Bijna 2 en niet eten

Discussie in 'Voeding' gestart door marielle82, 6 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marielle82

marielle82 Bekend lid

15 feb 2008
    615
    0
    0
    Dat mijn dochter een eigen willetje heeft zijn we natuurlijk erg blij mee. Maar dat eigen willetje is nu zover dat ze niets meer eet.

Ze wil alles zelf doen.... prima! Gezond verschijnsel!
    Drinken gaat er zat in.
    Maar wel heel erg weinig eten.

Om te beginnen is het ontbijt een drama.
    Heb van alles al geprobeerd. Ook mijn eigen houding hierin. Van niet reageren tot boos worden...maar niets helpt.

Tussen de middag...eet ze wel is wat fruit of Liga met frutapura.
    Verder gaat er niets in.

Maar zelfs koekjes hou ze niet van. Een enkele hap, dan kan je het weer weggooien.

'sAvonds haar prak gaat eigenlijk bijna altijd goed.
    Maar ja..het komt er op neer dat ze wel erg weinig eet.

Ben van plan om van de week weer flesvoeding te gaan kopen...maar ja...welke...

Hebben jullie ook zo'n dreumes.
    Wat hebben jullie voor houding hierin?
    Wat eet je dreumes dan wel?

We zitten echt met onze handen in het haar...Want een ontbijt is de toch een goede start van de dag.

Ik hoor graag van jullie!!

Liefs Marielle en Naomi

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk niet dat het zozeer haar willetje is, maar gewoon haar behoefte. Tegen de 2 jaar groeien ze veel minder hard en hebben ze ook gewoon veel minder nodig.

Ik zou niet aan flesvoeding gaan beginnen hoor, kom nou, ze is geen baby meer!
    Gewoon over de dag gezonde tussendoortjes aanbieden, en dan eens bijhouden wat er in gaat, dan valt het vaak best mee.

Toen mijn oudste zo was ben ik boeken van Dr. William Sears gaan lezen, die heeft daar heel veel zinnigs over te zeggen (hij heeft ook een eigen website vol met tips).
    Een erg nuttige tip was zijn 'toddler snack tray'. Een muffinvorm (gewoon met 6 bakjes, fonduebord kan ook), dat de hele dag op grijphoogte staat, met daarin gezonde snacks die je kind de hele dag door mag pakken. Dus dingen als stukjes komkommer, wortel, tomaat, cornflakes ('kinderchips'), rijstwafeltje, druifjes, partjes appel, mandarijn, sinaasappel, kleine koekjes (in Amerika nemen ze Cheerio's), blokje kaas, stukje worst, noem maar op.

Als je je kind dan gewoon haar gang laat gaan, gewoon laten pakken wanneer ze wil (eventueel half uur voor etenstijd even wegzetten), dan ga je vanzelf patronen op de dag ontdekken van wanneer ze trek hebben, wat ze graag eten etc.

Ik merkte bij een van mijn kinderen dat die vooral zo tegen 4-en flink begon te eten. Heb haar toen een tijdje om 4 uur vast haar warme eten gegeven. En toen at mijn eetweigeraartje opeens met smaak haar bord leeg!

O, en verkijk je niet te veel op het ontbijt. De reclame wil ons laten geloven dat een ontbijt onmisbaar is. Nou is het wel goed om de dag te beginnen met een volle maag, maar dat hoeft niet per sé aan het begin van de ochtend, je kunt de dag ook beginnen met lekker even iets drinken om je vocht aan te vullen en het eten ergens halverwege de ochtend doen. Doe ik ook vaak, en ik voel me er veel beter bij.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oke; ze drinkt dus goed (koemelk neem ik aan?), ze eet soms fruit of een liga; prima en ze eet haar avondeten. Nou netjes toch? Ze eet dus alleen geen ontbijt/lunch in de vorm van pap/brood.

Ik geef 's ochtends cruesli met vanalles erin met volle yoghurt en banaan.

Mijn zoontje is een stuk jonger dan jouw dochter, maar was altijd verzot op brood tussen de middag, maar moet er nu al een paar weken niks van hebben en van avondeten ook niet.

De tussendoortjes hier zijn fruit, rauwkost (tomaat, paprika, komkommer) rijstwafel. Beetje dus de gezonde dingen die er op het "snacktray" van Dirksmama liggen (dus geen kaas en worst), alleen mag mijn zoontje het niet zelf pakken. Ik wil niet dat hij de hele dag eet. Hier twee tussendoormomenten per dag en dan mag er best lekker wat gegeten worden.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor slechte eters kan een beetje kaas of worst echt nut hebben, niet elke dag, ik deed er ook wel stukjes gekookt ei of omelet in. Maar voor slechte eters kunnen caloriebommetjes echt wel nut hebben.
    Het voordeel van de tray steeds beschikbaar hebben in het begin is dat je inzicht krijgt in hun energiebehoeftepatroon (net als bij op verzoek bv geven eigenlijk). Heb je dat een beetje door, dan kun je natuurlijk gaan sturen als je wilt. Als het de hele dag beschikbaar is wil dat trouwens in de meeste gevallen helemaal niet zeggen dat ze er ook de hele dag van eten hoor! Ze eten alleen maar als ze trek hebben.

Hier kun je een uitgebreide uitleg over peutereetgedrag lezen:
    FEEDING TODDLERS: 17 TIPS FOR PLEASING THE PICKY EATER

5. zogelukkig

Oh, kaas en worst kunnen zeker als cal.bommetje dienst doen, maar ik vind het geen gezond tussendoortje. Vind het teveel zout en teveel verzadigd vet bevatten! Zou dan kiezen voor volle romige yoghurt, avocado, cracker met notenpasta, zoiets.;)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan moet je wel gezegend zijn met een kind die het eet, lust en er tegen kan!

7. zogelukkig

Griekse yoghurt, avocado en amandelpasta zijn allemaal erg mild. Mijn kind blieft geen worst (heb het niet in huis, maar er wordt erg boos gedaan op het plakje van de slager:D).

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier precies hetzelfde, al een hele tijd eigenlijk. Ik maak er weinig drama van, we eten wat vaker pastagerechten omdat ze daar gek op is en verwerk dan veel groenten hierin. Ene dag ontbijt ze niks, andere dag vind ze een paar hapjes cornflakes wel lekker.

Hier drinkt ze ook genoeg maar hebben ze me bij het cb gezegd een paar drinkmomenten in te lassen en niet de hele dag drinken te hebben staan (al met het warme weer natuurlijk wel wat meer laten drinken). 1 uur voor het eten helemaal niks meer laten drinken of eten.

verder compenseer ik met snacktomaatjes, kleine augurkjes van de Turkse groenteboer etc

9. zogelukkig

Je bedoelt zoet drinken omdat dat vult en tevens slecht is voor de tanden? Water vult niet en kan je de hele dag door geven. Dat is dan wel weer makkelijk als je kind dat drinkt met deze temperaturen!

Deel Deze Pagina