Ik ben gisteren avond naar de ziekenhuis gegaan omdat ik al 2 dagen licht zeurende pijn had die vanuit mijn onderkant rug naar mijn buik toe liep. En gisteren middag had ik alleen op een plek pijn recherkant van mijn onderbuik ik heb naar de ziekenhuis gebelt en aangegeven dat het continu aanhoud de pijn ze hebben gezegt dat ik even langs moet komen en controleren... Ik ben naar de ziekenhuis gegaan en heb een plasje ingeleverd en intussen 30 min, ctg gezeten en alles was goed en bloeddruk meten. Daarna heeft de gynecoloog gezegt dat zei echo wilde maken en ik vond het prima, naar de eerste echo vroeg ze mij om inwendig echo te maken om te zien of de baarmoedermond niet verstreken is want die zeurende pijn kan ook begin van de weeen zijn... En alles zat mooi dicht alleen is haar opgevallen dat de placente vrij laag zat en bijna voor de uitgang, ik heb aan haar gezegd dat de placente normaal gesproken voor mijn buik lag en of de placenta ook doet verplaatsen... En ze zei dat de placente ook doet verplaatsen en heeft het in de systeem genoteerd. De plasje onderzoek was nog niet bekend en had gezegt dat morgen mijn eigen gynecoloog ging zeggen. Ik had vandaag afspraak bij de gynecoloog en zei heeft gezegd dat de plasje in orde was en geen blaasonsteking heb, ze vroeg of ik regelmatig buik klachten had ik heb aangegeven dat ik al 2 dagen last ervan had en nu minder is geworden ik voel de zeurende pijn nog steeds in mijn onderrug maar valt mee. Ik heb aan de gynecoloog aangegeven dat ik last had van angst en paniek aanvallen en hierdoor buik pijn krijgt maar dit krijg ik meestal wanneer ik in een druk ruimte komt. De gynecoloog heeft gezegt de volgende afspraak word dubbel gemaakt omdat ik dan rustig naar de placenta kan kijken en verder de bevalling bespreken. Zijn hier meiden die in het begin de placente normaal lag en later in de zwangerschap omlaag is verplaatst bij de grens van de uitgang? Hoe lang duurt dat verplaatsing wanneer verplaats de placenta zich niet? Groetjes, Orchidee
Hey meis, bij mij ligt de placenta al heel de zwangerschap laag (kwam er met 22 weken achter dmv bloedding) mij hebben ze toen verteld dat je placenta nog mee weg kan groeien tot wk 32/34. Ik heb vorige week een inwendige echo gehad en dan bekijken ze echt nauwkeurig hoeveel cm de placenta vd uitgang ligt of er nog op/over ligt. Je hebt nog een aantal weekjes zie ik, maak je niet te druk meis. Of hij groeit alsnog mee weg of je krijgt een sectio. Snap dat je liever "normaal" bevalt maar als niet anders kan dan is het zo (zo dacht ik tenminste). Ik heb as don gesprek bij vk over hoe en wat mbt eventueel later nog een echo maken en hoe te bevallen. Bij mij ligt die er heel dichtbij nog steeds, net niet over.. Succes meis!
Ik heb zelf geen bloeding gehad, normaal gesproken lag de placente normaal tegen de buik zeg maar, nu is het omlaag gegaan zo te zien dus tot week 32-34 kan de placente nog mee naar boven groeien... Kan de placenta zich ook omlaag of andere richting verplaatsen? waarom ligt er bij sommige toch nog op dezelfde plek vanaf begin af bijvoorbeeld jou toestand? en bij mij niet? Moet je perse bloeding krijgen bij mensen die placenta laag zitten bij mij ligt de placenta tegen de buik en zit laag, of verschilt het per persoon? placenta die tegen de buik of achter rug ligt welke verplaats (groeid met de baarmoeder mee) het makkelijk of maakt het niet uit...... Bij mijn eerste bevalling lag de placenta ook laag tegen de rug richting en is toch meegegroeid maar na de bevalling heb ik 1 week in de ziekenhuis gelegen vanwege veel bloedverlies... groetjes, Orchidee
Hey meis, Waarom die bij de ene en bij de andere zich wel verplaatst weet ik ook niet, bij mij hebben ze met de 22 wkn gezegd dat er een grote kans is dat hij nog veel mee omhoog groeit, nu met 31 weken ligt hij hetzelfde maar bleek ik wel een groot oppervlak placenta te hebben. (vanaf bovenin mn buik aan de achterkant tot aan de baarmoedermond). Een bloedding hoeft niet bij iedereen zo te zijn hoor, de ene heeft er veel "last" van en andere helemaal niet. Bij mij was het (tot nu toe) 1malig en kwam het door het kindje zelf, lag toen nog in stuit en schopte tegen de placenta aan aan de onderzijde. Maar lees ook verhalen van vrouwen die om de haverklap bloeddingen hebben en in zh moeten blijven telkens. Anderzijds meer verhalen waarbij de placenta gewoon mee omhoog gegroeid is.. Of de placenta zich ook naar beneden kan verplaatsen weet ik niet, het kan natuurlijk ook zo zijn dat de placenta groter wordt en daarom lager te liggen komt..Maar ik zou dit aan de gyn vragen als ik jou was.. Lees dat je vorige bevalling met veel bloedverlies is gegaan, daar waarschuwen ze mij nu dus ook voor en dat de placenta eventueel niet of slecht loslaat.. Dus hou dit ook nu weer in je achterhoofd zou ik zeggen! Succes meis, t is wat die lastige placenta's van ons!!
Hoi Orchidee, Volgens mij verplaatst de placenta zich niet afzonderlijk hoor. Je baarmoeder groeit en daarmee groeit de placenta mee. Omdat de baarmoeder in principe 'omhoog' groeit, verschuift de placenta in bijna alle gevallen mee omhoog. Bij mijn eerste lag mijn placenta ook laag en een stukje voor de uitgang maar met 32 weken heb ik om die reden een echo gehad en toen was dit niet meer het geval. Het zegt dus niets nog!
Mijn placenta lag ook voor de uitgang en in de laatste weken was dat niet meer het geval. Dus zou me er niet te druk over maken, behalve als je gaat bloeden. En je mag ook geen zware dingen tillen en geen seks!
Bij mijn eerste bevalling had ik veel bloed verloren maar toen de baby eruit was heeft de verloskundige paar keer getrokken en een keer op mijn buik geduwd en de placenta kwam er meteen uit... Wat ik vreemd vind ik heb 2-3 echo gehad en zeiden dat de placenta goed was en met de baby goed gaat nu ga ik naar ziekenhuis omdat ik zeurende pijn had en komen erachter dat de placenta verschoven is en laag zit en daarom heb ik nu 3 afspraken gekregen in november december en eind december allemaal dubbel afspraken om alles goed in de gaten te houden..
@orchidee Ik snap goed dat je het raar blijft vinden dat de 1e echo's allemaal goed waren en deze in het zh niet (kwa placenta dan). Ik kan daar ook geen verklaring voor geven..Anders even die vraag specifiek aan de vk op het forum hier vragen, die weten wellicht meer? En die zullen ook weten of een placenta echt "groeit" ja of nee.
Ik heb het aan de forum verloskundige gevraagt en nu hopen dat zei hierover antwoord kan geven. Ik ben benieuwd, Groetjes, orchidee