Hallo, eerder had ik ook al een onderwerp geopend omdat ons zoontje niet goed in slaap kon vallen. Toen hebben we tips hier van het forum toegepast die we kregen en leek het even beter te gaan. Maar nu is het echt helemaal ontregeld met zijn slapen overdag sinds 3 dagen. 's Nachts slaapt hij gelukkig nog wel, ook na zijn nachtvoeding! Als hij voeding krijgt en daarna nog even op schoot zit is hij een vrolijk mannetje die allemaal geluidjes maakt en dan lijkt het niet te zijn dat hij pijn of ongemak heeft. Het probleem is nu dat hij helemaal niet meer slaapt. Hij kan nu vrij snel in slaap vallen, vanmorgen in 15 minuten wat snel is voor hem. Maar na 25 minuten wordt hij gillend wakker en is niet meer in slaap te krijgen. Hij kan rustig stil liggen in zijn bedje, maar ook zonder zichtbare aanleiding beginnen te gillen. Ook zijn speen die eerst wel troost bood, lijkt nu soms niet te werken, hij kan ook gillen met de speen in zijn mond. De rest van de dag heeft hij nog een keer een kwartier geslapen maar verder niet meer tot nu net 18:00u. Ook in de draagdoek wilde hij vandaag niet in slaap vallen, maar daarin was hij wel stil en tevreden. En op de arm wilde hij ook niet slapen, maar toen was hij ook al erg overstuur. Troosten lukte wel op de arm, maar slapen dus niet. Er is een verdenking op dit moment van verborgen reflux en daar gaat dinsdag een kinderarts naar kijken. Vandaag kwam er iemand van het CB en die adviseerde de "cry-it-out" methode voor ons 10 weken oude zoontje en dat hij moet leren zelf in zijn eigen bed te slapen zonder hulp en zonder te gaan kijken, hoe lang hij ook zou huilen. Na 2 dagen moest dat dan beter worden. Hier kunnen we echt niet achter staan, daar is hij veel te klein voor. Toen zij hier was 'moesten' we hem laten huilen en dat heeft hij volgehouden tot aan zijn volgende voeding. Wat we al wel doen: - hem inbakeren - hem dragen in een draagdoek - een ritueeltje voor het slapen - de timing van het in bed leggen goed in de gaten houden na vermoeidheidssignalen - weinig prikkels geven als hij wakker is (geen uitstapjes meer/geen muziekmobiel enz) - het bedje omhoog gezet bij het hoofdeinde sinds gisteren - Nutriton erbij in zijn fles sinds gisteren - Hij is nagekeken door de huisarts die niets fysieks kon vinden en doorverwees ivm mogelijk reflux. Wat we nu zelf bedacht hebben om te doen, is hem dit weekend zo veel mogelijk te laten slapen waar dan ook, waarschijnlijk het meeste in de draagdoek (de enige plek waar hij nog goed en lang slaapt eigenlijk nu) en zo rechtop te houden. Verder zijn we van mening dat slapen voor nu het belangrijkste is en dat we hem weer regelmatig slaap willen bieden. Maar nu zijn we samen thuis en kunnen we afwisselen met de draagdoek, maar doordeweeks ben ik alleen en vind ik het fysiek te zwaar om de hele dag de draagdoek om te hebben en te 'moeten' lopen om hem te laten slapen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Kom maar op met de tips! Als het echt reflux is en dat probleem wordt aangepakt, is dan jullie ervaring dat slapen daarna ook weer vanzelf goed komt?
Als er een vermoeden is van verborgen reflux, zou ik gewoon de draagdoek pakken en dinsdag afwachten. Als het namelijk reflux is, is het gewoonweg barbaars om 'm te laten huilen. Te bizar voor woorden dat je CB dat adviseert, daar zou ik een klacht over indienen: dat kan echt niet! Als het reflux is en dat wordt behandeld, ga je verbetering zien. Je zult dan mogelijk ook veel hebben aan de boeken van Stephanie Lampe. Ik zou dus echt dinsdag even afwachten en dan kijken hoe nu verder. En op basis van 1 dag niet direct al conclusies trekken over zijn slapen. Het kan morgen ook gewoon weer anders zijn...
O, en wat betreft 'te zwaar om de hele dag hem in slaap te lopen'. Ja, ik weet uit eigen ervaring dat dat hartstikke zwaar is, maar ik heb hier steeds wel tegen mezelf gezegd dat moeten luisteren naar het krijsen mij nog veel zwaarder viel. Het was kiezen voor de minste van twee kwaden en veel andere keuze was er gewoon niet, op het toppunt van de ellende Dus ik zou 'm toch in de draagdoek stoppen en dan gewoon lekker buiten gaan lopen bijvoorbeeld: in ieder geval iets doen waarbij hij in beweging blijft en jij aan wat ontspanning komt Zo ben ik hier twee keer die periode doorgekomen
Ik vind wel dat je niet direct naar je kindje hoeft te gaan wanneer hij huilt maar wat het cb voorsteld is echt ronduit belachelijk!!! Hij is nog maar 10 weken! Zou dat zelfs met mijn zoon van 2 niet doen, idd klacht indienen. Ik hoop voor je dat het reflux is en je medicatie krijgt want dan zal hij er snel van opknappen. Ik heb zelf ook een draagdoek en wanneer ik die gebruik merk ik dat ik snel een holle rug trek en daar ga je last van krijgen. Wanneer je zorgt dat je rug recht is of ietsje naar voren gebogen zul je merken dat je het dan veel beter en langer volhoud! Succes!!
De "cry it out" methode is voor kindjes vanaf (!) 4 maanden, maar voor de 8-10 maanden. De methode is dus hoe dan ook ontworpen voor oudere kindjes. Zelf ben ik, persoonlijk, tegen het laten huilen van babys, zeker eentje voor de 6 maanden. (Natuurlijk kan het geen kwaad als je toch echt even moet plassen ) Dat wou ik even kwijt. Wat te doen tot dinsdag? Het zijn 4 dagen, 4 dagen is te kort om te kijken of iets werkt. Wat werkt wel, waar slaapt hij wel op? Probeer dat zoveel mogelijk komende 4 dagen. Schrijf daarnaast deze dagen een dagboek (online zijn voorbeelden) Wanneer fles, hoeveel, hoelang, wanneer huilen, wat doe je, hoelang, etc. Dan kan de arts een beter beeld krijgen. Als het reflux is en je medicatie krijgt zal dit eerst moeten 'inwerken'. Het is niet voorspelbaar hoelang (nexium duurde hier 5 dagen). Maar als de pijn weg is zal het slapen makkelijker gaan, althans dat is mijn ervaring met beide kindjes. Het geeft geen garantie voor de toekomst, maar het zal wel makkelijker worden.
Even als aanvulling, slapen was al niet echt geweldig de laatste 2 a 3 weken. Maar woensdag sliep hij 3 uurtjes, gisteren nog maar 2 uurtjes en vandaag dus maar 25 minuten overdag...
Wat al gezegd is qua tips, zoveel mogelijk toe passen en even doorbikkelen. Daarnaast vraag ik me nog af hie schuin het bedje staat? Daar moet echt een flinke stapel boeken onder, minimaal 15-20 cm (opgerolde handdoek vastmaken aan matras en daar kindje in leggen zodat hij niet naar beneden zakt). Dat hij s nachts nog slaapt komt omdat ze met deze leeftijd nog niet de kracht hebben om de zo lang wakjer te blijven. Maar als het reflux is, en het bedje staat nog niet schuin genoeg, kan er in de nacht wel steeds voeding naar boven komen. Succes, het is ruk, maar wel iets wat onder controle te krijgen is.
Het bedje staat nu op 3 woordenboeken hoog, dus ik denk ongeveer 15 centimeter. Ik kan er morgen nog wel een extra boek onder leggen, maar nu slaapt hij en gaan we hem niet meer storen want dat zou wel heel erg zonde zijn Bijhouden van het slapen/wakker zijn enz doen we nu al 2 dagen om ook voor onszelf een beetje een beeld te hebben of het echt zo erg is als we denken, maar dat is het helaas dus ook Het is zo zielig dat hij zichzelf enorm in de weg zit, en alle dingen die hij laat zien wijzen richting reflux... Gelukkig kan hij ook nog wel lachen en vrolijk zijn tussendoor, maar hij heeft het duidelijk niet fijn op het moment. Ojaa, en de CB verpleegkundige wilde ook de speen meteen afleren, want dat was alleen maar onhandig... Zo zielig, want hij heeft echt nog wel zuigbehoefte als hij het ding zo fanatiek gebruikt dat hij het plaatje van de speen los probeert te zuigen
Ach meid toch! Veel tips zijn al gegeven, meer weet ik ff niet. Ik vloog met het wcpapier aan m'n kont nog naar haar toe !!! Hier zei cb ook laten huilen. Met uitbakeren moest ik haar ANDERHALF uur laten huilen. Een week later gaf ze zelf aan dat het genoeg was, ZONDER maar één kik te geven. Persoonlijk zou ik voor een comfort voeding gaan ivm jbpm, dat werkte hier binnen 1,5 dag!! Hoef je niet te knoeien met schepjes, een laag wat in de fles blijft en klachten zoals obstipatie of diarree. Sterkte!!!!
Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem... Mijn zoontje (maandag 10 weken) slaapt ook steeds minder. Ik krijg hem eigenlijk nauwelijks meer in zijn bedje. Nachten gaan iets beter, maar ook niet om naar huis te schrijven. Hij is al twee keer opgenomen ter observatie (omdat ik zelf ook vermoedde dat hij verborgen reflux kon hebben, maar heeft ook veel last van verstopping en krampen). Hier hebben zij duidelijk kunnen zien dat hij erg onrustig is, maar hebben er niet precies de vinger erop kunnen leggen. Hij krijgt nu voeding voor KMA. Hij overstrekt nu iets minder en is iets makkelijker te troosten. Volgende week krijg ik waarschijnlijk weer andere voeding (zit nu op Pepti, krijg volgende week Nutramigen) Wat bij ons opvalt is dat onze zoon een soort van "huil-aanvalletjes" krijgt. Hij is bijvoorbeeld vrolijk of slaapt, en kan dan opeens uit het niets gaan krijsen. Dit duurt dan een paar minuutjes waarna het langzaam weer wegebt. Hij is dan alleen te troosten door met hem rond te lopen. Heb nu ook een draagdoek aangeschaft en een co-sleeper. Duidelijk is wel dat hij onze nabijheid nodig heeft om te kunnen slapen. Zelf twijfelde ik hier ook aan, omdat ik ook steeds denk: hij moet in zijn eigen bedje leren slapen en ook zelf in slaap leren vallen. Maar aan de andere kant denk ik dan, als wij veel pijn hebben en ons niet lekker voelen willen we ook iemand in onze buurt die ons troost toch? Laten huilen werkt daarom ook averechts bij ons. Ik heb dat geprobeerd (10 minuutjes max) maar hij kon dat inderdaad ook urenlang volhouden. En ja, het speentje... Hij zuigt aan het speentje alsof zijn leven ervan afhangt. Een kinderarts vertelde mij dat hij dit doet om zichzelf te troosten... ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Als je kindje zoveel pijn heeft zou ik niet weten waarom je hem dit allemaal aan zou moeten doen (laten huilen, speentje weg)... Dus ik heb ook maar besloten hem zoveel mogelijk bij me te houden. Tot nu toe werkt het redelijk... Slapen in bedje komt dan later wel en speentje afleren ook Veel succes bij de kinderarts en laat je niet afschepen!
Sjeee war vervelend! Mijn zoontje is 8 weken en vanaf het begin af aan zoooon slechte slaper overdag. Ook tot dagen aan toe dat hij max 2x 20 min sliep. Had al vanalles geprobeerd. Op de kamer, beneden laten slapen, met geluiden, zonder geluiden, inbakeren. Regelmaat. Hij was dan heel moe maar kon zijn slaap niet vatten. Of viel voor 10 min in slaap en was dan weer klaar wakker met grote ogen. Ik ben afgelopen week naar een osteopaat geweest, en echt na 1x heb ik al een ander mannetje. Over de dagen is hij steeds beter gaan slapen tot afgelopen 2 dagen waarin hij nu netjes na elke voeding een uur en een kwartier wakker is. Dan leg ik hem wakker in bedje en slaapt hij tot de volgende voeding. Ik weet niet wat me overkomt. Misschien is dat nog een tip voor je? Ik dacht ook baad het niet dan schaad het niet. Iig heeeel veeeel succes, ook bij de KA
We laten hem in ieder geval zeker niet huilen dit weekend en tot we naar de kinderarts mogen! We willen toch echt wel dat hij vertrouwen krijgt in de wereld om hem heen en dan vooral ook in ons, dus we gaan lekker met hem lopen in de doek of zitten naast zijn bedje als hij ons nodig heeft! Osteopaat heb ik ook al wel aan gedacht, maar we zullen beginnen bij de kinderarts en dan dat resultaat afwachten. Even niet alles tegelijk doen, het is onrust genoeg zo op het moment...
Hier ook sinds kort er achter dat hij reflux heeft. Hij heeft nu medicijnen. Wat bij ons helpt is buik en zij slapen . Echt een wereld van verschil. Overdag onder toezicht buik en in de nacht zij. Jammer dan wat het cb ervan vindt dat laten huilen is echt stom advies zeg!
Osteopaat kan ook alleen iets met reflux als het vanwege klemzittende nekwerveltjes komt. Als het echt het maagklepje is of een allergie, kan de osteopaat niet zoveel voor je doen. Onze oudste had kiss-syndroom met reflux, en dat was over na 1 behandeling, (het reflux-deel dan). De jongste heeft echt een niet goed sluitend maagklepje en voor haar kon de osteopaat niets betekenen.