Advies van consultatiebureau?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daan04, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    #1 Daan04, 11 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2011
    We zijn vandaag op het CB geweest en omdat onze zoon nu in de afgelopen 4-5 weken 300 gram is afgevallen, adviseerde ze om hem bij de voeden met kv.
    Dit wil ik zelf eigenlijk liever niet, omdat ik volledige borstvoeding wil blijven geven.
    Hij komt nu ook steeds vaker en elke keer leg ik hem aan. Nu zit hij om de 2 uur ongeveer.
    Ik weet ook niet hoeveel mijn productie is, omdat ik vanwege zijn medicijnverleden heel veel heb moeten kolven (wat mij opbrak), kolf ik nu niet meer.

Nu willen we toch op advies van het CB beginnen met rijstebloem met moedermelk (voorraadje in de vriezer). Maarrrr hoeveel moedermelk moet ik er dan bij doen? Ik heb namelijk echt geen idee hoeveel hij drinkt:).

Als er trouwens nog andere tips zijn om onze bv situatie te verbeteren, hoor ik het ook graag. Ik weet dat kolven een manier is om de productie weer op te krikken (als er geen andere mogelijkheden meer zijn, zal ik dit misschien ook weer proberen). De neusspray heb ik ook al vaak gebruikt. Ik leg hem aan als hij erom vraagt. Helppp! Ik wil eigenlijk nog niet stoppen of bijvoeden met kv!

Oh en de lactatiekundige is ook al gemaild ;).

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Rijstebloem heeft toch geen voedingswaarde? Waarom zou je dat bij je melk willen doen? Spuugt hij veel?

Ik heb verder geen ervaring met afvallende kindjes dus ik heb geen tips helaas.

3. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Tegen het spugen gebruik je toch nutriton?
    Zij adviseerde dat ;).
    Maar het gaat mij vooral om hoeveel melk ik hem moet aanbieden.

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O dat is echt een CB advies.
    Op de lange termijn gaat dit helemaal niet werken. Door voeding uit de vriezer te geven loopt je eigen productie terug omdat je vraag en aanbod verstoort. Bovendien bevat rijstebloem nauwelijks calorieën, maar het zorgt ervoor dat de voeding langzamer verteerd wordt. Niet de bedoeling dus, want hij zal hooguit wat later voor een voeding komen, en dat is nu juist niet de bedoeling.
    - Kijk op www.borstvoeding.com bij borstcompressie en doe dat elke voeding
    - Wisselvoed hem elke voeding als hij dat pikt (dus als je borst leeg is, andere borst geven, als die weer leeg is, weer de vorige geven en zo door) icm borstcompressie
    - geef 's nachts minimaal om de 3 uur een voeding
    - voed op verzoek en leg extra aan wanneer daar mogelijkheid toe is.
    - Zorg voor veel huid op huidcontact
    - Probeer zelf aan je rust te komen

Ga niet eerder beginnen met bijvoeden, dan help je je productie om zeep.

Frustrerend, doe je je best, valt hij af :(
    Veel succes!

5. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    @ Ireen: Bedankt voor je tip over de borstcompressies! Ik had hier inderdaad wel eens van gehoord, maar helemaal niet meer aan gedacht. Ik heb er nu net 2 artikelen over gelezen en ga het de volgende voeding meteen proberen icm wisselvoeden.
    Ik hoop echt dat het lukt om de productie weer op te krikken, want ik wil er echt nog niet mee stoppen.

Omdat hij prematuur is, heb ik het met kolven op moeten wekken en het is niet altijd makkelijk geweest. Heb er zoveel moeite voor gedaan, nu wil ik het ook 'afmaken'.

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Gelijk heb je!

Wat een idioot advies weer van het CB *briefje schrijft aan koningin*

Lekker elke week wegen, en even weer de puntjes op de i. Waarom denken ze daar toch altijd nutrilon beter kinderen kan voeden dan de eigen mama!? Grumbl.

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.005
    113
    Vrouw
    Volgens mij zit er in rijstebloem geen toegevoegde voedingswaarde, dit zorgt alleen voor een voller gevoel in het buikje waardoor je kindje minder snel voor de volgende voeding komt. Dit gebruikt men vaak voor kindjes die 's nachts vaak komen. Mi is dit nu juist niet de bedoeling!

