Hoe ziet jullie dag eruit? Eten/slapen/spelen...? (7 mnd oud)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi hoi,

Ik zou graag willen weten hoe jullie dag eruit ziet met jullie kindjes?
    Ik ben namelijk erg onzeker en twijfel of ik het goed doe... Veel mensen zeggen dat ik mijn zoon 'verwend' heb en dat soort dingen, maar veel hiervan is uit nood geboren zeg maar (huilbaby).
    Nu weet ik niet meer hoe ik er zeg maar een regelmaat (structuur) in moet krijgen. Hij is overdag erg onrustig (ik kan hem niet lang ergens neerzetten/leggen want na 5 minuten is het alweer huilen). Zo blijf ik de hele dag met hem van hot naar her slepen en ik wordt er zo moe van (en hij ook denk ik). Laten huilen heeft geen zin, want hij huilt zich dan hysterisch...
    Ik herken geen slaapsignalen (hij kan ook niet zelf in slaap vallen) en weet ook niet of ik hem teveel of te weinig eten geef.
    Ik zou graag weten of jullie misschien een standaard schema hebben voor mij (of hoe jullie het doen) zodat ik me daar een beetje aan vast kan houden? (hoe laat in bad, fles na of voor het bad, hoe laat naar bed enz.)
    Ik zou ook graag weten hoeveel jullie je kindjes te eten geven en wanneer?
    Hopelijk kan iemand me helpen...

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Heel herkenbaar voor mij. Regelmaat hanteren is uiteraard goed voor elk kindje, maar ik zou eerst proberen uit te zoeken wat de oorzaak van het huilen is. Er vanuit gaande dat je dat nog niet geprobeerd hebt uiteraard.

De eerste twee maanden na de geboorte was mijn zoontje precies zoals jij omschrijft. Heel onrustig, veel huilen en overstrekken, kon hem niet rustig in bijv. de box leggen om even mijn handen vrij te hebben en hij sliep overdag heel slecht. Een fles was zijn enige troost, dus was ook om de haverklap aan het voeden. Mijn schoonmoeder opperde toen een keer of een ostheopaat misschien kon helpen. Normaal ben ik helemaal niet van alternatieve geneeskunde, maar ik was tegen die tijd redelijk de wanhoop nabij. Dus afspraak gemaakt en na drie behandelingen had ik een heel ander kindje! Rustig, vrolijk, kon hem ineens langere tijd in de box leggen om te spelen en.....het huilen was opgehouden!!

Tegelijkertijd ben ik ook begonnen met inbakeren en dat heeft ook enorm geholpen bij het slapen overdag. Hij had ontzettend veel moeite met inslapen en de slaap vast te houden. Hij werd steevast na een half uur wakker terwijl hij nog doodmoe was. Pas na een week inbakeren zag ik verbetering en dat zette zich steeds door. Ik lees alleen dat jouw zoontje inmiddels 7 maanden is, dus dan is inbakeren helaas geen optie meer.

Een ostheopaat kost wel wat (bij ons € 90,- p/u), maar drie behandelingen van nog geen uur was voor ons voldoende. Het geld dubbel en dwars waard! Het valt dus te proberen....

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Oh en over het regelmaal gesproken: Ik was of douche (hij past niet meer in bad) hem altijd 's ochtends, ongeveer een half uur voordat hij de fles krijgt. Na het douchen is hij altijd lekker rozig dan krijgt hij direct daarna de fles en kort daarna doet hij vaak een lekker lang slaapje van ongeveer 1,5 tot 2 uur. Een fles voor wassen of douchen werkt niet, omdat dan het melk er weer net zo hard uit komt als dat het erin ging ;).

Verder hanteer ik als regelmaat eten - samen spelen - alleen spelen - slapen. Hij wordt wel altijd wakker voor het weer tijd is voor de volgende fles dus dat is de tijd dat ik deur uit ga voor een boodschapje o.i.d. want onderweg is hij altijd lekker rustig. Blijf ik op zo'n moment thuis dan is het afwisselend samen spelen of alleen spelen.

Maar, dit werkte pas nadat het huilen en onrustige in hem weg was....

4. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 9 maanden.
    Haar schema is als volgt:

07:00 uur wakker
    08:00 uur de fles
    09:30 uur fruit
    10:00 uur naar bed tot ongeveer 11:00 / 11:30 uur
    12:00 uur warm eten
    14:00 uur naar bed tot ongeveer 15:00 / 15:30 uur
    15:30 uur ongeveer een stukje soepstengel of iets dergelijks
    17:00 brood
    19:15 papfles
    19:30 uur naar bed tot de volgende ochtend.

