9 weken zwanger en vitamine D tekort

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dobbelsteen, 1 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Hallo allemaal,
    Ik heb mij vandaag aangemeld op dit forum en vind het fijn om al jullie verhalen te lezen! Ook ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me misschien wat tips kunnen geven.
    Ik ben momenteel 9 weken zwanger van mijn eerste kindje. Vorige week heb ik bloed laten prikken bij de verloskundige en daar kwam uit dat mijn vitamine D waarde te laag is (40). Dit ondanks dat ik iedere dag een multivitamine slik voor zwangere vrouwen, waar 10 mcg vitamine D in zit. Omdat mijn eigen huisarts op vakantie is heb ik contact opgenomen met een vervanger om te vragen wat ik het beste kan doen. Deze arts zei dat ik nu geen hogere dosis mag nemen omdat dit slecht is voor mijn kindje. Hij vond het beter als ik gewoon hiermee doorging. Maar ja, ik heb nu dus een tekort en ik denk niet dat doorgaan met de multivitamines met 10 mcg ervoor gaan zorgen dat dat vermindert? Ik wil het beste voor mijn kindje maar ik weet nu niet zo goed wat ik het beste kan doen.
    Mijn eigen huisarts is maandag weer terug en dan ga ik daar een afspraak maken, maar tot die tijd hoopte ik dat jullie misschien ideeen hebben over wat het beste is? Of misschien een soortgelijke ervaring?
    Alvast bedankt voor jullie reactie!
    Groetjes,
    Dobbelsteen

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou zeker wel wat erbij gaan slikken. Ik slik zelf om de dag 25 mcg, mijn vitamine d was begin dit jaar 24. Nu rond de 70.
    Ik slik ook een multi en daarbij nog calcium ( zit ook vit d in) omdat ik geen melkproducten eet ivm allergie. Dus het is echt niet zo dat je vitamine d ineens torenhoog zal zijn als je een extra tablet neemt.
    Daarbij is een laag vit d gerelateerd aan miskramen en vroeggeboorte dus zou zeker zsm dit op gaan krikken! Een waarde boven de 200 wordt pas als potentieel gevaarlijk beschouwd, en zelfs daar zijn discussies over.

3. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Bij mij is ook een laag vitamine d geconstateerd. De gyn heeft mij juist een hoge dosering uitgeschreven, moet nu 2 maal daags een tablet slikken (divisun 800).

4. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Madelein, was jouw vitamine D tekort gevonden toen je zwanger was of daarvoor? En heb je de gehele zwangerschap die 25 mcg gebruikt om de dag?
    Presa, bij hoeveel weken mocht jij de extra vitamine D gebruiken? En gebruik je die 800 2 keer per dag of is de totale dosis 800 per dag?
    Ik heb vandaag een extra vitamine D genomen, omdat ik dus ook las over het gevaar van een tekort voor de baby. Ik vind het fijn om jullie reacties te lezen, en verbaas me erover dat ik zo'n ander advies heb gekregen. Ik neem dit zeker mee naar mijn eigen huisarts maandag.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik slik juist een hoge dosis vit D omdat dit juist voordelen kan hebben en complicaties kan voorkomen. Ik slik 5000IU per dag van Solgar.

Ik had ook een tekort, bij mij was het 46. Ik heb toen een half jaar zelfs 10000IU per dag genomen en nu een half jaar 5000IU sinds ik zwanger ben. Afgelopen week gemeten en had nu 83. Dus dat is nog steeds niet extreem hoog maar wel goed. Ik zou absoluut een hoge dosis gaan slikken maar dan wel van een goed merk zoals Solgar en geen synthetische troep.

6. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Nuage, bedankt voor je reactie! Dus zelfs zo'n hoge dosis is volgens jouw verloskundige gewoon veilig tijdens de zwangerschap? Mijn vervangend huisarts wilde me maximaal 400 IE geven..

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik loop in het ziekenhuis. Ben het gaan slikken nadat ik een onderzoek uit de UK had gelezen waarbij ze zwangere vrouwen 4000IU per dag hadden gegeven met hele goede resultaten (helft minder diabetes, vroeggeboorte en helpp syndroom). Heb het vorige week met mijn internist besproken en die vertrok geen spier. Mijn eigen gyn vind vitamines sowieso niet boeiend, mijn gyn uit België ook niet. Huisartsen en vk's herhalen enkel de huidige richtlijn in NL maar die is hopeloos achterhaald. Ik weet zeker dat dit in de toekomst bijgesteld gaat worden.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hmm ik vind het een vreemd advies van je ha, maar ik ben geen arts dus durf je geen advies te geven hierin. Misschien morgen ook even je vk bellen om het te bespreken?

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ja voor de zwangerschap geconstateerd. In de zomer heb ik minder geslikt omdat je lijf dan zelf meer vitamine D aanmaakt. Vanaf september ben ik weer om de dag gaan slikken.
    Net als nuage al zegt, het stijgt maar heel langzaam, je slikt echt niet zomaar teveel.

10. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Jullie antwoorden stellen me wel een beetje gerust.. het lijkt me ook niet dat ik opeens een waarde van 200 heb. De verloskundige kon me hier niet bij helpen en vond het een zaak voor de dokter, dus ik ga maandag even overleggen met mijn eigen arts. Maar voor nu lijkt bijslikken toch de beste optie.

11. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik slik ook meer dan de standaard 10ug..

Een multi met 10ug en nog een los tabletje van 25ug. Tijdens het zwanger worden slikte ik 60ug.

Ik vind het ook maar een vreemd advies van je ha.

12. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Na m'n miskraam in juni besloot ik me in te lezen over vitaminewaardes en liet ik m'n vitamine D checken. M'n waarde bleek 22. De huisarts wou maar 400iu voorschrijven en was in shock toen ik zei dat ik dat al slikte.

Nuage raadde me toen aan om toch hoog te doseren, dus toen ben ik 1000IU gaan slikken. Heb het in december weer laten checken en m'n waarde was 69.

Van de gynaecoloog mag ik de 1000IU blijven innemen :)

13. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik slik deze vitaminen nu vanaf 10 weken en het is twee keer per dag 800!

14. mamavjaquil

mamavjaquil Actief lid

26 apr 2015
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees mee dus vitamine d van solgar is een goede ze zeggen ook dat vloeibaar beter is dan tabletten .Als je een schot krijg bij de ha is ook altijd vloeibaar.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Solgar heeft inderdaad ook vloeibaar en ik gebruik liquid caps.

16. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Oke super al deze info, ik heb alles opgeschreven voor de huisarts morgen! Ik slik nu al sinds ik dit heb geschreven een extra supplement van 400 per dag, maar misschien dat ik dan op vloeibaar moet overgaan.. ik ga even op zoek naar Solgar!

Deel Deze Pagina