Heb het hier voor de nacht in combi met afgekolfde melk gegeven, deed dan 200cc afgekolfde melk in een flesje, warmde dat op, 2 a 3 eetlepels rijstebloem erbij, schudden en voeden maar. De eerste keer begonnen we trouwens met 1 eetlepel om te kijken hoe meneertje zou reageren.

Tip van Ireen zou ik zeker proberen en anders proberen om uur na het voeden toch te kolven om zo de productie op te krikken. Desnoods een kolfweekend inlassen. Maar ik hoop dat het je zonder kolven gaat lukken!

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Toen ik begon te lezen dacht ik meteen; de 4 maanden dip!
    En ja je kindje is 4 maanden.
    Moet je er eens op googlen, er zijn best veel kindjes die rond de 4 maanden te weinig aangekomen zijn en een dip hebben met de BV. Afvallen is dan wel wat extreem. Maar ik denk dat het er wel mee te maken heeft.

Volgens mij voegt rijstebloem niets toe trouwens.
    Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Misschien drinkt je kindje weinig vette achtermelk. Hoelang drinkt hij aan 1 borst?

9. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    #9 Daan04, 11 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
    In de openingspost staat dat de lactatiekundige al gemaild is;). Hier hebben we wegens een erg moeilijke strart van de bv al vaker contact mee gehad. Die stap is dus ook al gezet.

Hij drinkt erg kort per borst. Hooguit 5 minuten per borst. *Lactatiekundige zei trouwens dat dit normaal was, dat een kindje van zijn leeftijd 2 a 3 minuten per borst 95% van de melk er al uit heeft*

Hij is ook niet altijd tevreden en aan het begin van de avond en daarna zijn de voedingen niet meer leuk. Hij drinkt erg onrustig en laat snel los.

Hoe lang duurt zo'n 4 maanden dip dan? ;) Want zoals ik eerder zei heb ik al veel moeite moeten doen *helaas* en het gaat voor mij een beetje voelen als een sleur... En ik wil er van blijven genieten!!

edit: Het kolven overdag is voor mij erg onpraktisch, omdat hij niet slaapt overdag en veel aandacht vraagt. Ik heb het wel moeten doen, maar dat is behoorlijk stressvol met een overstuur kindje in de box of wipstoel :).

@ Ireen: Ik zie dat jij 12 maanden gekolfd hebt!! Diep respect voor jou :). Ik vond het een paar weken fulltime al zwaar! *Schaam me voor mn geklaag nu ;)*

10. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Nou ik heb vol goede moed net toch even mn kolf onder het stof vandaan gevist. En een tijdje na een voeding (ongeveer een uurtje) gekolfd.
    Er kwam maar 30cc :|. Dat is toch wel erg weinig?
    Pfff, de moed zakt me even weer helemaal in de schoenen :).

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Je moet niet verwachten dat je meteen een hele voeding kolft. Als ik mijn kolf nu pak, komt er niet meer dan 10 a 20 cc maximaal.

Goed da tje de LK gebelt hebt. (had dat wel gelezen trouwens)
    overigens vertelde mijn LK weer dat je toch wel minimaal 6 a 7 minuten nodig hebt per borst. Toen was mijn dochter 6 mnd.
    Dus beetje raar hihi.. 2 a 3 minuten vind ik wel erg kort en ik zou zelf denken dat ie dan niet echt bij de achtermelk komt?

12. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    #12 Daan04, 12 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2011
    Soms heb ik zelf ook wel het idee dat hij te ongeduldig is. Ook met het aanleggen. Hij zuigt een paar keer, komt er niks, dan laat hij weer los. Tot hij op een gegeven moment helemaal overstuur is. Dan kan ik hem eerst weer helemaal rustig krijgen en daarna weer opnieuw proberen. Dit gebeurt vaak aan het einde van de middag / avond.

En het is inderdaad ook zo dat als de melk niet meer vanzelf komt, hij loslaat. Dus die achtermelk zou hij best wel eens kunnen laten zitten.

Ik heb de voedingen gisteren en vanmorgen met compressie gedaan. Ook heb ik tijdens het nakolven (ja toch maar weer!) de compressie gedaan. Ik zie dat het een paar seconden helpt, dat is ook genoeg? Of wordt dit vanzelf meer?

Pff wat een onzekerheid die BV, het zou voor mij op dit moment zoveel makkelijker zijn om over te stappen! Maar gelukkig gaat dit helemaal tegen mijn gevoel in. Omhoog met die productie ;).

