9e week, misselijkheid erger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nescio, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

De titel zegt het al... ik postte eerder al iets over misselijk zijn en niet moeten braken, maar de laatste dagen is die misselijkheid veel erger geworden. Ik ga de 9e week in, dacht dat de symptomen dan milder werden? Dat was althans de vorige twee keer zo.

Nu heb ik continu een vervelend, knagend gevoel in mijn maag waar ik straalmisselijk van word. Iets eten brengt verlichting, maar heel even. Ik lust ook niets meer. Droge crackers, brood, water, van alles moet ik kokhalzen. Ik krijg aldoor zo'n reflex die lang aanhoudt, maar er komt dus niets. Voel me ook zwaar en vermoeid, waarschijnlijk omdat ik weinig voedzaams kan eten.

Eerder werd de misselijkheid minder tegen de avond, waardoor ik wel goed warm kon eten. Dat is nu ook niet meer zo. Enig idee wat nog zou helpen?

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.051
    17.015
    113
    Bij mij begon de misselijkheid pas rond de 9 weken en was toen meteen behoorlijk hevig :) Heeft aangehouden tot een week of 15.
    Mijn andere klachten werden inderdaad wel minder met 9/10 weken.

3. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Bij mij werd het ook erger rond die tijd (hoogtepunt) nu 12 weken en nog steeds helaas...

4. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Er wordt soms gezegd dat de misselijkheid rond 12 weken over zou moeten zijn, maar in mijn geval is het beide keren veel langer door gegaan. Eerste zwangerschap van 8 weken tot 16 weken en deze zwangerschap vanaf 4 weken tot ong 20 weken zwanger.. en toen ging ik over naar maagzuur..

Mijn advies: bel even de huisarts en regel medicijnen tegen de misselijkheid. Zó fijn als je die neemt, dan kan je weer grotendeels normaal eten.

5. Liefje91

Liefje91 Actief lid

20 apr 2016
    220
    100
    43
    Amersfoort
    Ik ben bijna net zo ver als jou en had er ook erg last van, kon niks meer als alleen maar liggen. Ik heb de huisarts gebeld en heb emesafene gekregen, werkt goed! niet misselijk vrij maar wel zoveel minder dat ik normaal kan leven. Proberen is het waard!

6. Jenny13

Jenny13 Actief lid

13 apr 2016
    129
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier precies hetzelfde. Nu even een paar dagen zonder erge misselijkheid. (bij de vorige zwangerschap tot 16 weken misselijk geweest) Toch bijzonder hoe het loopt. Ik heb wel direct toen ik misselijkheid begon te voelen, emesafene gehaald bij de HA. Hierdoor is de misselijkheid niet weg, maar haalt voor mijn gevoel, het kotsmisselijke eraf. Hierdoor is het voor mij prima te doen. Al word ik toch elke ochtend wakker met de vraag, of het een `prima te doen` dag is of een `klote` dag.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb nu Postafene, is dat hetzelfde? Ik heb niet echt het idee dat het iets doet.

Net mijn vitaminen proberen in te nemen, onmiddellijk weer die kokhalsreflex en een half uur boven de pot gehangen. Maar er kwam dus niets, behalve wat slijm (sorry). Ik kan niet eens fatsoenlijk braken ;)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb donderdag een afspraak, ga ik het gelijk aankaarten. Of ik iets kan krijgen dat een beetje sterker is. Want niets kunnen eten omdat werkelijk alles tegenstaat lijkt me ook niet gezond.

9. Jenny13

Jenny13 Actief lid

13 apr 2016
    129
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zeker aankaarten. Ik ken dat middel niet, maar er is wss wel iets sterkers. Ik heb van Emesafene wel zetpillen ipv gewone pillen. Die hoef ik niet door te slikken, dus dat scheelt weer.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Hopelijk komt er snel verbetering in :)

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank je wel Jenny13! Hopelijk voel jij je snel ook weer beter. Zwanger zijn is heerlijk, maar dat eerste trimester, daar is weinig aan :)

11. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Bij mij was de 9de week ook het aller ergst.
    Nun in de 13de week en helaas nog niet over. Ik eet graag watermeloen en rijstwafel.

12. Sambabal

Sambabal Actief lid

4 nov 2015
    109
    17
    18
    Vrouw
    Rotterdam
    Heel herkenbaar!
    Ik ben ook dag in-uit kotsmisselijk vanaf 5-6 weken, ook steeds braakneigingen maar het komt niet, denk dat t bij mij ook de angst is om daadwerkelijk te moeten braken. Soort van blokkade ofzo.

