pitocin na bevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Ayala, Nov 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ayala

Ayala Nieuw lid

Nov 6, 2009
    4
    0
    0
    Eigenaar webwinkel
    NULL
    Hi,

Direct na de natuurlijke bevalling van mijn zoon (volgende maand wordt hij 4 jo) heeft de verloskundige mij pitocin gegeven.
    Ik wist helemaal niet van pitocin na de bevalling en was helemaal niet voorbereid om een meening over te hebben 5 minuten na de bevalling dus, kreeg ik de prik zonder bezwaar te maken.
    Later kwamen alle vraagtekens naar boven:
    waarom werd er niet gewacht om te zien of de placenta vanzelf (of door borstvoeding) uitkomt?
    Moest dat echt?!

En voor de volgende bevalling moet ik nu wel voorbreiden:
    Wordt pitocin ook bij thuisbevallingen gegeven? (ik beviel toen in het geboortehotel)
    Mag ik pitocin weigeren?

Alvast bedankt

Ayala

2. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Bij mij werd er gewoon een spuit in me bovenbeen gedrukt...had geen idee wat het was...
    Achteraf vond ik dit echt super slecht...had het ook liever natuurlijk gehad.
    Het was voor mij niet de bedoeling om in het ziekenhuis te bevallen (maar moest wel ivm dat mijn dame in het vruchtwater had gepoept).
    In het ziekenhuis willen ze de placenta er zo snel mogenlijk uit hebben...dan kunnen ze weer naar de volgende. Er werd bij mij dus ook behoorlijk op me buik gedruk...zo'n 5 minuten nadat me dochter was geboren.
    Zover ik weet gaat het bij een thuis bevalling toch wat relaxter, en staat er een uur voor dat de placenta spontaan eruit mag komen.

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    heb ik niet gehad.. maar bij mij werd de placenta na 3 minuten geboren.. hoelang mag je erover doen in het ziekenhuis dan? of verschil dan per ziekenhuis?

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    aha, heet dat ding zo!
    Hier ook gelijk na de bevalling een spuit in mijn bovenbeen, idd voordat je er uberhaupt over na kunt denken.

Maar ehm, hebben jullie er ook zo lang last van gehad?
    Die plek is echt 2 weken lang onwijs pijnlijk geweest, kon er echt niets aan hebben. Als de hond of kind er tegen aanstootte ging ik door de grond van de pijn.
    En nu is de plek gewoon nog gevoelig zeg....je ziet niets verder

5. Ayala

Ayala Nieuw lid

Nov 6, 2009
    4
    0
    0
    Eigenaar webwinkel
    NULL
    consider,Dat dacht ik ook!

Ik vermoede dat ze mij uit de kamer wilden voor de volgende bevalling. de placenta moest dus eruit.
    Het is na de bevalling gebleken dat de geboortehotel ook een lopende band is...
    Ik heb gelezen dat na het krijgen van pitocin wordt oxytocin, het "knuffelhormoon" niet meer gemaakt en ik vind het erg want oxytocin heeft belangerijke functies na de bevalling voor het hechten met je kind en borstvoeding. Ik voelde me een beetje beroofd[​IMG]

Bedankt voor alle reacties!

Ayala

6. Bri

Bri Niet meer actief

#6 Bri, Nov 8, 2009
    Last edited by a moderator: Nov 8, 2009
    Het is volgens mij een andere merknaam dan de prik die ik heb gehad, maar het gaat denk ik om een prik met oxytocine.
    (heb het even opgezocht, is inderdaad oxytocine, ik kreeg 'm onder de naam syntocinon)

Die heb ik ook gekregen, bij mijn thuisbevalling. Het werd inderdaad niet overlegd, en was misschien ook niet nodig geweest (kreeg hem echt direct na de geboorte van m'n zoontje, binnen 15 min erna kwam de placenta; ik heb in totaal ongeveer een halve liter bloed verloren maar was wel zo slap als een vaatdoek, viel me nogal tegen). Maar ik heb echt totaal geen last gehad van die prik.
    Als ze die prik volgende keer weer willen geven, vind ik het prima. Misschien ga ik het nog eens navragen, waarom ze dat eigenlijk gedaan hebben, had er nooit zo bij stil gestaan.

7. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    zou best kunnen dat ik m gehad heb, maar t zou me ook geen *** kunnen schelen.. als de placenta er maar uit komt.. en zo lang ik m er zelf uit poep vind ik het natuurlijk genoeg.. maar dat is persoonlijk...Mij maakt t niets uit..

8. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

Feb 5, 2007
    252
    1
    0
    Die prik is om het bloedverlies binnen de perken te houden. Het is idd oxytocine (dat komt ook vrij bij weeen) en je hebt er vast verschillende merknamen van, net als bij bijvoorbeeld paracetamol.

De prik zorgt ervoor dat je baarmoeder goed gaat samentrekken, zodat de placenta goed en vlot los komt en zodat je dus niet te veel bloed verliest.

Ik verloor veel bloed en kreeg daarom eentje toen de placenta nog moest komen en ook nog eentje toen de placenta er al was. Daarna was de baarmoeder goed samengetrokken. Ik ben dus alleen maar blij dat er zoiets bestaat, want anders had ik alsnog naar het ziekenhuis kunnen gaan voor extra bloed en dat wil je natuurlijk ook niet.

Ik heb verder geen last gehad van de prik. Dit kan wel gebeuren als het wat snel is ingespoten. Dit kan verder geen kwaad ofzo, maar is een paar dagen gevoelig.

9. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Oh.. dan heb ik m idd ook gehad.. ik kreeg wel een prik ivm veel bloedverlies bij de eerste.. dus bij de tweede kreeg ik m meteen en bij de derde zelfs nog vaginale pilletjes erachter aan..

Ik snap persoonlijk het probleem niet zo.. in zo'n situatie lijkt het me belangrijk dat artsen/vk snel kan en moet handelen.. dan is er geen tijd om te gaan uitleggen/vragen of je hier mee akkoord gaat..

Wat ik wel vind is dat ze van te voren.. zowel vk als gyn moet uitleggen dat dit bij de bevalling zou kunnen voorkomen.. zodat je iig weet wat er met je gebeurd..maar een keuze heb je denk ik niet echt.. enorm bloedverlies met alle (zelfs evt fatale) gevolgen van dien is niet wenselijk natuurlijk. Het gaat hier wel om je leven....

10. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Ik ben van de oudste in het ziekenhuis bevallen en de placenta kwam na 10 minuten, zonder spuit.

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mij is wel uitgelegd dat ik de prik zou krijgen en waarvoor, toen werd ie gelijk gezet. een half uur later nog eentje.

mijn placenta wilde niet komen en uiteindelijk stond ik op het punt naar de ok te gaan toen hij eindelijk kwam. zonder prikken zou het helemaal nooit gelukt zijn.

maar ik zie het probleem ook niet zo?

12. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik heb bij de eerste die prik in het ziekenhuis gehad maar bij de 2e in het ziekenhuis volgens mij niet. Bij de derde ben ik thuis bevallen en heb ik zeker weten niks gekregen, placenta kwam na 8 minuten zelf al eruit.

13. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Eens,
    Ik had het HELPP syndroom en kan niet eens tellen hoeveel prikken ik gehad heb.
    Ook de laatste prik. als ik overal een akkoord voor moest geven zat ik er nu nog. haha.

14. AnneMica

AnneMica Bekend lid

Jul 11, 2007
    731
    1
    0
    Na de geboorte van mijn zoon werd er ook zonder overleg een spuit in mijn been gejast :$
    Er was geen haast bij, ik bloedde minimaal dus ik snap niet dat ze het niet even uitleggen. Hoeft maar een halve minuut te duren toch?
    Je hebt dan niet meer het gevoel dat je beslist over je eigen lijf.
    Als er haast bij is snap ik het hoor, geen probleem.

Share This Page