erg slecht eten peuter

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door meidenhuis, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Beste Eveline,

Met mijn eerste dochter heb ik een periode mee gemaakt dat ze slecht at, hoort er natuurlijk bij maar nu bij mijn tweede dochter ben ik echt radeloos! die eet veel minder dan mijn oudste dochtertje toen deed:

's ochtend krijgt ze een boterham met beleg (ham, kaas, saksische leverworst, chocopasta, hagelslag of smeerkaas), hier eet ze twee hapjes van en gooit het daarna weg.

Dan probeer ik haar een stukje fruit te geven (appel of banaan ergens anders kan ze niet tegen) maar van de appel eet ze 2 stukjes en van de banaan nog geen kwart.

Dan krijgt ze een flesje roosvicee of gewone halfvolle melk. Dit drinkt ze helemaal op.

's middags weer een boterham maar daar gaan ook nog maar net twee kleine hapjes van in en dan gooit ze het weer weg.

Daarna krijgt ze een koekje maar die gooit ze ook weg.

Dan gaat ze naar bed.

als ze uit bed komt krijgt ze een fles roosvicee (15 uur) en geef ik haar verder niets meer te eten of te drinken tot het avond eten.

Met het avondeten gaat er maximaal een half potje olvarit in en daarna de helft van een bakje rijstepap (is erg vullend en zus krijgt er ook maar de helft van op). Meestal eet ze haar toetje niet eens helemaal op.

Dan gaat ze om 19.00 uur naar bed en krijgt een flesje pyamapap mee (250 ml van Nestle).

rond 23 uur word ze geregeld wakker en wil dan een fles pap, wij geven haar daarvoor in plaats een flesje roosvicee maar dan 's nachts rond 03.00 wordt ze weer wakker van de honger en krijgt ze wel een papje omdat wij ook door willen slapen aangezien ik zelf in verwachting ben en mijn man om 05.30 moet werken.

Ze is heel klein voor haar 15 maanden (71 cm 8015 gram).

Doe ik iets verkeerd? Of vakt het wel mee hoe weinig ze eet?

Liefs,

Lindsay

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Lindsay,

Niet ieder kindje heeft precies hetzelfde nodig heeft. Het kan ook zijn dat je kindje op sommige dagen meer nodig heeft dan op andere dagen. Het groeit dan bijvoorbeeld wat sneller of het is veel beweeglijker. Op zulke dagen heeft het natuurlijk meer nodig dan op 'rustige' dagen. Als je je zorgen maakt, kun je bij je consultatiebureau vragen of je kindje voldoende groeit. Een kindje dat goed groeit, er goed uitziet en levendig is, krijgt genoeg.

Groeten Eveline

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Hoi Eveline,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Helaas kreeg ik vorige maand commentaar dat ze zo klein was en slecht groeide overigens wel gewoon in haar normale groeilijn (ze is altijd al petit geweest, geboren met 2500 gram). De arts die hier commentaar op had heeft mijn dochtertje nog nooit eerder gezien daar de oude arts met pensioen ging.

Ik was ook eigenlijk best boos daar ik ervan werd beschuldigd haar niet genoeg eten te geven. Maar ik wil haar juist geen extra tussendoortjes geven om haar zo goed mogelijk gezond eten te laten eten.

Ze is wel heel levendig, heeft nog babyvet, loopt voor in ontwikkeling en is echt een klein druktemakertje. Daarover maak ik mij dan ook geen zorgen maar gewoon om het feit dat ze eigenlijk over een hele dag 1/4 banaan, 1/2 boterham, 1/2 potje, 1/2 toetje eet.

Ach, het zal ook wel weer overgaan net als bij mijn oudste dochter! Die eet de oren van mijn hoofd op het moment :D!

Nogmaals dank!

Deel Deze Pagina