Dag allemaal. Mijn zoontje is 9 maanden oud en heeft nog geen nacht echt doorgeslapen Hij komt standaard voor een fles tussen 02:00 en 04;00 uur. Opzich vind ik dat niet zo een probleem. Hij heeft echt honger, afbouwen en verdunnen geprobeerd maar dan was hij gewoon vroeger wakker weer met honger. Een heel enkele keer, is t alleen die fles. Maar de laatste tijd is hij zo vaak wakker tussendoor dat ik er een beetje MOEdeloos van word. Hij gaat om 19:00 uur naar bed met een fles. Slaapt vaak al tijdens de fles of valt makkelijk in slaap. Standaard is hij na een uur ongeveer in paniek wakker, of hij nou wakker of niet wakker was bij wegleggen, ik troost hem en leg hem terug in bed. Echt wakker lijkt hij niet, hij lijkt te dromen. Dit gaat tot de volgende ochtend 07:00 uur zo door. Wakker, onrustig, woelen, huilen. Soms kletsen en spelen en daarna huilen omdat hij eruit wil/aandacht wil. Zetpil, een extra zware fles, eerder al een fles sachts. Fles met naar bed gaan overslaan en om 22:00 uur geven als wij naar bed gaan, warmer aankleden, muziekje, lampje, even laten huilen, niks helpt. Bij ons in bed wil hij absoluut niet slapen, anders was dat geen probleem voor ons. Op onze kamer ook niet in een bedje, hij wordt dan NOG vaker wakker Iemand een tip wat ik nog proberen kan?? Ik vind het voor hem heel sneu en ben onderhand zelf doodmoe ervan. Overdag slaapt hij ook heel wisselend dus echt bijslapen lukt vaak niet.
Pittig, voor hem maar ook voor jullie! Mijn zoontje was volgens mij rond 9 mnd ook erg onrustig snachts, het is een fase van verlatingsangst/hechting. Eet hij voldoende overdag? Hebben jullie zijn oortjes al eens na laten kijken en zijn amandelen? Soms slapen kinderen daardoor slecht.
Hallo! Ja, ik stop m al vol overdag haha. Hij s flink, 12 kg denk inmiddels en maat 86, eten is niet echt een probleem. Oortjes pas nog bekeken door de HA, Verlatingsangst heeft hij indd wel. Maar bij ons in bed wil hij niet. Als ik naast zn bed zit maakt ook geen verschil, alleen op schoot wordt hij rustig en kan hij weer slapen. Dat wil ik ook niet veranderen, k vind t goed om die troost te geven. Maar doorslapen zou nog net iets beter zijn :-D
Heel strak instoppen misschien, dekentje dwars zodat het niet los komt? Voor het geborgen/ingebakerde gevoel. Dat kan wel meer rust geven zodat hij dieper en rustiger slaapt.
Herkenbaar... Dat getob wat er toch kan zijn wordt ik zo sch**tziek van Mijn zoon heeft afgelopen weken paar keer bij mn ouders geslapen. Konden wij beetje bijtanken. En daar ging het pvd veel beter! Beetje mopperen of tussendoor door en de laatste keer gewoon van 19.30-4.30 geslapen. Dit weekend leek het beter te gaan, ik hoop zo dat het een fase was... Anyway, is m laten logeren een optie?
Had exact hetzelfde 7 maanden lang. Bij mij heeft het gewerkt niet meer de fles direct voor het slapengaan te geven, waardoor ze slapend of half slapend in bed ging. Nu eerst fles dan badje dan naar bed. Ze slaapt nu van 19:30 tot half 6 ong. Wordt af en toe nog wakker maar veel minder
Hier helaas al ruim 2 maand aan de gang. Ging even goed maar het is weer drama. Enige verschil is dat ze geen honger heeft. Ik ben inmiddels bang te slapen omdat ikweet dat de nacht drama zal zijn.
Herkenbaar. Hier werd het getriggerd doordat ik in ene ging werken en hij naar het kdv. Grote verandering voor beiden. Super vaak wakker en nu nog steeds onrustig (is pas 4 wkn geleden eigenlijk). Ik laat hem eventjes huilen en ga er dan heen. Laten huilen deed ik eerst niet en het helpt hier wel. Daarna laat ik hem in min armen verder huilen. Want dat gaat nog wel even door . Sorry je was op zoek naar tips. Geen idee, wrsch hoort het ook bij deze periode? Hier ook wat eenkennigheid. Zal toch wel daarmee te maken hebben? Tandjes ook missch? Herken het ook dat je zegt dat je op ziet tegen de nacht . En dat je niet kan bijslapen . Pffff Wat hier een beetje helpt is niet op elke kik reageren, hem even laten huilen en ook laten uitrazen in mij armen. Een soort onrust, ik weet het ook niet, het moet eruit blijkbaar? Is er een manier om hem te helpen alles te "ontladen"?
Daag allemaal,. Wat een herkenning, toch best fijn. Instoppen durf ik niet aangezien hij zn hele bed door woelt snachts. Hij slaapt nu in een winterslaapzak. Ontladen, k zou niet weten hoe verder. Hij gaat lekker moe naar bed, slaapt makkelijk in, t slapen zelf is alleen heel onrustig. Fles later geven ook geprobeerd, maakt geen verschil... Tandjes zitten al een tijd te rommelen, maar eigenlijk heb ik niet het idee dat hij daar zo onrustig van is. Kan natuurlijk, maar lijkt niet het probleem. Zucht, zo lief maar zo vermoeiend he!
