Hoi dames! 2,5 week geleden ben ik na een voorspoedige bevalling mama geworden van onze eerste dochter. De persfase is er snel gegaan (8 min) en in deze tijd ben ik iets uitgescheurd (4 hechtingen) en heb ik wat schaafplekjes opgelopen. De eerste 3 dagen van mijn kraamtijd heb ik voornamelijk op bed gelegen en vanaf dag 4 ben ik wat meer in beweging gekomen. Ik ga sinds 1,5 week elke dag even naar buiten, maar ik vind dit fysiek nog erg zwaar. De laatste 5 dagen ervaar ik een raar gevoel in mijn vagina. Alsof er een tampon in zit die niet zo lekker zit. Met lopen zit het in de weg en soms jeukt het ook een beetje. Tevens voelt het na lang staan wat brandig/schroeiend. Na wat googelen stuitte ik op de symptomen van een verzakking en besloot daarom net een spiegeltje erbij te pakken. Ik denk dat het er redelijk netjes uit ziet, al vind ik t gat wel erg groot. In "het gat" zag ik wel paarse hechtingen zitten. Kan deze hechting ook het bovengenoemde gevoel veroorzaken? Ik vraag ook me af met wie ik contact op moet nemen over deze klacht; verloskundige, gynaecoloog, huisarts, bekkenfysio? En hoe lang moet ik het de kans geven te herstellen, voordat ik contact opneem? Ik ken mezelf.. Ik wil ook vaak veel te veel en te snel... Alvast bedankt voor jullie reacties!
Als het goed is, is de verlos een paar keer bij je op nacontrole geweest in de kraamweek. Na de kraamweek sluiten zij het af en val je weer onder verantwoordelijkheid van de huisarts. Dus denk dat je daar moet wezen.En die moet je dan evt. doorverwijzen.
Is het niet zo dat je tot 6 weken na de bevalling nog onder vk valt? Volgens mij heb je na 6 weken nog een laatste controle bij de vk, en pas daarna weer gewoon je huisarts. Ik zou gewoon eventjes bellen, dan kunnen zij je het juiste antwoord op je vraag geven.
Ik mocht na 6 weken op nacontrole komen. Misschien dat ze dat bij jou in de praktijk ook hebben? Als dat niet zo is dan moet je inderdaad naar de huisarts. Als je het vermoeden hebt dat het nog een hechting is dan kun je inderdaad beter naar de huisarts bellen.
Ik heb inderdaad nog n afspraak voor de na controle, maar die is pas begin juni.. Ik bel morgen wel de huisarts of verloskundige en dan hoor ik vanzelf wie me kan helpen!
Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees.. Inmiddels 15 dagen geleden bevallen en ook supersnel gegaan en (daardoor) 4 hechtingen. Na een paar dagen kreeg ik een heel andere pijn dan die aan de hechtingen. Het voelt beurs en alsof er iemand constant aan mijn schaamlippen trekt ofzo. Na 12 dagen heb ik de vk gebeld en die verwees me idd naar de huisarts. Daar ben ik gisteren geweest. Haar oordeel was een kneuzing van de onderkant door de snelle bevalling. Normaal gesproken verweekt dat allemaal wat meer maar omdat het zo snel ging had het daar de kans niet voor gehad en is het dus sat gekneusd. Het mag zo'n twee tot drie weken duren maar moet wel langzaam aan beter gaan. Helaas is dat hier nog niet echt het geval. Ik kan echt niet lang (stil) staan. Hopelijk heb je hier iets aan?
Ik had dit de eerste weken ook, maar naarmate je bekkenbodemspieren steviger worden, gaat het over. De vk kan je oefeningen geven die goed helpen! Wat ook helpt is op een harde stoel zitten, die tip kreeg ik van de gyn.