Ze is een goede eter, dat maakt het al makkelijker voor onszelf. Warm eten is ongeveer 180 gram. Toevallig laatst gewogen. Ik maak het eten altijd zelf, potjes lust ze niet.
    Brood eet ze anderhalve snee tot 2 sneetjes. Wel met korst.
    Daarnaast krijgt ze diksap en drinkt dat erg goed.

Ze zijn niet van dezelfde leeftijd, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

In bad gaan is altijd 's avonds voor de laatste fles.
    Ze valt zelf goed in slaap. Ik had hier eerst ook problemen mee. Ik heb toen op internet opgezocht hoelang ze ongeveer wakker zijn en me daaraan gehouden en dat werkte voor haar. Ook al zag ik niet altijd de signalen dat ze moe was gewoon in bed gelegd.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hey Cammy,
    Bedankt voor je reactie.
    Ostheopaat ben ik al geweest, heeft niets uitgehaald... Ik twijfel om naar een andere te gaan (second opinion).
    Inbakeren heb ik ook geprobeerd, zowel met de puckababy als met de pacco. In de puckababy had hij teveel bewegingsruimte omdat zijn armen niet vast zitten en in de pacco ging hij zo worstelen dat zijn handjes ruw waren van schuren tegen de stof. Ik heb dat wel eerst een week volgehouden omdat ik ook weet dat ze aan sommige dingen moeten wennen.
    Er was vermoeden op koemelkallergie, maar dat pas geleden getest en hij heeft het niet. Ze wijten het aan traag ontwikkelde darmpjes. Dit is nu ver over want er zijn geen krampjes meer en ook ontlasting gaat verder goed.
    Dat badderen na de fles lijkt me ook inderdaad niet handig, maar ik ben altijd zo bang dat hij 's nachts niet slaapt als ik hem niet van tevoren in bad stop.
    Ik merk dat ik er alles aan probeer te doen om maar een beetje nachtrust te krijgen. Hij wordt 's nachts gemiddeld 5 keer wakker (bij 5 keer spreek ik van een "goede" nacht). Maar omdat hij nu net zijn tandjes doorheeft, is het sowieso niet handig om hem voor het slapen gaan de fles te geven...
    Pff...

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    @moon89, thanks:)
    Ik stop hem ook in bad voor de laatste fles, maar hij valt dan met de fles in slaap. Omdat hij nu tandjes heeft (twee onder, boven komen eraan), denk ik niet dat dit handig is toch?
    Ik neem aan dat hij ook tandjes moet poetsen.
    Hoe doe jij dat?

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Jeetje, wat vermoeiend voor je meid. En wat lastig hè, dat zoeken naar wat voor jouw kindje werkt...

Wat is zijn eet schema overdag? Hoe laat krijgt hij de laatste fles?

Wij geven hem altijd om 22.00 uur de laatste fles, maar ga vanaf vandaag proberen onderstaand schema aan te houden (had hier gisteren nog een topic voor geopend in het thema voeding). Zijn tandjes komen nu net door en de afgelopen dagen kwam hij 's nachts weer steeds vroeger voor z'n fles waardoor hij weer op een fles extra kwam op een dag. We hadden geen regelmaat in voeden, maar dat ik er nu dus proberen in te krijgen.

<Nachtfles> varieert tussen 3.30 - 5.00
    7.00 uur: 180cc met rijstebloem
    10.00 fruit
    12.00 180cc
    15.00 180cc
    17.30 groente
    20.00 210cc met rijstebloem. Vanavond voor het eerst tandje poetsen en dan slapen. En dan maar afwachten hoe laat hij komt voor de nachtfles:(

Je kunt hem natuurlijk nog steeds voor het slapen gaan in bad doen, maar misschien iets eerder zodat hij niet in slaap valt tijdens de fles? Dan na het flesje tanden poetsen en slapen?

8. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft nog maar 1 tandje sinds kort.
    Ik poets meteen na de laatste fles. Dit gaat erg goed.

9. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hey allemaal, bedankt voor de reacties:)

Zijn voedingsschema ziet er zo uit ongeveer (hier probeer ik wel vaste tijden aan te houden --> behalve als hij goed slaapt kan het een half uurtje ofzo verschuiven, maar dat komt niet vaak voor haha:)

7.00u fles 210+7 (ik wil dit gaan vervangen door een bordje pap).
    10.00u fruithapje
    13u boterham met wat thee (eet hij nog niet goed, dus fles erachteraan meestal zo'n 150+5 of als hij weinig gegeten heeft 180+6)
    15u tussendoortje (bijv. een liga of rijstwafeltje) met wat drinken
    17.00u groente
    19.30u papfles (maar daar wil ik een gewone fles van maken als hij 's morgens pap krijgt).

Ik ga meestal met hem douchen rond 19.00 en dan geef ik hem op de slaapkamer de fles, dan valt hij meestal in slaap en kan ik hem zo in zijn bedje leggen. Maar omdat hij moet tandenpoetsen moet ik dat eigenlijk omdraaien... Dan moet ik of veel vroeger douchen inderdaad (is niet altijd haalbaar omdat ik werk).

10. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik lees vaak de volgorde eerst samen spelen dan alleen spelen, maar hier werkt dat totaal niet. Daarom speelt dl eerst zelf, na het slapen is ze prima in staat om 30+ min zelf te spelen. Daarna pas samen spelen, even knuffelen en dan weer naar bed.

Wie weet eens wat wisselen met de volgorde van spelen etc?

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Met werk wordt het lastig idd. En als je hem na het douchen niet in zijn kamer de fles geeft, maar 'gewoon' in de woonkamer zodat hij niet meteen in slaap valt? Wij geven normaal ook de laatste fles van 22.00 uur in zijn kamer half donker en dan slaapt hij ook meteen verder. Maar zoals gezegd ga ik vanavond dus voor het eerst proberen om de laatste fles om 20.00 uur in de woonkamer te geven zodat hij iets meer wakker blijft. Dan ga ik voor het eerst zijn tandje poetsen en daarna naar bed leggen. Of is het voor jou geen optie om hem wakker in bed te leggen? Komt hij dan niet in slaap?

12. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jee, wat lastig. Mijn zoontje is 6,5 maand en wij hebben ook nog weinig ritme; tussen 19.00 en 20.00 is hij moe en gaat hij naar bed, tussen 7.00 en 9.00 wordt hij wakker. Daar zitten nog wel voedingen tussen (bij een goede nacht 2, bij een slechte nacht 5/6/7) en aan het eind van de middag tussen 15.00 en 17.00 wordt hij ook weer moe en slaapt 1 of 2 uur. Alles er tussen in is echt (heel) flexibel.

Ik heb wel een heel ander 'soort' kindje (heel aanhankelijk, maar huilt weinig en geeft wel duidelijke signalen) dan jij, hij is heel aanhankelijk (de eerste 3 maand konden we hem niet neerleggen, de osteopaat heeft hier wel bij geholpen, maar dat ging heel geleidelijk en zeker geen wereld van verschil.)
    Verder geef ik bv en meet ik dus ook niet hoeveel voeding hij krijgt.
    Ondanks dat we geen ritme structuur hebben, bied ik hem wel regelmaat door te geven wat hij aan geeft nodig te hebben, dus eten als hij honger heeft, slaap als hij moe is, geborgenheid als hij niet (alleen) wil liggen en/of te veel prikkels heeft.

Hier bevalt dat zo heel goed, we hebben hem wel heel veel bij ons (hij kan nu max 15-20 min alleen spelen en dat is echt heel lang dan), alleen slapen gaat ook niet goed (alleen hazenslaapjes), maar we hebben wel een vrolijke en relaxte baby, waardoor wij dat ook zijn.

Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over jullie situatie en baby. Ik denk wel dat je wat kan verbeteren als je de signalen van je baby wat beter leert herkennen, maar ik kan je eigenlijk geen tips geven hoe je dat kunt doen bij een baby die niet/nauwelijks signalen geeft, het zal dan echt om kleine details gaan denk ik.

13. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Hier heeft onze kleine meid ook de eerste 2 maanden bijna nooit lang alleen in de box geslapen, hazenslaapjes van 15min. ofzo, bij mij sliep ze gemakkelijk 2à3 uren. Heeft ook lang last gehad van zware reflux. Nu sinds bijna 2 maanden zijn we echt regelmaat gaan invoeren, omdat het slapen overdag alleen maar erger werd. Ze was steeds oververmoeid. Eerst leerde ze ergens anders alleen slapen, in de opvang/bij de grootouders. En dat ging zeer vlot. Nu moest ze het stilletjes thuis nog leren, want sliep bijna altijd bij mij :D.