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ha... dat onrustige hadden wij ook, en dat hoorde voor ons echt bij de 4 maanden dip. Ze werd echt woest als de melk niet snel genoeg kwam.
    Syntocinon heeft mij erg geholpen met dit probleem, ineens was het vanzelf weer over. Hier was het alleen 's avonds, overdag geen probleem.

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    30 cc is prima, je kolft om je productie te verhogen, niet om te kijken hoeveel er komt.

Klagen mag hoor, zeker over het kolven, tis ook echt niet leuk. Je wilt niet weten hoeveel ik heb geklaagd hier in dat jaar. Dank voor je compliment.

Door borstcompressie komt er wat meer melk en krijgt je kindje meer vette achermelk. Wisselvoeden versterkt dat. Als er geen melk meer komt laat je weer los een paar seconden, en dan knijp je weer. Hoe leger je borst is, hoe meer melk er gemaakt wordt.

Als je kindje niet slaapt overdag, is er dan wel eens gedacht aan dat er iets aan de hand kan zijn? Want dat kost hem ook veel energie natuurlijk. Draagdoek al geprobeerd?

15. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Tja het is idd wel jammer van het kolven, dit heeft mij enorm geholpen. Als je maar goed voor jezelf zorgt!
    Ik heb rond de 3 maanden een dip gehad maar door het kolven, na elke voeding al was het maar 20 cc is mijn productie enorm verhoogd.

Mij gaven ze het advies om nutriton te gebruiken omdat Thijs de fles weigert maar ik ga hier niet aan beginnen! Ten eerste is het amper een voedingswaarde en het geeft hem alleen maar een voller gevoel waardoor hij de volgende voeding of niet goed eet of later uitstelt.....daar zit ik niet op te wachten want dan zit ik met 2 volle borsten.. en ten tweede vind ik het zonde van alle moeite die ik wil doen om BV nog even te blijven geven....

Ik zeg altijd CB is leuk voor wegen, meten en gezellig met de mama's kletsen maar luister niet naar hun adviezen.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik sluit even aan bij Ireen: lees dat je zoontje niet slaapt overdag en denk dat dat een belangrijke oorzaak is voor de gewichtsproblemen.
    Zijn er dingen waar hij last van kan hebben, waardoor hij niet slaapt? [probeer idd eens een draagdoek: wedden dat ie dan wel slaapt! :) (werkte hier als een tierelier iig ;)).
    Verder misschien naar een osteopaat? (www.osteopathie.nl)

17. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Hij slaapt overdag alleen met hazenslaapjesl. De kinderarts zegt dat er gewoon kinderen zijn die zo wakker en helder zijn, dat ze alles willen nmeekrijgen overdag. En daar hebben wij er nou net 1 van ;). Een draagzak hebben we momenteel, hij valt daarin ook niet in slaap. Een draagdoek is inderdaad misschien nog een idee.
    Maar zou dat echt een oorzaak zijn van?

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, is hij tevreden als hij wakker is? Als dat zo is, dan heeft je KA misschien wel gelijk, maar als hij huilerig en jengelig is, denk ik echt dat je verder moet zoeken naar een oorzaak....
    Als hij te moe is, kan ik me goed voorstellen dat hij daardoor niet goed drinkt en dus afvalt.

19. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Wij hebben het met Tygo ook gehad... hij sliep bijna niet en kwam om het uur voor een voeding... het leek wel alsof hij niet genoeg energie had om te drinken, in slaap viel om vervolgens 3 kwartier/uur later weer met honger wakker te worden. Wij zijn toen de puckababy gaan gebruiken, toen is hij beter gaan slapen en dus ook beter (effectiever) gaan drinken. Veel succes!

20. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    ik sluit me aan bij de rest, niet bijvoeden en idd de 4 maanden dip (alles is interessant behalve drinken). Mijn mannetje was ook afgevallen mn door griepje. Daarna heb ik flink vaak aangelegd en ipv 1 borst 2 gegeven (normaal wilde hij dat nooit) en soms ook wisselvoeding gedaan als hij nog ontevreden bleef. Overdag in de draagdoek als ie onrustig was. Overdag slecht drinken, en 's nachts (helaas) alles inhalen.
    Je kunt deze groeicurve nog invullen, die is speciaal voor bv kindjes. Je zult dan zien dat rond de 4 maanden de curve afbuigt. Groeicurves | Groeicurves voor iedereen
    sterkte, ik weet hoe frustrerend het kan zijn. Probeer te vertrouwen op je kindje...

Deel Deze Pagina