Ik geef nu negen maanden volledig bv op verzoek aan onze jongste dochter. Mijn oudste heb ik 14 maanden gevoed en ik hoop nu weer zoiets te doen. Met zes maanden zijn we begonneb met bijvoeden Rapley-style, ze eet enorm wisselend en ze heeft net pas een paar tanden dus sinds een week of vier krijgt ze echt wat brood, fruit, etc naar binnen. Nu is ze ziek geweest, tanden gekregen en is er momenteel volgens mij ook sprake van verlatingsangst. Ik voed haar overdag ongeveer 4-5 keer (zeg maar 7-12-16-19 en soms 14 uur) en s nachts dronk ze dan altijd rond 23 en dan nog 1 of 2 keer echt een nachtvoeding. De laatste vier weken komt ze 4-5 keer voor nachtvoedingen (soms elk uur). Ze wil dan niet getroost worden en ook geen water drinken maar echt aan de borst. Ik weet dat elk kindje anders is, dat het normaal is dat ze nog niet doorslaapt, dat het normaal is dat ze nog veel voedingen wil. Maar mijn kolfrecht is voorbij, de vriezer raakt leeg, ik ben echt kapot met een drukke baan en een peuter van 2,5 die ook veel aandacht vraagt en heb de energie niet meer om extra te kolven buiten de 1 keer op mijn werk om. Heel verhaal, mijn vragen: Herkent iemand dit/deze periode? Hoe ging het bij jou? Is negen maanden een "normale" leeftijd om de 16 uur fles te gaan vervangen door fruit/rijstwafel en een beker water? Ik weet dat het volgens flesvoedingsschema's allang kan, maar die worden bedacht door voedingsfabrikanten
Klinkt vermoeiend.... Zoon kreeg nog 1 nachtvoeding met 9 maanden. Hij had (iets later, met 10 maanden), geen behoefte aan extra gezelligheid in de nacht, maar het tegenovergestelde, hij weigerde 2 weken de borst.Zo niet leuk. Rond de 9 maanden is een lastige periode.Zoals je zelf al beschrijft, er gebeurd heel veel met zo'n kleintje. En waar zoeken ze dan geborgenheid...bij mama, en als je borstvoeding geeft,staat dan helemaal garant voor het "alles is goed"gevoel... Maar ik denk wel dat je een balans kan zoeken tussen zorgen voor je kindje en zorgen voor jezelf. Extra kolven zou ik echt niet doen. Toen het kolfrecht voorbij was, was dat voor mij in ieder geval het moment om daar de grens te zetten. Tenzij je weet van kma problemen, kan je nu bijvoorbeeld een voeding vervangen door een beker karnmelk of een bakje yoghurt. En wat betreft de nachten.....lastig he! Het is aan jou om te bedenken wat je er mee wil doen. Waarschijnijk is het inderdaad tijdelijk. En kan je het nog even aanzien. Als je merkt dat je er zelf aan onderdoor gaat, kan je wat ondernemen. Dat kan een lastige worden,gezien de reacties die je nu krijgt van je kindje. Wat gebeurd er als papa gaat troosten?
Dank je wel voor me reactie! Het zal inderdaad gewoon de periode zijn. Troosten door papa 's nachts wil ze echt iet, zo gauw hij met haar naar de deur loopt (van onze slaapkamer) is ze stil, dan snapt ze dat ze bij mij mag. Vandaag heeft ze overdag wat meer gegeten en wat minder gedronken. Ik probeer het overdag en s nachts drinken los te zien omdat ik denk dat het s nachts een andere reden heeft. Laten huilen is niet echt ons ding .