De Prijsvechter: Goedkooplust docu op NPO2 zondag 21.10 uur

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 6 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Goedkoop is duurkoop

Uitgehold

Die welvaart is te danken aan alle spullen die wij in het Westen van Chinese fabrikanten hebben gekocht. Ironisch genoeg hebben we onszelf hier uiteindelijk mee benadeeld, legt Duong uit. ‘Dankzij de globalisering die zo’n 25 jaar geleden is ingezet, is de wereld één grote markt geworden. Opvallend genoeg zijn de grote verliezers van de globalisering de mensen uit de middenklasse in de westerse wereld, dus ook in Nederland. Spullen werden goedkoper voor westerse consumenten, maar hun lonen stagneerden. De Chinese middenklasse heeft er juist van geprofiteerd. Met al hun arbeid in de lagelonenfabrieken hebben ze zichzelf een enorme economische impuls gegeven. De grote ironie is dat de kapitalistische vrijhandel een communistisch doel dichterbij heeft gebracht: meer gelijkheid in de wereld. We kunnen in Nederland nu goedkope spullen kopen, maar hebben onze eigen economie uitgehold, omdat er veel banen verloren zijn gegaan.’

Ook het huidige politieke klimaat is daar een gevolg van, volgens Duong. ‘Door onze honger naar goedkope spullen hebben we China in het zadel geholpen. Donald Trump heeft daar in zijn campagne garen bij gesponnen; hij belooft banen te creëren in zijn eigen land. Die ongelimiteerde handel heeft onze economie pijn gedaan. En zo is de cirkel weer rond: armere mensen hebben behoefte aan goedkope winkels.’

Plastic

De gemiddelde inkomens zijn dan al jaren gestagneerd, onze huizen puilen wel uit met spullen, vooral van plastic. De gevolgen voor het milieu zijn volgens Duong en Marijn Frank heel groot. ‘Ik heb zeer verontrustende gesprekken gevoerd met onderzoekers, waaruit blijkt dat plastic eigenlijk het nieuwe fijnstof is,’ vertelt Frank. ‘Het zit overal in: in kleding, drinkwater, zelfs in de lucht die je inademt. En er is nog bijna geen onderzoek gedaan wat dit doet in je lichaam.

Duong: ‘Het beeld is veel grimmiger en heftiger dan ik me had kunnen voorstellen. De planeet is er heel slecht aan toe door onze consumptiedrift. We zitten in het Antropoceen: het geologische tijdperk van de mensheid. Overal ter wereld vind je gevolgen van de menselijke invloed. De aarde ziet er volgens geologen nu net zo uit als vlak voor de dinosauriërs massaal uitstierven. We produceren zo enorm veel van die rommel, en zorgen daarmee voor verspilling en vervuiling. Om niet te spreken van de energie die het kost om het allemaal te transporteren.

Goedkooplust - Goedkooplust - De prijsvechter - VPRO

Zondag 8 januari NPO2 21.10 uur (deel 2 en 3 volgen op 15 en 22 januari)

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Heeft iemand de uitzending gezien? Ik heb gister even gekeken en vond het interessant. De goedkope goederen zetten een rem op ons eigen salaris en daarom is de vraag kopen we zo goedkoop omdat we minder te besteden hebben of hebben we minder te besteden omdat we zo goedkoop kopen.
    Verder was er een vrouw die haar huis vol had staan met action-meuk. Ze kocht ook de leukste cadeaus voor weinig voor iedereen. Wat moet je met al die meuk. :(
    Voor wie het wil kijken....
    De prijsvechter: Goedkooplust kijk je op npo.nl

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ja heb het ook gekeken en vond het super interessant. De gedachte dat we onszelf werkloos kopen aan zooi vind ik heel erg eigenlijk. Ben benieuwd naar het vervolg.

4. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ja, dat is te triest voor woorden. Globaal is er meer gelijkheid gekomen, maar de verschillen tussen arm en rijk in het westen zijn groter geworden. Ik denk dat de volgende uitzending ook de impact op het milieu belicht.

5. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Thanks, ik ga kijken!
    Ben de laatste tijd al bezig met minimalisme, want ik kocht vaak te snel spullen. Nu stel ik mezelf eerst een aantal vragen voordat ik iets koop en denk er nu heel goed over na. Dus zeer interessant!

6. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    dank je, ben hem aan het kijken, heel interessant! in mijn vensterbank staan 3 orchideeen en een kaarsenplank met kringloopwaxinelichtjes-houders. Alles gekregen overigens.

