en kinderen tot vijf jaar regelmatig tot fructosemalabsorptie. De cellen (enterocyten) bij kleine kinderen die de dunne darm van binnen bekleden, zijn minder in staat zijn fructose op te nemen dan glucose. Fructosemalabsorptie kan leiden tot rusteloosheid, darmkrampjes, winderigheid en buikpijn, evenals tot (osmotische) diarree.
ik haak even is als het mag mijn zoontje is morgen 6 maanden en mijn schema is nu sinds pas; (tijden kunnen wisselen ivm slaapjes enz) 7 uur 180/6 (wil aankomt weekend pap fles proberen) 10 uur vers fijngemaakt fruit (1 stuk) 11.30 uur boterham en 180/6 (boterham om te proberen eet de ene keer meer als de andere keer) 15.30 uur 180/6 17.30 uur verse groente met aardappel 19.00 uur 180/6 hij krijgt opvolg melk nutrimagen 2 hij was eerst altijd wat hongeriger dus gaven we af en toe water en dat vind hij dus lekker! wanneer kun je ongeveer naar 3 flessen? klopt het dat de fles van 15.30 dan weg gaat en vervangen word door wat drinken en tussendoortje? en geven jullie het water dat in de fles of juist niet?
Wat ik soms hoor is dat er vanaf 6 maanden al 3 flessen wordt gegeven. Ik vind dat wel een grote overgang ineens.. dus ik wil dat met 7 maanden gaan doen,.. en dan de fles van 12.00 afbouwen (180+6 --> 150+5 --> 120+4 etc) en steeds meer brood geven Water geef ik in een anti lekbeker. Zodat hij 'leert' dat in de fles melk zit, en in de beker al het andere..
Hier ook pas bij 7,5-8mnd naar 3 flessen gegaan... (wel tussendoor nog overgestapt van BV naar FV. Met bijvoeding ook pas begonnen vanaf 6 maand, dus voordat er uberhaupt wat in ging waren we even verder!
ik denk dat ik idd ook vanaf 7 maanden de fles ga afbouwen.. is al zoveel verandering nu met bijvoeding enz.. ik ga morgen eens op pad voor een anti lekbeker kijken wat hij ermee doet iemand tips welke fijn is?
Ik heb de anti lekbeker van Etos.. heb er nog niet zoveel ervaring mee.. Hij moet er vooral aan wennen dat het een ander 'tuutje' is waar hij aan moet zuigen.. maar dat is bij allemaal volgens mij..
Wij hebben de antilekbeker van LIEF: Drupt aan alle kanten... en de antilekbeker van NUBY en die is echt heel fijn. Heeft wel een tuitspeen, maar wel zacht.