Je geeft aan dat hij zijn hele bed door woelt, misschien is strak instoppen dan nog niet zo'n slecht idee.. Een kindje van 9 maanden kan niet zo snel onder een deken verdwijnen volgens mij. Gebruik in ieder geval een katoenen gebreide deken ofzo, die ademt goed. Mocht hij er dan onder komen dan is er nog niets aan de hand. Ik herken het ook wel van mijn dochter toen zij ongeveer 1 jaar was. Zij hoefde geen voeding, maar was ook iedere nacht wakker. Ik denk dat dit ook wel een paar maanden geduurd heeft. En de ene keer hielp laten huilen en de andere keer juist troosten. Er was bij ons niet echt een vast recept helaas.. Maar, het goede nieuws: het ging ook weer over!
Herkenbaar! Begrijp ik goed dat hij onrustig is, maar desondanks nadat jullie in bed liggen maar één keer wakker wordt voor een voeding? Of is hij de hele nacht onrustig en wordt hij vaak wakker en geven jullie uit jezelf maar één keer een voeding? In de eerste situatie zou ik proberen te accepteren dat het nu zo gaat. In de tweede situatie zou ik nog eens naar de huisarts gaan, omdat het dan lijkt alsof hij ergens last van heeft. Je zal de gebruikelijke tips al wel hanteren: rust, reinheid, regelmaat, (slaap)rituelen ondanks dat hij makkelijk in slaap valt, niet te veel prikkels, etc. Meer dan dat kan je eigenlijk niet doen. Er zijn genoeg trucjes, maar als je een kindje hebt dat hardnekkig niet doorslaapt gaat een nachtlampje of een extra volle fles niets uithalen. Althans daar ben ik van overtuigd. Ik heb een tijdje geleden alles uit de kast gehaald: een slaapconsulente, een topic hier en het cb. Uiteindelijk komt het er op neer dat er 1001 manieren zijn die voor het kind van iemand anders werken, maar niet voor die van jou. Jullie kind is het product van jou en je partner en zijn jullie mensen die stressvolle of indrukwekkende zaken makkelijk van jullie af laten glijden? Hebben jullie veel of weinig slaap nodig? Hebben jullie een pittig of meegaand karakter? Je kind is misschien wel net als jullie. Dat was voor mij een eye opener. Ik heb weinig slaap nodig, moet altijd flink wennen aan verandering, kan gevoelig zijn voor bepaalde dingen en ik heb nota bene als baby zelf 2 jaar niet doorgeslapen. Wat verwacht ik dan van mijn kind?
Hij is vaak wakker, onrustig, heeft troost nodig en slaapt weer een tijdje. 1 x krijgt hij nog een.voeding, duidelijk te merken voor ons dat hij dan trek heeft en slaapt dan ook niet zonder fles. Die voeding, geen probleem, dat hoort erbij. Die andere 6 keer wakker...die kan ik wel missen Verder is hij supervrolijk en actief, overdag merk ik niets aan hem buiten de gewone babydingen om. Een heel normaal, supervrolijk kereltje. Alleen slaapt hij zo onrustig. Overdag gaat t vaak wel, meestal 2 x 1/1,5 uur en dam hoor ik hem niet, wordt vrolijk wakker. Maar snachts is hij erg onrustig en vaak verdrietig.
Wat ontzettend vermoeiend dat hij zo vaak wakker wordt! Volgens het cb en de slaapconsulent werkt de 5-minutenregel voor alle kinderen die niets mankeren. Je wacht eigenlijk gewoon tot je kind 5 minuten heeft gehuild of je gaat eerder zodra je merkt dat het huilen overgaat in paniek. Ik vind het niet geschikt als standaard methode voor 's nachts wakker worden, maar we hebben het wel geprobeerd als methode voor probleemoplossing. De wakkere momenten zouden dan minder moeten worden omdat je kind zelf weer in slaap leert te vallen. Bij ons werkte het alleen niet, omdat ons zoontje nooit 5 minuten achter elkaar huilt, maar wel in totaal het rustig 4 uur vol kan houden met 3 minuten huilen, 1 minuut stil etc. Misschien werkt het bij jullie wel omdat jullie nu in zo'n situatie zitten dat het misschien wel ligt aan doorslapen? Hoe is jullie slaapritueel 's avonds?
Dank voor je reactie. Laten huilen doen we wel als hij moeilijk in slaap valt, of inderdaad een beetje " jammerend" wakker wordt. Vaak valt hij met in slaap vallen binnen 5 min in slaap, eerst was dat ook drama, maar dat gaat nu prima. Als hij wakker wordt hangt het af van de manier waarop: In paniek pak ik hem gelijk en troost hem. Als hij jammert, laat ik hem even gaan. Soms valt hij in slaap, vaak zet het door of wordt hij 5 keer achter elkaar zo wakker. het avondritueel is: 18:00 uur eten Daarna in bad, pyjama aan, naar boven, slaapzak aan, muziekje aan, flesje, meestal slaapt hij dan al, of we kijken nog een boekje. Eerst gaf ik geen fles, dan keken we dus een boekje, kusje en naar bed. Dan sliep hij ook wel hoor na 5 minuten protest, maar dan was hij wel snel wakker en onrustig. Toevallig toen mijn moeder hier oppaste gaf ze een fles met naar bed gaan en sliep hij tot 04:00 uur! Vreugde, Helaas 1 malig. Mijn moeder is een uiterst vermoeiend persoon, blijkbaar ook voor mijn zoontje Wel slaapt hij het eerste stuk rustiger met een fles op, ik zou hem dan om 22:00 uur weer een fles kunnen geven in de hoop dat hij dan doorslaapt... nu laat ik hem gaan en dan komt hij de afgelopen 2 nachten weer vroeg. Zucht, de wonderlijke wereld van babys!
Ja dan doe je het toch gewoon goed zou je zeggen! Niets te verbeteren. Meer melk voordat jullie gaan slapen kan je proberen. Al scheelt het maar een paar uurtjes dan ben je er al mee geholpen.