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Leuk dames dat jullie gaan kijken! Ik probeer mij ook in te houden. Veel minder snuisterijen gaan mijn winkelmandje in als ik mijzelf die vraag ook stel CoffeeJunkie. Ik heb voorgenomen om eerst op mp te kijken wanneer ik iets nodig heb. Straks bijv. met de voorjaarsgarderobe voor mijn dochter. Ook wil ik de achtertuin zoveel mogelijk met mp-aanbod gaan doen. Bijv. bestrating, trampoline, planten e.d.. Ben benieuwd of het gaat lukken.

8. CoffeeJunkie

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Moest wel lachen om die Action fan en de opmerking dat ze het nu alleen goed hadden omdat ze Action spullen kocht ;)

Maar het is wel frustrerent, want wij kunnen er eigenlijk heel weinig tot niks aan veranderen of doen.
    Zo koop ik graag mijn bloempotten en dergelijke bij onze lokale tuincentrum, maar heb ze er wel eens op betrapt dat zij precies hetzelfde verkopen als de Action, maar dan voor het dubbele :( Dan denk ik er goed aan te doen om iets duurders te kopen bij de betere winkel, maar niets is minder waar.

9. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    jawel, tegen jezelf zeggen dat je niet al die troep moet kopen en dat je uit de winkel moet proberen te blijven :) tenminste zo probeer ik het. Ben het er ook niet mee eens dat je maar voor 5% invloed hebt op de situatie ik kan me dat gewoonweg niet voorstellen. :p (Al zou het ook wel zo kunnen zijn dan is dat wel een goed excuus haha!)

10. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Snap ook niet dat mensen die goedkope troep in huis willen. Het is meestal kitsch en lelijk. Maar mensen zijn jagers van oudsher en nu dus koopjesjagers. ;)

11. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.622
    1.069
    113
    Hier
    ik moet eerst zeggen. ik heb niet gekeken. maar hoezo is het slecht voor de economie om goedkope dingen te kopen?
    als ik niks bij de action koop, dan worden die mensen werkeloos en kunnen hun ook geen geld uitgeven....
    plus ik hou geld over dus kan ook nog uit eten, dus die mensen hebben ook weer een baan.

12. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Dat staat aan het begin van de openingspost, vlindermoeder.
    Productie van goederen is nu uitbesteed aan o.a. China, omdat daar lagere lonen zijn. Wanneer je productie van goederen in eigen land zou doen, zijn er meer en grotere bedrijven, dus meer werkgelegenheid. Dit is een uitleg in een notendop.

13. sieppie

sieppie Niet meer actief

Wat fijn!! Ben blij dat veel chinezen zo toch een baan hebben. Wij hebben het enorm goed hier met goede sociale voorzieningen. In China neemt de armoede veel extremere vormen aan dan in Nederland. En op deze manier kunnen we een steentje bijdragen aan de armoede daar.

14. CoffeeJunkie

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ben ik het om verschillende redenen niet mee eens. Ik zie het meer als uitbuiting daar in China en vind dat de overheid de middenklasse meer in bescherming had moeten nemen.

15. CoffeeJunkie

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik doe al aan minimalisme, maar heb soms toch echt spullen nodig omdat ze nodig zijn en dan vind ik het lastig om de juiste keuze te maken.

16. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Sieppie lijkt het volgens mij te zien als een soort hulpverlening voor de chinezen wanneer je iets bij de action koopt. ;)
    De impact op het milieu vanwege ons niet aflatende koopgedrag is immens, maar laat het vooral goed gaan met de economie. ;)

17. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Deel 2 was gister op de buis. Voor wie het terug wil zien...

De prijsvechter: Kopen we ons arm? kijk je op npo.nl

Er wordt uitleg gegeven hoe het komt dat er onder de jongeren in NL veel werkloosheid is. En ook dat het gebrek aan regelgeving in China meehelpt om de productie aldaar zo goedkoop te houden. Dit betekent voor de Chinese medewerkers veelal dat ze onbeschermd met gevaarlijke stoffen moeten werken.

Kopen we ons arm?
    Heeft globalisering ons armer gemaakt? Roland volgt als inkoper het spoor van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij komt terecht in de grootste productieschuur ter wereld: China. Hoe wordt ons goedkope spul daar gemaakt? Iedereen kent 'Made in China', maar wat is er met 'Made in Holland' gebeurd? Welke oer-Hollandse bedrijven kunnen het nog opnemen tegen de Chinese reus? Marijn gaat op bezoek bij Rosti Mepal: de Nederlandse kunststofpionier waar iedereen wel iets van in de kast heeft staan. Roland bezoekt verder de grootste speelgoedshowroom van China en eindigt in de stad waar alle zaklantaarns ter wereld worden gemaakt.

Deel Deze Pagina