Vandaag zat bij de post een brief van de RIVM met de uitnodiging om mee te doen met het VASCO onderzoek. Het onderzoekt hoe de vaccins in de praktijk werken. Het VASCO onderzoek duurt 5 jaar. Je kunt er altijd aan mee doen. Of je wel of niet gevaccineerd bent, wel of geen corona hebt gehad. Het begint met het afnemen van wat bloed. Dat doe je gewoon zelf thuis dmv een vinger prikje. Die prikjes worden nog een keer of 2 gedaan. En dan een jaar lang elke maand een vragenlijst. Daarna elke drie maanden een vragenlijst. Wie had hier al van gehoord? En wie wil daar aan mee gaan doen? Ik twijfel. Ik vind 5 jaar best lang. En elke maand een vragenlijst vind ik ook best veel. Natuurlijk kun je altijd stoppen met je deelname, maar persoonlijk vind ik dat je als het enigszins mogelijk is het dan ook af moet maken...
De effectiviteit en veiligheid van de vaccins was toch al grotendeels helder... Of toch eigenlijk niet.... Maar ik zag inderdaad van de week ook zo'n onderzoek voorbij komen, waar ze mensen voor zochten, vanuit de universiteit Wageningen. Ik zou er op zich geen problemen mee hebben om elke maand een vragenlijst in te vullen, zeker niet als het digitaal kan.
Die vragenlijsten zijn idd digitaal. Mijn man en jongste zoon doen mee met het Pienter onderzoek van het RIVM. Zij hebben sinds voorjaar 2020 inmiddels 4x bloed geprikt en ook 4 vragenlijsten ingevuld. Dat onderzoek is naar het virus zelf.