wel of geen BCG inenting tegen TBC

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door My2012, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. My2012

My2012 Nieuw lid

18 jul 2012
    4
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb twee weken geleden een brief gekregen van de GGD voor een BCG inenting tegen Tuberculose voor mijn dochter van nu bijna 9 mnden. Ik dacht dat dit standaard was, maar na wat rondvraag bleken wij deze oproep te krijgen omdat mijn vriend in Indonesie is geboren, en dit een land is waar nog veel TBC voor blijkt te komen. Nu twijfelen wij heel erg wel of niet doen.. Het schijnt een pijnlijke inenting te zijn, waar soms zelfs een litteken blijft zitten. Uiteindelijk beschermt de inenting alleen tegen de zwaarste vorm, dus TBC kan ze alsnog krijgen. Het is niet dat wij jaarlijks naar Indonesie of andere exotische oorden zullen gaan, en er komt ook zelden familie deze kant op. Is er iemand die deze inenting wel heeft laten doen, of juist niet en waarom? Tips zijn erg welkom!

Groetjes!!

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik zou dit navragen bij een GGD/ infectioloog. Het nadeel van een BCG gehad hebben is namelijk ook dat je de eenvoedige controle verliest dit doen ze namelijk door een mantoux prik.
    Ik zou zelf niet zomaar inenten in ieder geval niet met als enige reden omdat jou vriend daar geboren is want wat zegt dat over jullie reisgedrag etc

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou ook zeker niet zomaar enten!
    Of het een pijnlijke enting is, vind ik eerlijk gezegd geen argument. Maar idd, je kunt niet meer simpel door een mantoux controleren of je in aanraking bent geweest met TBC en je zult bij een 'vermoeden op' dus altijd een longfoto (rontgen) moeten laten maken. Daar zou ik zelf alleen voor kiezen als je bv voor je beroep in de zorg (bv) veel met TBC-patienten in aanraking komt.
    Ik heb zelf gewerkt in Indonesie (ziekenhuis) en ja, het komt daar vaker voor dan in Nederland. Maar ze hebben daar echt niet bij bosjes TBC hoor!. Dat valt echt reuze mee. Het argument dat je man daar vandaan komt vind ik ook uiterst zwak...
    Ik zou er dus echt nog eens goed over nadenken. Zeker ook gezien de jonge leeftijd van je dochter.

4. My2012

My2012 Nieuw lid

18 jul 2012
    4
    0
    0
    We hebben besloten het niet te doen, althans voorlopig niet, mochten er ineens plannen zijn verre reizen te gaan maken dan kan het alsnog. Ik heb gebeld met de ggd, en zij zijn natuurlijk wel voorstander van het inenten, maar haar argumenten hebben ons niet overgehaald. Natuurlijk wil ik dat mijn meisje gezond blijft, maar dit risico is te klein om allerlei zooi in te laten spuiten. En wat jullie zeggen over de mantoux test wist ik niet, ook dat is weer een reden om het nog niet te doen.. Bedankt voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina