Wie weet wat het beleid is bij groei achterstand

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Baby Love, Jan 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

Aug 25, 2014
    1,113
    0
    36
    Onze oudste is geboren met een gewicht tussen de p5 en p10 lijn, we kwamen hier uiteindelijk pas bij de geboorte achter.

De tweede en derde zwangerschap vanaf 28 wkn groeiecho's gehad en zij groeiden verder prima.

Nu zwanger van de 4e en bij de 20 wkn bleek dat dit kindje nu al onder de p10 lijn zit. Daarom volgende week met 24 wkn de eerste groeiecho.

Ik ben me ervan bewust dat het een moment opname is en het volgende week ook gewoon goed kan zijn. Kindje lag met 20 wkn ook niet heel goed voor de echo.
    Mijn vraag is eigenlijk: stel dat volgende week blijkt dat dit kindje erg klein is, wat moet ik dan verwachten? Wij gaan namelijk vlak na de echo op vakantie en ga er vanuit dat dit allemaal geen probleem is, maar mijn man vroeg net hoe dat eigenlijk zat...

Ging er vanuit dat ze vanaf 24 wkn toch nog niks tot weinig doen...?!
    Iemand enig idee wat het beleid hierin is? En of ze überhaupt iets kunnen doen?

2. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ik heb sinds 24 weken om de twee weken groeiecho (nu dus twee gehad). Op die manier kunnen ze een groeicurve maken en meer zeggen over de mogelijke oorzaak van de groeiachterstand.
    In mijn geval had ik ook verminderd vruchtwater waardoor ik ook wekelijks op controle moet om o.a. de doorbloeding van de navelstreng te checken.

Overigens was bij mij de 20-weken echo nog goed. Hier kwamen ze min of meer toevallig achter omdat ik opgenomen lag.

3. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

Aug 25, 2014
    1,113
    0
    36
    Dan is het dus maximaal 1 keer in de 2 wkn naar het zh! Dan hoeft mijn man zich geen zorgen te maken over de vakantie :)

Vruchtwater is hier volgens mij niet gemeten dus dat was denk ik gewoon goed.

4. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Geen idee of ze iets over het vruchtwater kunnen zeggen als ze dit niet gemeten hebben? Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ze bij de 20-weken echo dit ook gemeten hebben trouwens. Dit was dan ook een zeer uitgebreide echo die ruim een uur duurde!
    Ik denk echter inderdaad dat je van max 1x per twee weken uit kan gaan wat ik hier verder op het forum heb gelezen.

5. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

Aug 25, 2014
    1,113
    0
    36
    Bedankt voor je reactie.
    Volgens mij meten ze het ook niet standaard bij 20 wkn.
    Bij mijn jongste gingen ze dat pas meten toen de vliezen kapot waren.

6. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Vruchtwater wordt als het goed is, wel gemeten bij de 20-wekenecho.

7. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ja, ze kijken er wel naar maar ik kan mij niet herinneren dat ze dit op dezelfde wijze hebben gedaan als ze nu doen.

8. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

Aug 25, 2014
    1,113
    0
    36
    Dan was het vast goed :)
    Bedankt

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Wat ze eventueel kunnen of willen lijkt me afhankelijk van of ze een reden/aanleiding zien voor de groeiachterstand. Ik heb wel vaker gehoord en gelezen dat er bijvoorbeeld strikte (bed)rust werd voorgeschreven.

10. hoelahoep83

Jan 11, 2015
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochtertje was ook dysmatuur. kreeg vanaf 24 weken wekelijks twee ctg s en elke week dopler meting om de doorbloeding te checke, om de week groeiecho. en volledige rust, niet plat liggen maar niks meer doen, niet werken geen huishouden zo n dingen. uiteindelijk met al die rust is ze met 40+1 geboren met een gewicht van 2420 gram en 48 cm. nooit een oorzaak gevonden waardoor t gekomen is. ze is nu een grote meid van 3,5.

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Hier vanaf 20 weken achterstand gehad. Geboren met 1600 gram bij 36+4. Ik moest Elke Welk Naar het ziekenhuis (academisch)...1 keer groeiecho + flowmeting andere week alleen flowmeting. Succes!!

12. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

Aug 25, 2014
    1,113
    0
    36

Zo wat een kleintje! Goed dat je haar nog zo lang binnen hebt weten te houden!
    Onze dochter werg ook dysmatuur genoemd met 2100 gram bij 36+2 dat scheelt gewoon nog een pond!

Share This Page