Mijn zoontje is nu bijna 7,5 maand oud en zit op dit moment nog op 4 flessen, fruit en groente. We proberen een fles te laten vallen (gister mee begonnen), maar dit was nog geen succes. Nu ben ik op het forum aan het lezen hoe een schema er goed uit ziet en wat het beste bij ons past, maar ik zie bijna overal pap staan in de ochtend, maar hij krijgt bij ons nog een fles. Nu vraag ik me dus af of ik niet toch beter pap kan geven of dat het niet uitmaakt? Op dit moment ziet ons schema er zo ongeveer uit: tussen 7.00-7.30: fles 180+6 tussen 09.30-10.00 uur: fruithapje tussen 11.00-12.00 uur: boterham + fles 150+5 rond 15.00 uur: fles 180+6 17.00 uur: volledige groentehap (aardappels, groente, soms vlees/vis) 19.00 uur: fles 180+6 (en dan tussendoor nog een korstje oid) Nu lijkt mij dat de fles van 15.00 uur vervangen kan worden, want het lijkt mij allemaal erg veel, maar ik heb een enorme hongerlap, want alles en met name de flessen, gaat op. weet dus niet of een liga met sap voldoende is, gister was het namelijk een drama. Vervolgens vraag ik mij af, als ik nu 's ochtends pap ga geven, hou ik dan weer niet juist te weinig flessen over? Ik hoop dat iemand mij tips kan geven!!
Je zoontje heeft ongeveer 500 ml zuivel nodig (2 flessen + een toetje) en in het totaal ongeveer 800 ml vocht (dat is dus inclusief de zuivel en groenten en fruit). Pap is niet een noodzaak maar vaak een goede manier om te wennen aan brood. Ik denk persoonlijk dat er wel wat meer ruimte tussen de eetmomenten kan zitten waardoor er wel een fles gaat vervallen. Wij hebben dit schema: 8:00 pap of brood met melk 9:45 water of sap 12:30 lunch: boterham, fruithap + thee 15:00 water of sap + rijstwafel, biscuitje, cracker 18:15 warm eten (200 gram + 100 gram kwark of volle yoghurt) 19:30 fles 180 ml / 6 Oja, de pap staat gelijk aan een fles (180ml / 6)
Juist voor een hongerlap is het lekker om in de ochtend te beginnen met een "stevig" ontbijt. In jou geval zou ik zeker kiezen voor een bordje pap ipv een fles melk...Bordje pap mag je gewoon als melkvoeding tellen. Dus als je dan de 15 uur fles laat vervallen, zit je op 3 "flessen".
Wij doen geen pap en ga ik niet introduceren ook. Mijn dochtertje krijgt nog BV, 4x per dag. Verder een fruithap, warm eten en brood. Nu geef ik nog alleen tussen de middag brood, straks ga ik dat ook 's ochtends doen.
Ik zit dus ook heel erg te twijfelen of we het nou wel of niet moeten doen. De fles gaat op zich prima en hij is er voldaan door, dus om het nou te gaan veranderen, ik weet het niet. Vandaag wel weer geprobeerd om een fles te laten vallen, maar het lijkt nog geen succes. Dit heeft hij vandaag op: 07.30 uur: fles 180+6 10.00 uur: fruit 12.00 uur: ¾ boterham 12.30 uur: fles 150+5 15.30 uur: 1 liga + sap 17.00 uur: groente prak 19.00 uur: fles 210+7 Om half 4 leek het goed te gaan, hij kreeg lekker zijn liga en een sapppie, om 5 uur had ie wel heel erge trek en zijn groente ging er super goed in hihi, maar daarna begon de ellende, hij bleef maar huilen en huilen. Maar nu twijfel ik of het huilen was van de honger of zijn huiluurtje, want die heeft ie wel vaker rond die tijd. Zijn laatste fles heb ik voor de zekerheid wel wat groter gemaakt, normaal is dat ook een 180 fles en normaal krijgt hij hem ook iets later. Het lijkt wel alsof hij niet genoeg heeft aan zijn bijvoeding. Pffff, ik word er wel een beetje onzeker van, want wil het goed doen, maar het is nog even zoeken naar de juiste manier. Vanaf wanneer "moeten" ze op 3 flessen zitten eigenlijk??
Ik heb hier vanaf een maand of 8/9 's ochtends gewoon een boterham gegeven, met een beker melk melk in plaats van pap.
'Moeten' is een groot woord natuurlijk. Volgens mij zat Benthe ook rond die leeftijd op 3 flessen. En pap hebben wij voor het eerst geprobeerd rond de 7.5 mnd. Met wisselend succes. We zijn toen vrij snel overgegaan op brood. Af en toe krijgt ze 's morgens nog een bordje pap als ze bijv. met het brood gaat zitten klooien... Maar pap 'moet' niet. Zou je missschien het fruit in de middag kunnen geven, dat vult wat beter dan sap en liga. En zo houd hij het misschien wat beter vol tot aan de groente hap. En dan 'smorgens iets van liga oid. Of wordt dat hem ook niet... Anders geef je toch nog gewoon een klein flesje om half 4? Dat geeft toch niet, je kleintje heeft die fles nog nodig blijkbaar. Succes!
Wij hebbben de middagfles ook stap voor stap moeten afbouwen, iedere week een schepje voeding minder en een koekje erbij gegeven. Uiteindelijk lukte het haar toen om zonder de middagfles te kunnen. Wel hebben wij de fruit en het koekje omgedraaid. Dus 's morgens een koekje met thee en 's middags fruit met een sapje.
Op dit moment gaat het wel redelijk moet ik zeggen! We hebben de tip geprobeerd om het fruit 's middags te geven en dat gaat goed! Nu zit ie zelfs op 2,5 fles en nu twijfel ik weer of dat niet te weinig is!! Nu ziet het schema er ongeveer zo uit, met wat speling tussen de tijden af en toe: 07.30 uur: fles 180/6 10.00 uur: liga o.i.d. 12.00 uur: 1 of 2 boterhammen (ja, het is een vreetzakkie), zonder korst uiteraard. 13.00/13.30 uur: fles 120/4 of 150/5, ligt aan de hoeveelheid brood dat ie opheeft 15.00 uur: fruithap 17.00 groentehap 19.30: fles 180/6 Als ik heel eerlijk ben, ben ik zelf nog niet helemaal tevreden over dit schema, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen met die fles rond de middag. Als ik de fles van 13.00 uur laat vallen en later geef, zeg om een uur of 3, dan kom ik in de knoop met zijn fruit. En geef ik het fruit toch 's ochtends en dan zijn brood, zonder fles, dan protesteert hij weer en redt hij het niet tot +/- 15.00 uur zonder fles. Pfff vind het echt maar lastig hoor!! Gelukkig eet meneer wel alles supergoed, al zijn fruit, al zijn prakkies en al het beleg, het smaakt hem allemaal hihi
Ziet er toch goed uit zo dat schema? Mijn zoontje heeft ook nooit pap gekregen eigenlijk. Het deed het goed op de gewone fles en die hebben we later vervangen door brood. Waarom eet hij trouwens brood zonder korstjes? Die mag hij best hebben hoor.
ik zou toch in de ochtend pap geven, kan ook uit de fles evt. dan fruit 1-2 boterhammen en 150+5 liga en sap warm eten en toetje, hij mag yoghurt of kwark hebben fles voor het slapengaan zo heeft hij een stevig ontbijt, dat scheelt ook al een hoop.