Nu volgen wij ongeveer het volgende schema:

06.00u: Fles 210/7
    06.30u: Knuffelen en rustig bezighouden (is altijd nog héél moe, is nog vroeg :D)
    Tussen 07.00u-08.00u gaat ze slapen
    Dan slaapt ze gemiddeld 2 uurtjes.
    Rond 9u-10u wakker
    Even samen spelen, nadien eventjes alleen laten spelen (dit doet ze niet zo lang, heeft liever aandacht :p), terug samen spelen.
    11.00u: fruit en Fles 210/7
    Knuffelen en rustig bezighouden tot we merken dat ze moe wordt. Wordt dan ineens héél rustig en begint nadien in de oogjes te wrijven. Dan moet ze onmiddellijk in bed. Als ze iets langer wakker wordt gehouden dan is het om zeep, want dan wil ze echt niet meer slapen en zitten we nadien met een oververmoeide baby die vecht tegen haar slaap. We doen haar broekje en sokjes uit, als het nodig is nieuwe pamper aan en slaapzakje aan. Kus van mama en/of papa en dan in bedje. Indien ze toch nog niet zoveel zin heeft om te slapen dan zetten we ons muziekmobieltje op, dit geeft ook nog eens licht dus kan ze rustig naar het plafond staren en kan ze genieten van de rustige muziek. Meestal valt ze dan wel in slaap :p.
    Etc...
    Wij hebben gewoon gemerkt dat regelmaat en altijd hetzelfde ritueeltje voor het slapen gaan héél belangrijk waren voor haar. Nu weet zij wat er gaat volgen en dat ze na al die kleine dingetjes moet gaan slapen :).

Succes!!

14. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Jeetje meid, snap dat je graag allerlei handvatten wilt en dat je het soms even niet meer weet.

Hier heeft het inbakeren veel rust gebracht en ook de dag op een vast tijdstip beginnen en eindigen heeft veel gedaan.
    Ons schema is nu:
    9.00 boterham met fles 150/5
    lekker wandelen met de hond
    10.45 fruit 200 gram
    11.00-12.00 slapen
    alleen spelen in de box, of op de grond
    12.30/13.00 boterham met fles 150/5
    spelen met mama
    14.30-16.15 slapen
    16.30 wat water met druppeltje diksap uit tuitbeker, meestal 50cc
    spelen met mama
    17.15 groente met aardappels ongeveer 250-300 gram
    17.45 yoghurt, ongeveer 100-150cc
    spelen op de grond, spelen met papa of onder de douche met papa en dan om 19.45 de laatste fles 225/7. Daarna nog even lekker bij mama rustig zitten en om 20.30 naar boven, klaarmaken voor de nacht en het bed in.

Hopelijk kun je hier iets mee, succes!!!!

15. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ons schema is al een tijdje het zelfde, maar vermoed dat we binnenkort naar 2 slaapjes gaan.

8.00 fles 180/6 en slaapt dan nog tot 9.00
    10.00 fijne granen pap van 120/4
    11.00 dutje ongeveer 3 kwartier
    12.00 anderhalve boterham met beleg en wat water uit de rietjesbeker
    14.00 dutje, een uur tot anderhalf uur
    15.30 water uit de rietjesbeker en 2 stuks fruit
    17.30 dutje half uur, maar deze gaat laatste tijd erg slecht
    18.00 warm eten, eet met de pot mee in rapley, daarna griekse yoghurt
    19.30 tanden poetsen, in bad, fles 120/4 en naar bed. Tja die volgorde moet eigenlijk anders, maar ze drinkt zichzelf in slaap aan de fles.

Tussendoor hebben we niet echt vaste volgorde overdag. Dit hebben we in het begin wel gedaan. Dat als ze uit bedje kwam eerst luier, zelf spelen, knuffelen en naar bed etc.
    Nu doen we maar wat. Als het bed tijd is doen we wel altijd hetzelfde. Overdag doen we altijd slaapzakje aan, gordijntje op een kier, muziekje aan, kusje geven en zeggen het is tijd voor een dutje, als je wakker wordt kom ik je weer ophalen.
    S avonds doen we altijd tanden poetsen, badje, fles.
    Ze weet daardoor wel heel goed dat het slaaptijd is en dat werkt voor haar en dus ook voor ons heel erg goed.

