visolie tegen postnatale depressie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door heleentje80, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Dus dames,

helpt visolie (omega 3 of een ander getalletje) tegen postnatale depressies. Ik hed bij de eerste een knoert van een pnd gehad, bij de tweede was het op het randje (wel sedinal geslikt en andere ondersteunende maatregelen).
    Nu vertelt mijn zus dat dat door die visolie komt dat zij het niet had.
    Iemand ervaring.
    PS: ik zet hem hier omdat je dat dan bij je prenatale vitaminepillen moet slikken

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heeft je zus eerder dan ook een PND gehad en een tweede keer voorkomen met visolie?

PND is een hormonaal iets en visolie heeft bewezen gunstig effect op je hormoonhuishouding, schildklier enz. Ik heb uit wat ik erover gelezen heb, begrepen dat je de kans op PND kunt verkleinen door het gebruik van visolie, maar dan moet je wel de variant met omega 3, 6 en 9 vetzuren hebben en EPA, DHA en GLA.

Dat iemand die visolie gebruikt en geen PND krijgt, dat voorkomen heeft door visolie, is iets wat je nooit zomaar kunt zeggen: ook zonder visolie krijgen de meeste vrouwen geen PND. Als je echter een verhoogd risico loopt op PND of andere hormonale klachten, heeft visolie dus wel een gunstig effect, (en daarnaast is visolie voor nog veel meer dingen gunstig), dus ik zou het zeker gaan gebruiken: niet geschoten is altijd mis, zou ik dan denken.

3. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @rozemarijke

Ze heeft geen pnd gehad en ze heeft nog maar 1 kind. Maar ze is er dus stelligst van overtuigd dat het door die visolie komt.
    Kan je dat gewoon bij de apotheker kopen want die EPA,DHA en GLA snap ik niet.
    Zit dat gewoon bij omnibionta ed vitamines of moet je dat apart kopen?

4. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Ik weet niet of het helpt. Laat zo zeggen ik heb pnd gehad en veel visgegeten in tweede zwangerschap (lijkt me het zelfde als visolie) Maar ligt A aan je zelf (situatie) en B aan de hormonen. Dus denk niet dat zal helpen! Je krijgt het of je krijgt niet.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij een goede, uitgebreide/uitgebalanceerde visolie zit dat er bij in, en kun je idd het beste terecht bij de apotheek.

Wat je zus zegt, is totaal onzinnig. De oorzaak van een PND ligt in je hormoonhuishouding en hoe je lijf reageert op de wisseling van hormonen tijdens zwangerschap en na de bevalling.
    Zoals je zus het stelt, zou de oorzaak van PND liggen in een tekort aan visolie en dat is pertinent niet waar.
    Maar zoals ik al zei: visolie heeft een positieve invloed op je hormoonhuishouding en op de manier waarop je lijf in staat is die hormonen te reguleren, en dus verklein je de kans wel.
    Maar dat is dus wat anders als dat je geen PND meer zou kunnen krijgen als je visolie gebruikt. Die kans blijft er evengoed, zij het wat kleiner.

Dat je zus geen PND heeft gehad, kan toevallig door de visolie voorkomen zijn geweest, maar het is waarschijnlijker dat zij ook zonder de visolie geen PND gehad zou hebben. Overgrote deel van de vrouwen gebruikt namelijk geen visolie en de meeste mensen eten ook niet erg veel vis, en zoals je zus het stelt, zouden die allemaal PND moeten krijgen.... ;)

6. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Wat wel werkt, maar niet voorkomt. Maar ervoor zorgt dat je sneller uit een depressie kan komen is sporten. Na de bevalling proberen tijd te vinden om te bewegen. zo maak je lichaam endorfines aan en daardoor voel je je beter en dat bestrijd de depressie.

Mij heeft het veel geholpen, een duidelijk dagritme, sporten, vitamine B en D. en rust nemen.

Deel Deze Pagina