en dat bedoel ik letterlijk. Mijn zoontje is bijna 20 maanden. als hij een ander kindje ziet rent hij er blij op af en gaat dan echt super dichtbij staan. echt neus tegen neus zeg maar. de meeste kinderen vinden dit niet prettig. hij doet dit trouwens ook bij de hond van opa en oma. en de dieren op de kinderboerderij. wat kan ik hieraan doen aangezien ik nou al een paar keer heb gehoord dat men dit intimiderend tegenover het andere kind vind. ik wil ook niet dat mijn kind straks zo bekend staat! iemand tips of ervaring?
Mijn zoontje doet dit wel bij dieren, maar bij kinderen gaat hij er wel op af en erbij staan, maar niet zo dichtbij... Wat doe je nu dan als je het ziet? misschien hem een stapje naar achteren zetten en zeggen: niet zo dichtbij... Tja tis lastig en denk dat het gewoon een fase is hoor, als anderen het niet leuk vinden komt hij daar vanzelf achter en als jij het ook steeds tegen hem zegt op een leuke manier komt het vast goed!
Tsja, hoe corrigeer jij ander gedrag van hem wat je ongewenst vindt? Heb jij daadwerkelijk gemerkt dat andere kindjes dat niet leuk vinden? Of vinden alleen volwassen mensen dit intimiderend? Meestal kunnen andere kindjes zich prima zelf redden hoor en vaak wel aangeven dat ze het niet fijn vinden of zelf afstand nemen of ze vinden het uberhaupt niet erg. Je loopt wel het risico dat een kindje jouw zoontje een keer gaat slaan of bijten, maar zolang dit nog niet is gebeurd zou ik persoonlijk eigenlijk niks doen tegen het enthousiaste gedrag van je zoontje. Hoogstens kun je uitleggen dat hij heel lief is, maar dat andere kindjes het niet zo leuk vinden als hij zo dichtbij gaat staan en dat het misschien prettiger is als hij iets meer afstand houdt. Maar het zou zo zonde zijn als hij hierdoor minder blij kan zijn en het gevoel krijgt dat dit gedrag in z'n geheel niet oké is. Ik zou erg voorzichtig zijn met wat je zegt. En me niet teveel druk maken over wat andere mensen zeggen. Mensen hebben toch altijd wat te zeiken liever dat je zoontje bekend staat als het enthousiaste blije kindje, dan bijv. het bijtertje
Mijn mannetje heeft dit ook gedaan en ik heb wel tegen hem gezegt dat hij iets meer afstand moest bewaren en dat hij ook gedag kan zeggen. Ik werd absoluut niet boos op hem maar probeerde wel de gulle midden weg te zoeken. Volgens mij was het niet de bedoeling van hem om de kindjes bang te maken sommige kregen ook nog een aai over hun bolletje. Maar nu doet hij het veel minder. groetjes kim
Je kan toch zoiets zeggen als Ga naar iets naar achter dan kun je beter kijken oid Of de vraag stellen Kan jij een stapje naar achter doen? Vaak zijn ze trots slaks ze t kunnen
Precies! Kindjes lopen gewoon weg als ze er klaar mee zijn. Mama's zullen het eerder intimiderend vinden. Hij is gewoon heel nieuwsgierig misschien
bedankt dames voor de antwoorden! het is idd zo dat eerder de volwassenen er moeite mee hebben dan de kinderen maar ja, zoals iedere moeder maak je je toch zorgen of iets wel "normaal" is. voor zover ik het zie zijn zijn ogen goed en probeert hij alleen maar contact te zoeken. ik heb vandaag gevraagd of hij een stapje achteruit kon doen. dat deed hij ook maar toen trok het andere kindje hem weer terug. ik kijk het gewoon nog even aan.
Vind het wel schattig! Kzou me er niet al te veel zorgen over maken. Eerlijk... ik doe dit ook.... Als ik Enthousiast ben !
Duidelijk toch? zijn meer de andere moeders die er wat over te klagen hebben als ik het zo lees. De kindjes vinden het niet storend.
OK, niet dat ik vind dat het storend gedrag is wat aangepakt moet worden (vind het namelijk ook wel schattig), maar ik vind wel de opmerking dat het alleen de moeders zijn die het erg vinden en niet de kindjeS een beetje te makkelijk. Toevallig heb ik een dreumes die erg verlegen is (en dat probeer ik dus juist bij te sturen). Laatst waren we in de supermarkt en toen kwam er ook een ander jongetje op een paar centimeter voor zijn gezicht staan. Mijn zoontje deinsde achteruit, zei steeds 'nee, nee!' maar dat jongetje hield niet op en kwam steeds mee vooruit als mijn zoontje achteruit stapte, waardoor mijn zoontje uiteindelijk klem kwam te zitten tegen een schap en toen keihard begon te huilen. Ik heb hem toen op moeten tillen en moeten troosten, en toen kreeg ik de opmerking van die andere moeder dat 'hij wel erg verlegen was he?'. Dat vond ik dan wel weer het andere uiterste, moet ik zeggen. Nou ja, wat ik maar probeer te zeggen: er zijn dus wel kindertjes die dit intimiderend vinden, het zijn niet alleen de ouders. Dus ik zou goed kijken naar hoe de andere kindertjes reageren, en daar dan op inspelen. Als je ziet dat er zo een als die van mij tussen zit, die ook duidelijk nee zegt, zou ik denk ik wel proberen het gedrag iets bij te sturen (Zo van 'dit jongetje zegt nee, dus hij vindt het niet zo fijn als je zo dichtbij staat, misschien kun je wat meer afstand houden'). Ik doe dat andersom ook met mijn zoontje, die vertel ik dat ik snap dat hij het eng vindt, maar dat er niks is om bang voor te zijn, dat het andere kindje gewoon nieuwsgierig is.
Natuurlijk had ik dan gelijk mijn kind weggehaald! dat is gewoon zielig voor jouw zoontje! en volgens mij word hij daar alleen maar meer verlegen van! ik zie trouwens dat ze maar 1 dag schelen!
bedoelde het ook niet specifiek naar jou hoor, meer in het algemeen omdat ik vond dat er wel erg makkelijk werd gezegd dat kindjes het niet erg vinden. Wat grappig, dat ze maar een 1 dag schelen; wat een verschillende karakters ze hebben he! Vind dat heel interessant om te zien, al die verschillen.