hartige taart blijft nat aan de onderkant

Discussie in 'De lounge' gestart door sweet978, 21 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai dames,

Misschien dat jullie me kunnen helpen met de gouden tip. Ik kan redelijk koken, maar een goede stevige droge hartige taart op tafel zitten is me in 34 jaar nog niet gelukt. Nu wilde ik al mijn meerdere erkennen in de hartige taart, maar kan dat toch niet over mijn hart verkrijgen. :)

Ik heb vandaag de romige spinazie taart uit de allerhande gemaakt. Braaf t recept gevolgd. Hij heeft een stuk langer in de oven gestaan, omdat hij niet stevig werd ( de vulling stolde niet goed) en niet bruin

Resultaat was dat de taart van onderen gewoon niet gaar leek. Deeg was erg *ieuw*. De zijkanten waren boven op wel stevig, maar meer naar onderen ook nog erg nat.
    t Enige wat ik kan bedenken dat ik misschien verkeerd gedaan heb is dat ik t deeg voor hartige taart ( dr Oetker) te lang heb laten ontdooien.

Wie heeft er een gouden tip om een niet zompige hartige taart op tafel te zetten?

2. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    geen idee wij hadden vanavond precies het zelfde met een andere variant. netjes het vet en vocht van de prut die erin moest gegoten gaatjes geprikt in de bodem. het helpt allemaal niks. ik lees ff mee dus.

3. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    in wat voor vorm maak je hem? zo'n stenen ovenschaal of een springvorm?
    Ik kies voor de laatste, trouwens!

En ander deeg gebruiken?

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zonder ervaring, maar een poging tot een tip; de bodem eerst bakken met van die zware korrels erin, zodat de onderkant al gaar is?

5. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @marloes
    gewoon een springvorm idd een ijzeren en die bekleed in eerst even met bakpapier van onderen.

@ Suusjeuh
    Dat hoeft niet met die kant en klaar deeg soorten van Dr Oetker. Daarom gebruik ik deze juist, zodat ik hem niet eerst droog hoef te bakken :)

@ Yinte
    Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die verslagen is door t grote quiche monster:)

6. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Ik weet niet of jouw oven de optie heeft maar mijn oven kan apart van onderen grillen en van boven. Zo, ja zet de taart dan nog eens in de oven met alleen de ondergril stand. Als je deze niet hebt zou ik het eerlijk niet weten. Misschien dat hij iets harder wordt als hij afkoelt.

7. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    Ik heb een gasoven :(
    Ik kan er niet aan wennen, doe mij mn electrische maar weer terug , maar dat zit er helaas even niet in.

Ik heb dus geen extra foefjes om de onderkant extra te grillen of te bakken.

Ik hoopte zelf ook idd al dat de vulling stevger zou worden als hij hard werd, maar helaas..kwamen we achter aan tafel

Bedankt voor t meedenken in iedergeval allemaal :)

8. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    misschien een beetje bloem over de bodem heen doen voor de vulling erop gaat? dit neemt ook wat vochtn op.

hier is het trouwens ook elke keer afwachten...

9. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik merk altijd dat met bakpapier de bodem inderdaad zacht blijft. Ik denk dat je eens moet proberen om de springvorm in te vetten met boter en dan het deeg erin vormen zoals je altijd doet ZONDER bakpapier. Ik denk dat je dan een grotere kans hebt dat de bodem wel hard wordt.

10. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    misschien eens croissantdeeg nemen als bodem?

11. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Of kan het vocht niet goed verdampen door het bakpapier?
    Vervelend dat hij niet goed gelukt is! Ik had het laatst met een appeltaart waar ik enorm mijn best op had gedaan. Gelukkig was hij wel lekker. Waarschijnlijk had ik de verkeerde appels gebruikt.

12. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ik zal het binnenkort eens proberen zonder bakpapier. De gedachte dat hij zn vocht dan niet kwijt kan is wel een plausibele.

13. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    HIer altijd zonder bakpapier, vind het een ramp namelijk dat bakpapier.
    Kwam er al snel achter met verschillende recepten dat het natte drap blijft.

Ik vet het gewoon in met met vloeibaar boter.
    Heb zowel een springvorm gebruikt, als een speciale vorm voor een hartige taart, de laatste vind ik het pretigste

14. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik maak de quiche ook altijd met de quiche-deeg. Van die bladerdeeg-achtige plakjes. Misschien help een extra ei het vocht opnemen. Ik gebruik voor één quiche zo'n 5 eieren.
    Maak 'm ook vaak met gehakte spinazie en geitenkaas. En de spinazie uit de vriezer is echt heel erg nat. Ik laat het goed uitlekken in een vergiet en dan nog krijg ik geen zompige bodem.

Ik bak een quiche gewoon in een springvorm en vet 'm in met een spuitbus bakspray.

Dus msschien is een extra ei de oplossing om 'm steviger te krijgen.

15. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Oja, ik heb een electrische oven en ik zet de wuiche dan niet op een bakplaat, maar op een rooster zodat de warmte overal goed bij kan. Ik heb geen idee, of dit misschien iets uitmaakt, maar wie weet!

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Om te voorkomen dat de bodem van een quiche klef wordt, maak ik altijd een afsluitend laagje van ongeklopt eiwit.
    Het is belangrijk dat het eiwit niet geklopt is, dan is het nog "waterdicht". Ik giet het eiwit in de (eventueel tien minuten voorgebakken) deegbodem en laat het uitvloeien, zodat de hele bodem wordt bedekt. Daarop schep ik de vulling. Het eiwitlaagje stolt onmiddelijk zodra de taart in de warme oven wordt gezet, waardoor er geen vocht in de bodem kan doordringen. Het eiwit heeft geen invloed op de smaak.

vond ik.

17. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Wat ik altijd doe is de vulling er met een lepel met van die gaatjes uitscheppen. Dan blijft een groot gedeelte van het vocht in de pan en wordt de taart dus minder vochtig.

18. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Gekruimeld beschuitje of dun laagje paneermeel onderin?

19. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Beetje paneermeel inderdaad op de bodem, word ook wel met een appeltaart gebruikt om het niet zompig te laten worden (gebruik zelf altijd voor appeltaart custart poeder en doe gewoon bakpapier in de springvorm en heb elke keer een perfecte bodem)

Het is heel belangrijk goed je oven voor te warmen (staat niet voor niets bij recepten)

Ik zou de springvorm op het rooster van oven zetten net als bij pizza word dan de bodem ook beter gaar.

extra ei in de mix kan helemaal niet kwaad voor extra binding samen met vette slagroom.

Ik gebruik trouwens altijd gewoon normaal roomboter bladerdeeg :)

20. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Ik zie dat er al de tip is gegeven om geen bakpapier te gebruiken. Dit is namelijk echt het probleem. Met bakpapier kan het vocht niet verdampen, het blijft op het bakpapier staan.

Daarnaast weet ik niet of je slagroom gebruikt in je recept? Ik vervang slagroom altijd door creme fraiche. Dit zorgt ervoor dat de vulling veel beter stolt. Met slagroom blijft het meestal wat vloeibaarder.

En als je bijv. tomaten gebruikt in het recept altijd zorgen dat je de zaadjes niet gebruikt omdat dit veel te veel vocht in zich heeft.

Deel Deze Pagina