Als ik weg moet of de tijden me niet gemakkelijk uit komen schuif ik wat. Is ze echt erg moe slaapt ze ook wel in de draagzak dus ik doe gewoon mijn eigen dingen. Zorg wel dat ik geen hele drukke dagen achter elkaar plak maar er ook rustige thuis dagen tussen heb zitten.

16. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bedankt allemaal,
    ik heb veel gehad aan jullie reacties, Heb nu weer de energie om er weer tegenaan te gaan hahah:)
    Heb nu besloten hem twee slaapjes te laten doen, 's morgens van ongeveer 8.30u tot 10.00 (of langer als hij het volhoudt) en 's middags om ongeveer 14u tot (?)
    Ik doe nu 's morgens met hem douchen, dan kan ik mezelf meteen ook douchen - komt natuurlijk ook goed uit voor mij haha - en met werk is dat haalbaar want ik begin meestal pas rond 10u. Dan kan ik 's avonds een ritueeltje doen met verhaaltje voorlezen, tanden poetsen enz.
    Omdat hij niet zelf inslaapt, probeer ik hem dit nu te leren door hem eerst eventjes te wiegen tot hij slaperig wordt, en hem dan in bedje te leggen. Hij wordt dan wakker en gaat even wat worstelen, dan blijf ik ff bij hem tot hij slaapt. Dit alles duurt nu zo'n 20 minuten, maar ik hoop dat hij doordat het een vaste structuur wordt, steeds iets sneller in slaap valt...Ik heb dit nu al drie dagen gedaan en tot nu toe lukt het!
    (hij slaapt in ieder geval 45 minuten, dus dat is al een vooruitgang).
    Ik geef hem nu 's morgens pap en smiddags een boterham. Van die pap en douchen wordt hij natuurlijk ook moe, en kan hij ook een goed slaapje doen. En ik hoop dat als hij overdag dan ook aan zijn rust komt, hij 's nachts ook beter gaat slapen (hopelijk!)

Nog één vraagje (ik kan het niet laten:): ik geef hem rond 17u groentehap (maak ik zelf), en rond 19.30 de laatste fles. Is dit te kort op elkaar???

17. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is ook 7 maand en gelukkig erg makkelijk(maar het ritme heb ik ook pas na dat ze de 3 maand gepasseerd was).

Onze dame kreeg altijd om 20:00 een fles, maar dan ging ze(om de dag)in bad of mee onder de douche. Daarna pyjama aan en dan legde ik haar op ons bed en gaf ik haar zo de fles, kon ik ook even lekker relaxen, soms vielen we samen in slaap! Daarna legde ik haar in eigen bedje.

Nu krijgt ze samen met ons tegen 18:30 een warme hap(we hebben een boerderij, dus eten wat later, vandaar), dit is dus vervanging geworden vd fles van 20:00. Ik merkte dat ze na het eten erg moe was, maar moest haar op gegeven moment wakker maken voor fles. Ik heb haar toen dus meer warme hap gegeven. De laatste fles(pap)krijgt ze om 23:00. Meeste moeders laten op gegeven moment die late fles vallen, maar omdat wij een afwijkend leefpatroon hebben vanwege boerderij, komt ons dit beter uit.

Een algemene tip voor jouw onrustige kindje; ga elke dag een stuk wandelen, van frisse lucht en het gewieg in de kinderwagen worden ze vaak wat slaperig.
    En als je het echt niet meer weet, bespreek het op het CB, misschien hebben die nog tips.

18. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    hey wat goed dat je al verbetering ziet! Nu hopen dat jullie nachtrust ook steeds beter wordt! ;)

Die vraag had ik ook, of de groentehap en fles daarop niet te snel achter elkaar kwamen. De reacties die ik kreeg waren nee, waarop ik dit gisteren voor het eerst geprobeerd heb. Hier om 17.30 groentehap en om 20.00 papfles gegeven. Vervolgens heeft hij van 21.00 tot 6.30 vanmorgen doorgeslapen!! Komende dagen kijken of dit zo blijft, want hier kan ik wel aan wennen:D

19. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    @cammy: Hoppa! Lol:) super voor je! Dan ga ik me daar dus ook geen zorgen meer over maken. Hoeveel cc geef je dan om 20u?

20. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    's Ochtends en 's avonds krijgt hij 210cc/7 met 2 volle scheppen rijstebloem. 's Middags om 12.00 en 15.00 uur 180cc/6.

Deel Deze Pagina