Hallo, Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben! Totaal onverwacht. Ik ben net gescheiden en ben met de jaarwisseling met mijn nieuwe vriend in bed beland we hebben een condoom gebruikt maar dat zal gescheúrd zijn zonder dat we het gemerkt hebben. Ik slikte toen ook ibuprofen ivm een oorontsteking en gebruikte neusspray. Is dit al van invloed geweest op de baby? Ik ben een dag of twee later gestopt met de medicatie, ik ben vandaag pas gestart met zwangerschaps vítamines. Is dat nog wel nodig? Voor het foliumzuur is het nu toch te laat? Alvast bedankt voor het antwoord
Goedenavond, het slikken van de ibuprofen en het gebruik van de neusspray kan in dat stadium van de zwangerschap echt nog niet zoveel kwaad. Neusspray mag je max een week gebruiken in de zwangerschap. Ibuprofen wordt afgeraden in de zwangerschap en kan schadelijk zijn bij langdurig gebruik en hoge doseringen. Je hebt het maar kort gebruikt, dus verwacht ik geen schadelijk gevolgen voor het vruchtje. Heel goed dat je begonnen bent met zwangerschapsvitamines. Het is zeker zinvol om nu nog foliumzuur te slikken. Tot 10 weken wordt het slikken van foliumzuur aanbevolen. Goede zwangerschap toegewenst! Groetjes Monique