Hier helpt cola drinken kleine beetjes soms 2 grote slokken al voldoende. Ik eet de hele dag mandarijntjes en peren. En soepstengels, cup a soup kip. En ´s nachts zuig ik op tic tac of fishermans friends snoepjes, moet eerlijk zeggen dat het de dag wel aangenamer maakt. Probeer dit eens.

Sterkte x

13. AmberM

AmberM Actief lid

27 nov 2016
    107
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bij mij helpt het tot nu toe redelijk om kleine beetjes te eten. Nu heb ik geen kokhalsneigingen (gelukkig), klinkt echt verschrikkelijk! Maar mijn piek lijkt ook rond negen weken gezeten te hebben, heb nu veel meer dagen dat ik redelijk wat weg krijg en de vlagen misselijkheid duren korter (nu in de 11e week).

Thee van verse gember deed bij mij wel wat tegen de zwaarste aanvallen, en ik eet gek genoeg veel zout terwijl ik normaal echt een zoetekauw ben. Bouillon, handje gezouten cashews of pinda's. En banaan ging ook redelijk.

Hopelijk wordt het snel beter voor je!

14. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Rond deze termijn (9/10 weken) is het hcg gehalte op een hoogtepunt. Hierdoor kan de misselijkheid wat toenemen.

Kijk anders even op de website van de stichting ZEHG. Hier staan veel tips tegen de misselijkheid.
    Emesafene /postafene wordt regelmatig voorgeschreven, maar als het echt niets helpt zouden kunnen vragen om (een combinatie met) Primperan (metoclopramide). Is wat sterker, maar zitten ook meer bijwerkingen aan.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties allemaal! Hopelijk voelen jullie je ook weer snel de oude!

Gisteren goed kunnen eten s avonds, vanmorgen redelijk opgestaan maar het werd al snel weer helemaal niks. Kan wel huilen. Het gekke is dat ik van drinken het snelst misselijk word. Water, thee, sap, het maakt geen fluit uit.

16. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Ik ben ondertussen 26 weken zwanger, en heb nog steeds moeite met drinken!
    Ik kan het meeste weer eten, maar wordt nog steeds misselijk van drinken. Ik hoop dat het snel over is bij jou!

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hee wat naar voor je! Hopelijk wordt het snel beter.
    Ik ben pas net zwanger en gelukkig (nog?!) geen last van misselijkheid. Ik merk wel dat ik genoeg moet eten, anders word ik een beetje licht / dizzy. En dan bedoel ik ook echt vast voedsel, dus idd ook geen drinken. Iets zouts smaakt goed, zoals maiswafels met zeezout, een paar zoute pinda's, wat gerookte kipfilet.. Van vloeistoffen raak ik ook snel vol :) Maar een kop thee doet het ook altijd wel goed (ik heb 's ochtends zo'n ontzettende dorst en droge mond..)!

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    oh ja!
    Bij mijn tweede raakte ik met 9 wkn in ziektewet omdat het echt niet meer ging.
    Bij mijn derde had ik emesafene vanaf 5 wkn, maar met 9 wkn hielp dat geen zier meer, kon niets anders dan braken. Toen primperan gekregen, daarna ging het ietsje beter (kon genoeg eten/drinken om niet uit te drogen). Tussen 9-13 wkn waren heftigst, al was er bij 18 wkn pas echt een verschil te merken, toen gestopt met primperan.

Sterkte!

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Maranne, dat dat zo lang aanhoudt, vervelend he. Want ik heb wel dorst, droge mond, etc., maar iets drinken, nee. Het staat me zo tegen. Wat wel helpt, is slokjes bouillon drinken.

Nina Sanders, ik hoop ook dat je niet (erg) misselijk wordt. Er is nu nog wel mee te leven maar ik moet niet teveel doen. Gisteren de bedden afgehaald en ik moest een kwartier gaan liggen om gewoon die kokhalsreflex te onderdrukken. Dus je kan je wel voorstellen hoe het huishouden er hier bij ligt ;)

Jeetje Kache dat is heftig. Bij mij helpt emesafe/postafene ook niet. Ik heb nu homeopathische zuigtabletten gehaald en dat lijkt wel iets te werken. Maar nog altijd vlagen van misselijkheid, en niet kunnen stoppen met kokhalzen, tot tranen in mijn ogen aan toe.

Ben pas 9 weken... hoop wel dat het volgende week minder wordt, anders ga ik toch ook iets sterkers vragen.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Watermeloen, een goeie. Zit ook genoeg vocht in en bij het idee word ik niet spontaan misselijk ;)

Deel Deze Pagina